Nem sokat változott az oldaltámasz a motorozás jó egy évszázados története alatt. Az ember csizmasarokkal kirúgja a vasat, majd - a rugó segítségével - vissza, amikor ismét elindul, vagyis egyszerűségében tökéletes szerkezet. Persze akadnak hiányosságai, mint például a BMW G 310 GS-en, amire annyian szálltak fel letámasztott helyzetben, hogy visszahívást rendeltek el az alkatrész megerősítésére. Lám, hiába a tervezőzsenik, ha nem számolnak a leendő tulajdonosok fura szokásaival.
Minek bonyolítani, ha egyszerűen is működik?
A Honda mérnökei úgy látták, elérkezett az idő, hogy nyugdíjazzák a hagyományos oldaltámaszt. Tegnap bemutatott szerkezetük egymásba csúszó csövekből áll, mint egy horgászbot, és hidraulika engedi ki, illetve húzza vissza az egyes tagokat, a darabjai pedig csapokkal rögzülnek egymáshoz.
Már hallom is, ahogy az öreg motorosok csípőből rávágják: Szép, szép, de hogy állunk a minekkel? Hiába a vitathatatlan előnyök - például az egyenetlen terephez igazítható hosszúság -, egyelőre úgy fest, hogy kissé túlgondolták a dolgot a mérnökök. Persze az is lehet, hogy mindenki más szemellenzős, és a japán zseniknek van igaza, hiszen egy hidraulikusan kinyúló letámasztó már-már menőnek nevezhető - tiszta robotzsaru utánérzés. Nem véletlen, hogy éppen egy stílusos robogót láthatunk a szabadalmi terveken, ami egyszerre közlekedési eszköz és divatcikk. Egy szó mint száz, nem vagyunk meggyőzve a találmány létjogosultságáról, de azért ne lepődjünk meg, ha pár év múlva felbukkan a Hondák extralistáján, majd rá néhány hétre a kínai webáruházakban is...