Mivel a motoros balesetekben gyakran sérülnek a végtagok, érdemes jól megfontolni, hogy milyen felszerelésre bízod a lábad védelmét. Persze ezúttal is igaz, hogy rossz ötlet ágyúval verébre lőni, azaz aligha lesz ideális a térdig érő, merev krosszcsizma egy robogósnak, csupán azért, mert masszív kialakítása révén szinte mindentől megóvja a vádlit és a lábfejet.
Hogy megkönnyítsük a választást, a BázisMotor szakértőinek segítségével bemutatjuk az egyes fazonok előnyeit, hátrányait és azt, hogy mire figyelj, ha online rendelsz magadnak cipőt vagy csizmát.
Mit jelent az, hogy 43-as méret?
Ha nem személyesen, hanem a világhálóról rendelsz, muszáj megmérned, hogy mekkora a lábad, tudniillik a megszokott méretezések (pl. európai 43-as, USA 9-es stb.) nem feltétlenül ugyanazt jelentik centiméterben az egyes márkáknál. Amennyiben szeretnél biztosra menni, állj egy papírlapra, a testsúlyod helyezd a talppárnákra és minél pontosabban rajzold körbe a talpad! Mérd meg a pontos hosszt saroktól a lábujj végéig, és ezzel már bátran hívhatod az üzletet, mivel az eladók így már megállapíthatják, hogy a választott márkából melyik lesz a rád passzoló darab.
Ha megvan a méret, jöhet a következő kérdés: milyen fazon legyen? A bőség zavara jellemző a kínálatra, hiszen a minősített motoros lábbelik között egyaránt megtalálod edzőcipőhöz hasonló, de protektoros változatokat és a klasszikus csizmákat is.
Motoros cipők és csizmák előnyei
Kétségtelen, hogy a félmagas és rövidszárú modellek mellett szól a kedvező ár. Mivel az ilyen felszerelések már 20-25 ezer forintért elérhetőek, egyáltalán nem túlzás az ingázómotorra vagy -robogóra külön beszerezni egyet, hogy ne a drága túra- vagy a merev sportcsizmát nyúzd reggelente. Ez könnyű, kényelmes viselet, nem muszáj lecserélned sem napközben, ha ebben mész dolgozni, sőt hosszabb sétákat is tehetsz benne. Mi több, a tanulóknak kimondottan ajánlott, elvégre nem zavarja őket a mozgásban, könnyen kezelhetik benne a váltókart, és természetesen EN 13634:2017 minősítésű, tehát hordható vizsgán vagy éppen pályán is, ahol alapfeltétel a teljes motoros védőfelszerelés.
Egy polccal feljebb, de még mindig az ötvenezer forintos lélektani határ alatt találjuk a nagy márkák motoros cipőit. Ezek szintén könnyűek, kényelmesek vezetés és gyalogolás közben, viszont még hatékonyabban védenek. Ilyen például az Alpinestars Faster 2, amibe anatómiailag formázott talpbetét került, hogy az arra érzékenyeknek se fájduljon meg a lába egy hosszabb hétvégi túra és/vagy séta után.
Szintén ezt a kategóriát erősíti a TCX Blaze, és ez – szemben az Alpinestars Fasterrel – szarvasbőr, valamint mikroszálas szövet ötvözetéből készül. A mikroszálas betétetek egyébként azért használják ilyen sok motoros csizmában, mert a hajszálvékony, könnyű, szintetikus szálak kapilláris szerkezetűek, azaz remekül szellőző, mégis ellenálló, strapabíró alapanyag készülhet belőlük. A TCX kapcsán fontos kiemelni, hogy ezen már a biztonságot fokozó, jókora fényvisszaverőket találunk elöl és hátul – lényeges szempont lehet, ha nem tudsz választani két modell közül.
Jóllehet, ezek teljes értékű motoros cipők, ám kialakításuknál fogva nem vagy csak alig takarják a vádlit. Amennyiben ez zavar, de nem szeretnél hagyományos csizmát, akkor a félmagas kialakítású modellek jöhetnek számításba, mint például a Vanucci VTB 21, mely marha- és nappabőrből készül, SympaTex membrán segíti a szellőzést, illetve ugyanez a réteg gátolja meg, hogy beázzon.
Hogyan marad vízálló a motoros csizma?
A motoros felszerelésre is igaz, hogy elsősorban a tulajdonoson múlik, mennyire lesz tartós és meddig őrzi meg vízálló képességét. Ha szeretnéd, hogy sokáig szolgáljon, azt ajánljuk, hogy tisztítsd és ápold rendszeresen, hiszen így jelentősen meghosszabbíthatod az élettartamát.
Miként a motoros ruhák ápolásáról szóló cikkből kiderült, tilos olyan anyagot használni, amit nem szívesen kennél a saját bőrödre, ugyanis a hatékony, de maró vegyületek kárt tehetnek a szövetben és a bőrben. Szerencsére maguk a gyártók is gondoskodnak megfelelő karbantartásról, a német Daytona kínálatában például megtalálod a kíméletes takarításhoz elengedhetetlen ápolószert, valamint a vízhatlanságot szavatoló spray-t is, hogy minél tovább újszerű maradjon a csizma és ne ázzon be az esős túrákon sem.
A rövidszárú és félmagas fazonok után pedig jöjjenek a hagyományos csizmák, melyekből egyaránt találunk a piacon puhább, túrázóknak fejlesztett modelleket és merev, sport- vagy versenycélra ajánlottakat is. Ma már egyáltalán nem luxus külön csizmát tartani a hétvégi terepezéshez sem, hiszen 60-70 ezer forintért olyan minőségi holmik sorakoznak a polcokon, mint például az O'neal Sierra Pro, sőt a pályanapokkal kacérkodók is találnak hasonló árú, minőségi és kifejezetten sport-, illetve versenycélra készült Vanuccit. Noha utóbbi nem áll ellen a nedvességnek, esőnek, a tervezők gondoltak azokra, akik általános célra használnák a sportos RV5-öt, ezért készítettek belőle egy alig drágább, de vízálló membránnak felszerelt kivitelt is.
Ha megfogadod a fenti tanácsokat, tudatosan választod ki és rendszeresen ápolod új csizmádat, akkor hosszú időn át megbízhatóan szolgál majd, a vízálló modellek pedig megóvnak attól, hogy egy eső utáni megfázás tegye tönkre a várva várt motoros túrát.