Néhány éve még muszáj volt komoly tiszteletköröket futni a használt kétkerekűre vadászó vevőknek, hogy feltérképezzék a kiszemelt gép előéletét. Márkaklubok, szervizek és okmányirodából kikönyörgött nevek, címek segíthettek utánajárni, vajon tényleg olyan-e a járgány, mint amilyennek az eladó beállítja. Ez nagyban megváltozott úgy négy-öt évvel ezelőtt, ugyanis a bárki számára elérhető, állami működtetésű rendszerben elkezdték rögzíteni a műszaki vizsgán megjelent vagy gazdát cserélt kocsik és motorok kilométeróra-állását és egyéb adatait.
Ennyit simán megér
Viszonylag régóta működik, sokan mégsem ismerik az Autoszkóp néven megjelent alkalmazást, ezért érdemes röviden átnézni, miként is működik és miben segít vásárláskor. A bármelyik okmányirodában elérhető szolgáltatáshoz csak azt kell megadni, hogy miért szeretnéd megtudni az adott rendszám(ok)hoz tartozó adatokat, majd a jelképes ügyintézési díj becsengetése után már érkeznek is a legutóbbi szemléken rögzített futásteljesítmény-adatok.
Még egyszerűbb a helyzet, ha korábban már átestél az Ügyfélkapu regisztráción - ilyen esetben a legközelebbi Kormányablak helyett a számítógépeden vagy telefonodon is elérheted a rendszert. Először is a KEKKH Gépjárműadat-lekérdező felületére lesz szükséged vagy a telefonodnak megfelelően az iOS, illetve Android alapú alkalmazásra - ezeket a Google Play-ben és az iTunes-ban érheted el.
A lekérdezésenként minimum 675 forintba, de több tételnél soronként csak 275 forintba kerülő szolgáltatás meglehetősen sokrétű, és nagyban csökkenti a vásárlás kockázatát. Megtudhatjuk belőle a jármű Eurotax-árát, kiderülnek belőle a hatósági nyilvántartásban szereplő adatok, valamint a műszaki vizsgák időpontjai és az azokhoz tartozó kilométeróra-állások. Nem mellesleg még a legutóbbi ellenőrzésen rögzített szín is feltűnik, ami lényeges lehet egy sérülés miatt átfestett motor esetén.
Szóval ez a jelenlegi korántsem teljes értékű megoldás, hiszen az szerepel benne, hogy forgalomban van-e a gép, de arra például nem kapunk érdemi választ, hogy elidegenítési tilalom terheli-e. Néhányan azt is nehezményezték, hogy fizetni kell a lekérdezésért, de lássuk be, ez már tényleg szőrszálhasogatás - aki évente cseréli a motorjait, azt sem vágja földhöz az a 675 forint...
Nyugaton minden jobb?
Való igaz, léteznek ennél hatékonyabb módszerek Európában, melyek segítségével akár a műszakin vagy eredetiségvizsgán készült fotók között is tallózhatunk, esetleg bepillanthatunk a szervizek által rögzített garanciális vagy egyéb javításokba. Úgy tűnik, itthon is szintet lépünk ezen a téren, mivel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium javaslata hamarosan az Országgyűlés elé kerül, s ha megszavazzák, akár már 2017 januárjában elindulhat az új, kibővült szolgáltatás.
A motorosok számára talán legfontosabb újítás, hogy ezentúl a káresemények is bekerülnek az előéletet felgöngyölítő adatbázisba, sőt azt is megtudhatjuk, a masina mikor került az országba és itthon hány tulajdonosa volt. Ha mindez nem lenne elég csábító, az összes eredetiségvizsga teljes eredménye is megjelenik, azaz a tulajdonosváltások visszamenőleg követhetők lesznek. Természetesen így kiszűrhetővé válnak az ellenőrzésen megbukott alváz- és motorszámok, láthatjuk a nagy felbontású képeket a kiszemelt gépről, vagyis egyszerre több hivatal összes információja jelenik meg a képernyőn.
Korábbi balesetek, törések és javítások, előző tulajdonosok, sikeres - vagy sikertelen - műszakik és eredetvizsgálatok, ráadásul mindez egy helyen, egyetlen lekérdezés eredményeként - ezt ígéri az új rendszer. Tisztán látszik, hogy valaki igyekezett az ügyfelek fejével gondolkodni a program készítésekor, ugyanis kivették belőle az egyébként is magától értetődő, „Kérjük, írja le, milyen célra szeretné felhasználni a jármű adatait!” sort, melyre korábban is csak a formaságok miatt volt szükség.
Érik hát a változás, és ez egyértelműen a jóhiszemű vevők érdekeit szolgálja, elvégre egy ilyen hasznos alkalmazással már tényleg jó eséllyel kiszűrhetők a visszatekert kilométer-számlálójú, hamis alváz- és motorszámú, nagyobb balesetből feltámasztott és/vagy átfestett kétkerekűek. Reméljük, mielőbb megszavazzák és elindítják az új rendszert - ha megtörténik, feltétlenül kipróbáljuk, és beszámolunk róla.