Hosszú évek óta foglalkozik az Inrix a világ nagyvárosainak, pontosabban azok közlekedésének elemzésével. A tavalyi számokból kiderült, hogy kissé javult a helyzet a magyar fővárosban, de az autóval ingázók így is évi 10-11 munkanapot töltenek a dugóban vesztegelve.

Évente tíz napot nyernek a motorral, robogóval ingázók

Ezúttal kereken ötven ország és ezer nagyváros szerepelt az összesítésben, így érthető, ha Budapest 23. helye nem túl impozáns eredmény. Tegyük hozzá, hogy ez így is javulás, hiszen 2021-gyel összevetve néhány százalékkal csökkent a dugóban töltött órák száma.

inrix-felmeres-dugo-2022
A benzines, négyütemű robogó praktikus és hatékony célszerszám a városi ingázásra, de a takarékos kétkerekűekkel is havi 20-30 ezer forintba kerül a munkába járás, míg autóval legalább kétszer ennyibe

Nem véletlenül foglalkozott az Inrix kutatásaival korábban az elektromos és benzines motorkerékpárokat forgalmazó ADVES.moto is, hiszen a jelenlegi üzemanyagárak, parkolási és szervizköltségek mellett évente milliós különbségek lehetnek költségben az autós és motoros ingázás között. Átlagos, hétliteres fogyasztású autót, három literrel elpöfögő robogót és egy elektromos motort összevetve gyorsan kiszámolható, hogy 25-30 kilométeres távolságból ingázva és – az autóra – napi ezerforintos parkolódíjat feltételezve ennyiből jön ki a munkába járás a három járművel.

A kocsival 81 400 forint a végösszeg, benzines robogóval 25 740 forintot költünk el, míg villanyrobogóval 2-3 ezer forintba kerül az ingázás, attól függően, hogy kvóta alatti vagy feletti áramárral számolunk.

Arról nem beszélve, hogy havonta szinte egy teljes munkanapot megspórolnak a motorral ingázók, hiszen a legtöbb esetben ők kikerülhetik a torlódásokat. Így – ősztől tavaszig – több százezer forinttal és néhány szabadnappal gazdagodhat az, aki autó helyett motorra voksol.

inrix-felmeres-dugo-2022
A mai, prémium kategóriájú e-robogók már 60-70 km-t tesznek meg egy töltéssel, így hatótávjuk több mint elegendő az átlagos ingázóknak. A fenntartási költségek nevetségesen alacsonyak, nagyjából tizedannyiba kerül a „tankolás”, mint egy 50-es, benzines robogóval 

Mondhatnánk, hogy komoly költség – a télen használt autó mellett – egy legalább 50-60 km-es hatótávú elektromos robogóra is beruházni, de látva, hogy fél év alatt 4-500 ezer forinttal csökken az utazásra költött összeg, a motor ára gyakorlatilag három-négy év alatt megtérül.