Az év utolsó napjaiban több ponton is változtattak a jogsiszerzés feltételein, némely esetben az uniós szabályozással szemben döntve, hogy jobban megfeleljenek a hazai igényeknek. Az első ilyen változtatás, hogy 2016 januárjától - a személyi igazolvány kiállítása, valamint az ellopott okmányok cseréje mellett - az első alkalommal kiváltott jogosítványhoz is ingyenesen juthatnak hozzá a magyar autósok és motorosok.
Ehhez kapcsolódik, hogy 2013-ban a tehergépkocsi-vezetői engedély megszerzésének életkori határát - uniós irányelv miatt - 21 évre kellett felemelnie a hazai hatóságoknak, ám ez azzal is járt, hogy szinte eltűntek a fiatal, pályakezdő sofőrök a szakmából. Ezért a kormány 2015 júliusában döntött a logisztikai, közúti árufuvarozási és személyszállítási vállalkozások versenyképességének növelését szolgáló intézkedésekről, ezek egyikeként a fejlesztési tárca felülvizsgálta a 18 éves korhatár visszaállításának lehetőségét a belföldi árufuvarozásban.
Mi az a C és D kategória?A változtatás annyit tesz a gyakorlatban, hogy immáron a 18 éves, B kategóriával rendelkező sofőrök a nagyjából 150 ezer forintot kitevő tanfolyam elvégzése után 3500 kg feletti össztömegű teherautót, valamint az ilyen járműből és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvényt vezethetnek, míg 21 évesen autóbuszra is levizsgázhatnak.
A most született döntés értelmében 2016 januárjától a jelenlegi 21 éves korláttal szemben már 18 kortól megszerezhető lesz a C kategóriás jogosítvány. Mivel az erre vonatkozó uniós irányelvek ellentmondásosak, végül az Európai Bizottság nem élt kifogással Magyarország döntése ellen. Mi több, kontinens szerte azt tervezik, hogy egységesen bevezetik a C kategória 18, és a D kategória legalább 21 éves korhoz kötött megszerzését.