A csapat célja, hogy lehetőséget biztosítson a képzésben tanuló diákoknak arra, hogy a gyakorlatban
ismerjék meg egy alakulat működését, versenyhelyzetben is kipróbálhassák a mérnöki feladatokat.
Emellett a tagok lehetőséget biztosítanak fiatal, tehetséges motorversenyzőknek, hogy egy nagy
csapatban fejlődhessenek tovább.
- Büszkén jelentem be, hogy megalakult a Hungarian Racing Engineering Team. Előzménye, hogy
a tavalyi és során már működött egy csapat a versenymérnök képzés mellett, amivel az Európa
Kupán és a Magyar Országos Bajnokságon indultunk, Laczkó Máté versenyzőnkkel STK1000
kategóriában. Az országos bajnokságot nagy fölénnyel 100%-os teljesítménnyel nyertük, az Európa Kupában pedig az 5. helyen végeztünk. Itt már látszódott, hogy szorosabb kapcsolat kell a
versenymérnökképzés és egy versenycsapat között, így jött létre a HRE Team - mesélte Lévay Károly műszaki igazgató és csapattulajdonos.
Idei évben indul el a motorkerékpár- és versenymotor technikus képzésünk a MAMI Magyar
Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskolában. Nagy örömünkre szolgál, hogy öt olyan
utánpótlás korú versenyző is ezt a képzést választotta, akik így kapcsolódhatnak a HRE Team
működésébe is és a hamarosan induló versenyszezonban már ők öten is benne lesznek a
versenycsapatunkban és nemzetközi versenyeken is megmutathatják a tudásukat - tette hozzá.
Élesben tanulnak a jövő versenymérnökei
A versenymérnök képzéssel olyan képzést szerettünk volna létrehozni, amiről fiatal korunkban is
álmodtunk, ahol nem csak a négy fal között lehet tanulni, hanem kinn a versenypályán, benzingőzt
szívva, éles technikával, versenyhelyzetben is fejleszthetjük magunkat. Ez egy olyan szakma, ahol
sajnos a komoly elméleti tudás a gyakorlati tapasztalat nélkül nem ér semmit. Büszkék vagyunk rá,
hogy mostantól már mindkettőt magas színvonalon tudjuk biztosítani a hozzánk jelentkező
hallgatók számára - tette hozzá Lévay.
- A győri Széchényi István Egyetem számára a képzés és a hozzá kapcsolódó versenycsapat még
szorosabb kötődést jelent a mérnöki fejlesztésekhez. A Magyarországon jelenlévő nagy
autógyártókról elmondható, hogy közülük fejlesztési munkákat csak a győri Audi Hungaria Zrt.
folytat hazánkban, a többiek leginkább csupán a gyártási feladatokat végeztetik itt. Az Audi Hungaria Zrt. mérnökeinek több mint fele a Széchenyi István Egyetemen végzett, emellett a vállalat az intézmény első számú ipari partnere. A tapasztalat azt mutatja, hogy azok a mérnökök, akik a motorsportban jelen vannak, sokkal motiváltabbak a társaiknál. Az egyik neves autógyártónál például hosszú időn keresztül bevett gyakorlat volt az, hogy minden hozzájuk kerülő fejlesztőmérnök a sportágban rendkívül sikeresnek számító Forma–1-es csapatuknál kezdett, és onnan került később tovább az utcai járműiparba, ahová már vitte magával a motorsportban felvett jó szokásokat, tapasztalatokat.
A győri egyetem nagy hangsúlyt fektet a technikai sportok iránt érdeklődő mérnökök képzésére. A
Formula Student-csapatok munkáját is örömmel támogatjuk, és büszkén mondhatom, hogy a
csapatainkból folyamatosan sikeres, nagy tapasztalattal rendelkező mérnökök kerülnek ki, akik
hatékonyan megállják a helyüket a munkájuk során felmerülő fejlesztési feladatok megoldásakor - emelte ki Dr. Hanula Barna dékán (Széchényi István Egyetem, Audi Hungaria Járműmérnöki Kar). Végül világbajnokunk, Talmácsi Gábor, a sportszakmai igazgató kapott szót, aki elmesélte, hogy sok gyári csapattal versenyzett aktív karrierje során, így ismeri azt, hogy mennyire fontos a
megfelelő mérnöki háttér. - Bár egyéni sportként tekintünk a motorsportra, fontos azt elmondani,
hogy jó szakemberek nélkül az egyén nem tudna eredményeket elérni a motoron, bármennyire jó
versenyzőről is legyen szó - mondta.
- Örülök a képzésnek, a hozzá kapcsolódó csapatnak és az ezekben rejlő egyedülálló lehetőségeknek.
Úgy vélem, hogy ezzel egy olyan kiemelkedő tudás és tapasztalatszerzési lehetőség nyílt meg a
magyar mérnökhallgatók előtt, melyre világszinten is csak kevés példa van. Lévay Károllyal és Máthé Istvánnal már az aktív karrierem során is többször dolgoztunk együtt, később pedig a Talmácsi Racing versenycsapat működése során is együttműködtünk. Közösek a céljaink, szeretnénk átadni a szakmai tudást, ezzel párhuzamosan sportolót és szakembert nevelni. A célok eléréséhez pedig a HRE a kulcs. Ilyen felépítésű és rendszerű képzés és csapat esetében adott a lehetőség arra, hogy a szaktudás mellett tapasztalattal is rendelkező mérnökök kerülhessenek a most felnövő tehetségek mellé. Sok versenyzővel dolgoztam együtt, akár még versenyzőként, a későbbiekben pedig menedzserként, csapattulajdonosként és oktatóként és látom azt, hogy az ilyen képzés pontosan illeszkedik a motorsport rendszerébe. Jó érzéssel tölt el, hogy a programban egyszerre vehetek részt hallgatóként és oktatóként – hiszen a pontos mérnöki háttér megismerése számomra is fontos. Fel kell ismerni azt, hogy egymástól mi
szakemberek is sokat tanulhatnunk, nem szabad megállni és megelégedni az elért teljesítménnyel,
hiszen folyamatosan fejlődhetünk. Nemzetközi kapcsolataimmal és tapasztalataimmal is igyekszem
segíteni a képzést és a csapatot is, és bízom benne, hogy hamarosan mások számára követendő
példát tudunk mutatni - tette hozzá zárásként Talma.
Máthé István: hat tehetséges versenyző a HRE-ben
- A technikai sport egy sokszereplős játék, ahol szükség van természetesen sportolókra,
versenyzőkre, ám az ő munkájukat szerelőknek, mérnököknek, sportszakmai szakembereknek kell
segíteni. A Hungarian Racing Engineering Team egy összekötő kapocs a technikai sportok, a
középfokú versenyszerelő technikus képzés és a versenymérnök képzés között.
Ezeket a képzéseket a győri Széchényi István Egyetem és a MAMI Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola végzi és a HRE Team keretében hangoljuk össze az egyetem, a technikum és a
versenyzőképző műhelyek munkáját. Körünkben üdvözölhetjük mindazokat a szakembereket,
hallgatókat és tanulókat, akik ebben a munkában már tevékenyen részt vesznek, úttörő szerepet
visznek abban, hogy Magyarországot újra és hosszú távon fel tudjuk tenni a motorsport nemzetközi
térképére. Örömünkre szolgál, hogy részt vehettünk a Szakképzés 4.0 illetve a versenymérnök képzés szakmai tartalmának elkészítésében. Szándékunk szerint mind a középokú, mind a felsőfokú képzésben
rugalmas tartalommal és keretek között tudunk olyan szakembereket képezni, akik a későbbiekben
kiemelt szaktudással tudják segíteni a magyar és nemzetközi versenycsapatokat, és a most
szárnyukat próbálgató ifjú tehetségeket - zárta a bemutatkozást Máthé István oktatási igazgató és csapattulajdonos. Az istálló jelenlegi versenyzői között van Laczkó Máté, Számadó Máté, Oláh Barnabás, Surányi Balázs, Kardos Gergő és Richter Patrik.