Nagy szállítókapacitású és teherbírású, jó szélvédelmű, az utas számára is kényelmes, megbízható, alacsony fogyasztású motor. Ezek csak a legfontosabb szempontok, melyeknek meg kell felelni egy túrázásra kiválasztott kétkerekű társnak. Ha új vasban gondolkodsz, ehhez legalább két és fél-hárommillió forintot kell elköltened, jellemzően ebbe a kategóriába esnek a világjáróknak tervezett belépőszintű modellek, a felső határ pedig, mondanom sem kell, itt is a csillagos ég.
Azonban nem kell feladnod a kutatást, még ha ennek a töredéke is van a zsebedben, inkább a szempontokat kell átcsoportosítani, hogy megtaláld a kalandjaidhoz legjobban passzoló társat. Öt különböző kategóriába soroltuk az ajánlott vasakat, vételár és stílus szerint, hogy megkönnyítsük a kutatást.
Klasszikusok a múlt évezredből 500 000 forintig
Egykori rendőrmotorok és a nyolcvanas-kilencvenes évek luxusgépei tanyáznak ebben a szegmensben. Közös jellemzőjük, hogy valószínűleg bővelkednek a megtett kilométerekben, a – mindig – harminckétezret mutató kilométer-számlálót akár le is takarhatjuk, hiszen csak zavarja az összképet vásárláskor…
A szegmens ajánlott vételei a pénzügyi keretet feszegető XJ900 (1999, 550-560 EFt), a Kawasaki GTR1000 (1994, 500 000 Ft), a Yamaha FJ1200 (1991, 480 000 Ft) és a Suzuki GSX1100F (1994, 450 000 Ft). Legtöbbjüket valóban eredeti célra, azaz túrázásra használták, ezért jó eséllyel kifoghatunk gondosan karbantartott darabokat, de a koros masinák tartogathatnak meglepetéseket, ezért itt különösen igaz, hogy a vételáron felül legalább kétszázezer forint körüli összeget kell elkülöníteni az átírásra és az első alapos szervizre.
Átépítendő alapok 2000-es évjárattól, 600 000 forintig:
Ezek gyárilag még nem kész túramotorok, de kis ráfordítással igazi kilométerfaló faragható belőlük, ezért helyet érdemelnek a felsorolásban. Jellemzőjük, hogy sportmotorként kezdték karrierjüket, majd szépen lassan sporttúrázóvá értek az egyre hegyesebb utódok mellett.
Hosszútávú, túracélú használatukhoz szükség lesz egy kényelmesebb üléspozíciót biztosító kormányra, legalább két-három zárható dobozra, igény esetén a nyerget is kicserélheted egy komfortosabb darabra és egy túraplexi is jól jöhet – ha van időd sokat kutakodni az interneten, ez a szett kis szerencsével két-háromszáz euróból is kijöhet. A kategória legígéretesebb tagjai a Suzuki GSX750F (2002, 450 000 Ft), a Kawasaki ZZR600 (2001, 590 000 Ft) és ZR-7S (2002, 590 000 Ft), a Honda CBR600F4 (2000, 580 000 Ft) és a Yamaha YZF600R (2001, 580 000 Ft).
Túrasport ikonok 800 000 Ft-ig
A tulajdonosi beszámolók alapján mindig van egy-egy típus, mely kiemelkedik a tömegből, megbízhatósága, kényelme vagy csak szerethetősége okán, és ez az egyediség bizony némely modell árán is meglátszik.
Kihagyhatatlan tagja a felsorolásnak az RC46 modellkódot viselő VFR800 (2001, 800 000 Ft) és a CBR1100XX (2000, 750 000 Ft), ugyanígy kötelezően említendő a Suzuki GSF 1200 S Bandit (2004, 780 000 Ft), illetve a ZZR1200 (2003, 790 000 Ft), a Yamaha kínálatából pedig a félidomos FZS1000 Fazer illik ide (2002, 740 000 Ft).
Európai kihívók 800 000 Ft-ig
Továbbra is az új évezred gépei között csemegézve jó pár európai vasra is bukkanhatunk, még ha ezek kevésbé elterjedtek is hazánkban, mint japán kihívóik, ezért sokan félve vágnak bele egy ilyen kalandba a félig ismeretlen modellekkel.
Elsőként rögtön itt van a Triumph Sprint ST (2004, 745 000 Ft), a Ducatitól a Multistrada 620 (2005, 750 000 Ft), valamint a combosabb, 99 lovas ST2 (2000, 720 000 Ft) jöhet szóba, és a máig megszokhatatlan formájú – s ezzel nevére alaposan rászolgáló – Aprilia Futura (2000, 790 000 Ft) is belefér a keretbe.
Túraendurók 1 000 000 Ft-ig
Jelenleg az egyik legnépszerűbb szegmens az emelt hasmagasságú utazómotorok kasztja, s ez bizony a vételárat is alaposan felsrófolja. Az ápolt darabok csak alig-alig szoríthatók be hatszámjegyű összegbe, ezért sok utánajárást igényelhet, ha ilyen motorra vágyunk, szűkös pénzügyi kerettel. Persze ettől még nem lehetetlen egy-egy jó vételre bukkanni, így például használható Varaderót is kifoghatunk már bőven a limit alatt (XL1000V, 2000, 900 000 Ft), a bohémebb vasakat kedvelők akár egy Moto Guzzi Quotára is lecsaphatnak (1999, 729 000 Ft), sőt, literes Multistradát is hirdetnek éppen millió alatt (2003, 799 000 Ft). Belefér még a keretbe az Aprilia ETV 1000 Caponord (2003, 950 000 Ft), a Yamaha TDM900-ból egészen fiatal példányok is akadnak (2005, 960 000 Ft), és a kilencvenes évek küldöttjeként árválkodik egy-egy XTZ750 (1997, 400 000 Ft), és egy DR 800 S is a piacon (1999, 680 000 Ft).
Bármelyiket is válaszd, az ergonómiára és a teljesítményre nem lesz panaszod, de továbbra is fontos szempont, hogy a legalább a vételár negyedét-ötödét különítsd el a szezon előtti teendőkre. Ezekkel nem csak a szomszéd városig fogsz motorozni, hanem akár kontinenseket átszelő túrákra indulsz majd, és nincs annál rosszabb, mint amikor a gondosan megtervezett nyaralásba piszkít bele a féltávnál elkopó hátsó gumi, láncszett, vagy az idő előtt elhasználódó fékek.
Igyekezz hát a lehető legszebb vasra lecsapni, de a csillogó külső se altassa el éberséged, nézd át, vagy nézesd át töviről-hegyire a masinát, hogy nyáron már csak a Glockner, a Pordoi vagy éppen a Tara-szurdok környékének meghódítása jelentsen kihívást számodra.