Ha viszonylag keveset használod a motorod, bizony előfordulhat, hogy a járulékos költségek – például adók, biztosítási díjak, egyéb kötelező fizetnivalók – tetemes részét teszik ki az üzemeltetésre elköltött forintoknak. Fiatal, nagyvárosban élő vezető és szintén nem túl koros, ám annál erősebb kétkerekű esetén az éves keret simán elérheti a nyolcvan rugót, és ebben még egy csepp benzin nincs, csupán a forgalmit lobogtathatod, hogy márpedig tulajdonos vagy. Ezért is fontos, hogy utánajárj, a holtszezonban mennyit tudsz lecsípni a kiadásokból. Például sokat spórolhatsz, ha az inaktív hónapokban ideiglenesen kivonatod a forgalomból a gépet. Ehhez először is el kell látogatnod az egyik okmányirodába, melyből szerencsére egyre több vár munkaidőn túli nyitvatartással, akár este hét-nyolc óráig is, így nem kell hozzá szabit kivenned. Amennyiben mégsem tudsz személyesen eljutni, általában két-háromezer forint ellenében megbízhatsz egy ügynököt, aki helyetted elintézi a dolgot. További 2300 Ft-ba kerül a forgalmi bejegyzése, hogy meghatározott időtartamra – de legfeljebb 180 napra – félretennéd a járgányt, mentesülve a teljesítményadó és KGFB alól. Azonban gondold át jól, hogy mikor szeretnél újra nyeregbe pattanni, mivel alapesetben automatikusan, ingyen áll forgalomba a vas. Ha azonban csak egy nappal is korábban ülnél fel – mondjuk a korai tavasz csábításának engedve -, előbb el kell menned a biztosítóhoz, és megújítani a korábban felfüggesztett szerződést. Vigyázz, hogy véletlenül se kössenek ÚJ szerződést a vasra (volt már rá példa), mert a régi nem szűnik meg ilyenkor, csupán a díjfizetést függesztik fel. Ha megvan a papír, ezzel mehetsz vissza az okmányirodába, ahol – az automatikus visszaállással ellentétben – újabb 2300 forintot kell csengetned az ügyintézésért. Ellenőrizned kell a műszaki vizsga érvényességét is, mert ha pont télen jár le, az is akadálya a lesz a szezonkezdetnek. Ilyen esetben az érvényes forgalmi nélküli járművet kell eljuttatnod valahogy a vizsgabázisra, majd az ott kapott papírral elballagni a kisablakhoz, hogy ezután legálisan utcára léphess a gépeddel.

ideiglenes kivonatás
Érvényes forgalmi nélkül legfeljebb pályán használhatod a motort, igaz, a megspórolt forintokból jó néhány pályázás kijön...

Nem szokták „reklámozni” de sajnos saját bőrömön tapasztaltam, hogy a kivonatás időpontját sem szabad a véletlenre bízni. A hónap első napján lejelentett gépre további harminc napig fizetned kell az adót (a tárgyhó összegét még beszedik tőled), vagyis megéri az utolsó pillanatra hagyni a műveletet, hátha akad pár napos hétvége, amit kihasználhatsz. Szintén ide tartozik, hogy a szeptember közepén esedékes teljesítményadó második félévi csekkét, ha esetleg még nem fizetted be, akár félre is teheted, s igényelhetsz újat, júliustól a kivonatás napjáig kalkulált tétellel. Ellenkező esetben a következő évi díjból írathatod jóvá a többletet.

ideiglenes kivonatás
Tavaly március elején már 18 fokban motoroztunk, rá egy hétre meg hófúvástól bénult le a fél ország - ember legyen a talpán, aki meg tudja tippelni, meddig is tegye félre a gépet...

Lássuk hát tételesen, milyen teendőid vannak az ügyintézés során, és mennyit takaríthatsz meg vele:

- Készülj bankkártyával, ugyanis nem minden okmányirodában működik posta, így egy utat megspórolhatsz

- Forgalmi engedély, személyi igazolvány vagy jogsi mindenképpen kell hozzá

- Értesíteni a biztosítódat a történetről. Az ügyintézőt idézve: nézze, elvileg innen átmegy a biztosítóhoz az információ, ismétlem, elvileg, ezért fontos személyesen is gondoskodnia róla…

Nagyjából a húszéves, százlovas motorok környékén húzódik a határ, ahol még érdemes ilyennel bajlódni, hiszen egy 1993-as Honda CBR600F éves költsége húszezer forint körül van, vagyis a novembertől februárig tartó pihenő alatt egy ötezres marad a zsebedben - órabérnek nem rossz a néhány perces ügyintézésért. Egy fiatal sportmotorral pedig a maximális 180 napot kihasználva - 2300 forint ellenében - harminc-negyvenezerre is rúghat a végösszeg, és ilyen szorzót talán még Lukas Pesek GP-győzelmére sem adnának a bukik, érdemes hát beruháznod, hogy a következő tavasszal kvázi ingyen legyen az első pár tankolás…