Már hetek óta fagymentes az idő országszerte, nem meglepő, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. is letette a lantot, pontosabban a hótoló lapátok és sószóró eszközök zömét. Ugyan a társaság 93 mérnökségén a következő hetekben is készenlétben tartanak még egy-egy síkosságmentesítésre bevethető gépet - ha esetleg a hajnali fagyok miatt beavatkozásra lenne szükség -, ám mostantól már a burkolatjavításokra, a növényzetgondozási és burkolatjel-festési munkákra koncentrálnak. Egyébként nem volt semmi az idei tél, hiszen az elmúlt közel öt hónap alatt csaknem 162 ezer tonna útszóró sóval és több mint 9 millió liter kalcium-klorid oldattal igyekeztek kezelni a síkos utakat - több-kevesebb sikerrel.

itt-a-tavasz-es-a-katyuzas-21565
Télen csak a hidegaszfaltot alkalmazzák „tűzoltás” céljából, a jó idő beköszöntével jöhetnek a komolyabb javítások. Fotó: MTI

Mostantól elsősorban a burkolatjavítási munkákkal foglalkoznak, ami érhető is, mivel a kátyúhelyzet jelenleg sem jobb, mint az elmúlt esztendőkben, vagyis hemzsegnek az utakon a - sokszor alattomos - lyukak. Persze a Közút szakemberei télvíz idején is folyamatosan végezték a lokális javítási munkákat a hozzájuk tartozó állami fenntartású utakon, csak éppen olyan, úgynevezett hidegaszfalt felhasználásával, ami ideiglenesen oldja meg a problémákat.

Nagy lendülettel folytatódhatnak az utóbbi években elkezdett sokmilliárdos közúti fejlesztések, legalábbis erre utal a tavaly megjelent átfogó területrendezési terv. Ebben az egész országra vonatkozó elképzeléseiről ad számot a kormány, és külön fejezetben foglalkoznak a budapesti agglomerációval, illetve a Balatonnal is. Az ország szerkezeti tervében egyébként jórészt már ismert elképzeléseket vonnak össze abból a célból, hogy összehangolják a különböző fejlesztéseket.

A tartósabb javítási munkákhoz nélkülözhetetlen a melegaszfalt, ám ezzel onnantól számolhat a cég, ha a keverőtelepek újra kinyitnak, ahhoz viszont elengedhetetlen a jó idő. Ahogy sajtóközleményükben fogalmaznak: az egyes beavatkozások ütemezésénél fontos szempont az adott útszakasz állapotán kívül annak úthálózati szerepe, tehát a melegaszfaltos munkákat első körben a gyorsforgalmi utakon, majd a főutakon, végül az alacsonyabb forgalmú mellékutakon végzik el.

itt-a-tavasz-es-a-katyuzas-21566
Egy néhány centi mély kátyú is kellemetlenül megvezetheti a motor első kerekét, de aki egy ekkora gödört megtalál, nagy eséllyel el is esik

Idén a teljes körű felújítási munkákon felül mintegy 200 ezer tonna aszfaltot használhat fel a lokális és nagyfelületű burkolatjavításoknál a Magyar Közút, bízzunk benne, hogy hatékony lesz a küzdelmük az úthibákkal.

Nem könnyű eldönteni, hogy kihez tartozik az út, ahol éppen motorozunk. A Magyar Közút a közel 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat üzemeltetéséért felel, ebbe beletartoznak az autópályák és autóutak – kivéve az M5-ös és M6-os sztrádák, mivel azok koncessziós kezelésben vannak –, valamint a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezek településeken átvezető szakaszai is. A helységeken belüli utak jelentős része önkormányzati kezelésű, Budapesten a fő- és tömegközlekedési útvonalak a Budapest Közút Zrt.-hez tartoznak, a többi fővároson belüli szakasz pedig a kerületi önkormányzatoké. Ha kátyút észleltek, és az adott út a Magyar Közúthoz tartozik, akkor szólhattok a területileg illetékes megyei vagy autópálya szakasz diszpécserszolgálatának, illetve az Útinformnak. Amennyiben megtörtént a baj, és kátyúba hajtottatok, a Közút weboldalán tudjátok megtenni a kárbejelentést.