Bizonyára sokan elgondolkodtak már rajta, vajon mi a jelentősége a sisakba varrt apró, fehér címkén található E betűnek, illetve a hozzá kapcsolódó számoknak. Nos, az európai jóváhagyásra utalnak, és ezek hiányában nem lehet közúton használni a sisakot. A téma aktualitása, hogy a rendőrség éppen ezen a héten ellenőrzi Magyarországon és szerte Európában, hogy a szabályosak-e a motorosok fejvédői.
Életet ment a helyes méretű, minőségi bukósisak
Elengedhetetlen, hogy az unióban árult bukókat bevizsgáltassa a gyártó vagy a forgalmazó. Az E az európai tanúsítvány meglétét jelöli, a szám pedig azt, hogy melyik országban engedélyeztették az adott terméket – vágott bele az RMC Motor termékfelelőse, aki azt is hozzáteszi: az E1 Németországot, az E2 Franciaországot, az E3 Olaszországot, az E4 Hollandiát jelöli, míg a hazánkban ellenőrzött áruk cetlijén az E7 olvasható. Az egyes államok tesztlaborjai ugyanolyan szabványok alapján vizsgálják be a különféle fejvédőket, eltérés mindössze a bevizsgálás költségében lehet, s mivel a tesztek drágák, a gyártók igyekeznek a számukra előnyösebb árat kínáló helyszínt választani.
Az előbbi jelzések mellett egyebek is olvashatók a fejfedők címkéin. A J (Jet) az állrész nélküli, nyitott modellre, a P (Protective, magyarul védő) az állat is óvó, zárt változatra utal, a J és a P együtt a felnyitható kiviteleket jelöli. Az RMC kínálatában megtalálható Sena Outrush R is rendelkezik utóbbi jelölésekkel, ami annyit tesz, hogy felnyitva és zárva is tökéletes védelmet szavatol használójának. Mindemellett kapható olyan védőeszköz is, amelybe NP betűjelzést látunk, ilyen például az endurós vagy krosszsisak. Ez utóbbinál nem hiányzik az állrész, de a motoros arca védtelen a sérülésekkel szemben.
Tovább javulhat a sisakok biztonsága az új teszttel
Éppen ötven esztendeje, 1972-ben vezették be az európai ECE-módszert a fejvédők vizsgálatára, és ennek is köszönhető, hogy egyre ellenállóbb bukókban motorozhatunk. A korábban alkalmazott, ECE 22.05 szabvány az elmúlt két évtizedben nem változott, magyarul nem volt éppen naprakész, ideje volt hát módosítani.
A tesztmódszer utódja, a tavaly életbe lépett 22.06 lényegesen életszerűbb, tudniillik míg a 05-nél lapos felületre ejtik az eszközt a teszt során, ezáltal a frontális becsapódás utáni sérülésről ad képet a szakembereknek, addig a 22.06 során többféle sebességgel és szögben, továbbá érdes felületre csapódik be a bukó.
Ennek köszönhetően arra is választ kapnak a vizsgálat alapján, hogy milyen sérüléseket okozhat az erőhatástól perdülő, torzuló szerkezet.
Az ECE 22.06 nem elsősorban a motoros fizikai sérülésre fókuszál, hanem arra, hogy milyen egyéb kockázatokat rejt a becsapódáskor elforduló, megcsavarodó védőfelszerelés. Fontos kiemelni, hogy az új szabvány immáron a gyári kiegészítőket is vizsgálja, így kiderülhet, vajon milyen veszélyforrást jelent az emberre a beépített napszemüveg, kamera, sisakbeszélő stb.
Az RMC biztonságtechnikai szakértője azt is hozzátette, hogy 2023-tól kizárólag olyan fejvédőt árulhatnak az Európai Unióban, ami átesett a 22.06-os teszten. – Korábban több, uniós jóváhagyási jel nélküli, hamisított kínai bukót bevizsgáltak európai tesztlaborok, és bizony akadt olyan bóvli körükben, ami egy kisebb ütéstől is szétrepedt. Éppen ezért senkinek sem ajánlom, hogy ismeretlen hátterű internetes forrásból, jótállás és számla nélkül vásároljon feltűnően olcsón hirdetett portékát, mert egy baleset során az élete múlhat a selejtes sisakon – tette hozzá a törökbálinti áruház munkatársa.