Holnaptól kezdődően november másodikáig bezárólag tizennégy Superbike fordulót izgulhatunk majd végig az idei Superbike szezonban. Az újonnan életbe lépő EVO-szabálynak köszönhetően – amiről bővebben ide kattintva olvashattok – 2009 óta nem volt ennyire népes mezőnye a ’bike-nak. Rekord számú, nyolc különböző motorkerékpár-gyártó gépein összesen 25 versenyző neve köszön vissza a listákról, közöttük két magyar fiúval.
Az elvárásoknak nem megfelelő eredményeik miatt sajnálatos módon a BMW nem indít hivatalos gyári csapatot az idén, így Evóban a BMW Motorrad Italiás Sylvain Barrier (2013-as Superstock 1000 bajnok) mellett a Racing Team Toth színeiben Sebestyén Péter, míg a Superbike kategóriában egyedül Tóth Imre lesznek azok, akik a bajor S 1000 RR-t viszik táncba.
Idén a másik nagy és legsikeresebb európai gyártó, a Ducati is visszafogottan jelentkezik. A nyitott kategóriát Chaz Davies és Davide Giugliano célozza a Panigale R-rel, míg Evóban csupán egy legény, Niccoló Canepa pattan bolognai gép nyergébe. A 1199 tavalyi szereplése és az idei teszteredmények alapján azonban még van fejlesztenivaló a forradalmi Ducatin, ezért várhatóan nem ők lesznek azok, akik a nagy meglepetést fogják szállítani 2014-ben.
Ez a feladat a szezon előtti három privát, illetve az e hét elején, már az ausztrál pályán tartott hivatalos FIM-tesztek végeredményei alapján a Voltcom Crescent Suzuki csapatra vár. A tavalyi BSB-bajnokot és WSBK-újoncot, a brit Alexander Lowest, illetve a ’13-as világbajnokság második helyezettjét, az ír Eugene Lavertyt jegyző suzukis alakulat meggyőző formában mutatkozott be a gyakorlások során.
Ugyan a tavaly még Aprilia RSV4-et hajtó Laverty is elismerésre méltó módon és időket motorozott a teszteken, mégis Lowest érdemes külön kiemelnünk. Tavalyi BSB-s Hondájáról az új GSX-R-re átülő fiatal, brit versenyző nem csak önmagához viszonyítva ért el szép eredményeket, nem egyszer még - pályaismeretben kétségkívül tapasztaltabb - csapattársát is jócskán megelőzte. Sok bennfentes szerint Alexander Lowes bárkinek okozhat váratlan meglepetéseket az idén, közöttük a címvédőnek, a Kawasaki Racing Teames Tom Sykesnak!
A 2013-as Superbike-világbajnok azonban a jelek szerint ott szándékozik folytatni, ahol tavaly abbahagyta. A hét első két napján tartott Phillip Island-i teszteken ő motorozta a legjobb összetett időt, csupán öt ezredmásodperccel maradva el a körrekordtól. Sykes magabiztosan várja a hétvégi szezonnyitót, s a sajtótájékoztatón elárulta, a BMW kivonulása után az Apriliához átigazoló Marco Melandrit szándékozik leginkább szemmel tartani.
Az elmúlt három évben a BMW-t erősítő, idén az Aprilia Racinghez aláíró, 31 éves olasz viszont továbbra sem épült fel teljesen tavalyi sérüléséből. A #33-as jobb bokája november óta beteg, de „Macio” elmondása szerint a sikeres műtétek hatására a motorozásban szinte már semmi sem gátolja.
Nem szabad elmenni szó nélkül a Pata Honda alakulat mellett sem, hiszen egy Jonathan Rea és Leon Haslam szintű tapasztalt, gyors pilótaduó szinte álomszerű felállás lenne bármelyik csapatfőnök számára, s a jövőre nyugdíjba vonuló Honda CBR1000RR sem volt még talán soha annyira ütőképes a Ten Kate csapat által felkészítve, mint az idei új SP-változat. Ugyanakkor Rea nem dédelget hiú reményeket. „A mezőny annyira szoros lesz az idén, hogy akár tízen is esélyesek lehetnek a győzelemre” – mondta a ma délelőtti, Phillip Island-i sajtótájékoztatón a reális elvárásokat megfogalmazó brit motoros.
Bajnoki esélyük ugyan nem sok van, mégis üdvözlésre méltó üde színfoltja lesz a 2014-es kiírásnak három új gyártó és csapataik: a Bimota, az MV Agusta és az Erik Buell Racing is gyári Superbike-csapatot indítanak az idei szezonban. A legendásan csodaszép MV F4 RR egyetlen példányát Claudio Corti, 2005-ös SuperStock 600-bajnok fogja terelgetni, de beismerten tanulóévre készülnek a vareseiek; ebben a mezőnyben és egy ennyire új motorral még egy dobogó is csodával határos eredmény lenne az MV számára.
India legnagyobb motorkerékpár gyártójával, a Heróval összeállva Erik Buell nem egy, de azonnal kettő EBR 1190RX-et fog felállítani a rajtrácsra, rajta két AMA-veterán amerikaival, Aaron Yates-szel és Geoff May-jel. A radikális technikai megoldásokban bővelkedő, kéthengeres 1190RX-ek homologizációját az FIM még tavaly elfogadta, s ezzel az EBR lesz a világ első amerikai márkája, ami részt vesz a Superbike vébén.
A Bimota vadonatúj, BMW S 1000 RR-blokkos, EVO-kategóriás BB3-ai azonban hiányozni fognak a szezonnyitó Phillip Island-i futamokról most hétvégén. Az FIM előírásainak értelmében WSBK versenyzésre csak az a motorkerékpár homologizálható, amelyből az adott szezon első futamáig minimum 125 darab utcai, bárki által megvásárolható példányt kereskedelmi forgalomba hoz a gyártó. Ezt a kitételt azonban a Bimota ez idáig nem tudta teljesíteni, ezért a tavaly Supersportban bemutatkozó brit Christian Iddont és a 2010-es SuperStock bajnokot, az olasz Ayrton Badovinit valamint Bimotáikat hiába keressük majd most hétvégén.
Phillip Islanden holnap (február 21-én) indul be a banzáj az első szabadedzésekkel, de a szombati kvalifikáció már nem teljesen abban a formában zajlik, mint azt tavaly megszoktuk. Az úgynevezett Tissot-Superpole 1. és 2. kvalifikációs futamain az edzésen az első húsz legjobb eredményt elérő motoros indulhat. A leggyorsabb tíz automatikusan bekerül a Superpole 2-be, de előtte még a második tíz csap össze a Superpole 1-en. Itt a 13. és 20. rajthely közötti pozíciók sorsa dől el, míg az első tizenkettő a szintén negyedóra hosszúságú Superpole 2-ben rendezi le egymás között a starthelyek sorsát.
A futamok vasárnap (február 23-án), magyar idő szerint hajnali kettőkor (SBK 1) és 4:40-kor (SBK 2) kezdődnek. Jó szórakozást kívánunk mindenkinek!