Aki a közelmúltban szerezte motoros jogosítványát, roppant könnyen túljuthatott a rutinon, mert lényegében elég volt lassan végigporoszkálni a kijelölt pályán, majd városi tempóról állóra fékezni a gépet. Szerencsére jövőre ennél lényegesen komolyabb lesz a vizsga, legalább is a tervek szerint.

Hasznos változások a motoros rutinvizsgán

A közelmúltban napvilágot látott, 2021-es tantervben olyan vezetéstechnikai elemeket fedezhetünk fel, melyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a motoros tényleg valódi tudással a tarsolyában kezdhesse meg közúti pályafutását.

hasnos-valtozasok-a-motoros-vizsgan-28439
Egyszerűsített holland kapus feladatot írnak elő a vizsgán, azaz csak a belső fordulópontot adják meg (a rutinon természetesen mindkét kézzel fogni kell a kormányt, itt a gyakorlat nehezített formája látható a HRE képzésén)

Így szerepel a szövegben az akadálykikerülés, az egyszerűsített holland kapun áthajtás, a motortolás és a vészfékezés is. Ha elfogadják a tervezetet, kötelező lesz nagy – legalább 45-50 km/h-s – tempóval haladva, tudatos ellenkormányozással kikerülni a pályán felállított akadályt. Mindemellett megkövetelik, hogy lassú araszoláskor – stabilizálás céljából – alkalmazza a nebuló a hátsó féket, s ugyanígy ajánlott lesz a hátsó fékkel egyensúlyban tartani a motort állandó gázon végrehajtott szlalomozás közben. Jóllehet, ezek apró változások, mégis nagy horderejűek, hiszen így muszáj lesz megtanulniuk, alkalmazniuk a tanulóknak a hátsó fék tudatos használatát, hogy egyensúlyba hozzák a ledöntött motort, és bedöntés helyett ellenkormányozással kikerülni az akadályt.

hasnos-valtozasok-a-motoros-vizsgan-28416
Sokan nem is használják a hátsó féket, pedig nagy szerepe van a jármű stabilizálásában. A motortolós feladatnál kúpok között, nyolcas nyomvonalon tolhatjuk a járművet

Jó kezdeményezés, hogy az oktatókat is kötelező tanfolyamra küldenék, ami annyit tesz, hogy kétévente számot adnak tudásukról a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. motoros vezetéstechnikai tréningjén. Így elkerülhető, hogy olyan tréner (például autós oktató) tanítsa a kezdőket, akinek a nebulókhoz hasonlóan nehézséget okoz a pálya teljesítése...

Újdonság, hogy míg eddig 55 lóerős nagymotorral is végrehajthattuk a vizsgát, az átdolgozott tanterv értelmében legalább 68 LE-s vassal indulhatunk neki a feladatoknak. Utóbbi kapcsán további előírás, hogy erőforrása nagyobb legyen 595 köbcentinél, saját tömege pedig meghaladja a 180 kilót. Sőt, elektromos motorral is vizsgázhatunk, annál az egyetlen előírás a legalább 0,25 kW/kg teljesítmény/tömeg arány (pl. 25 kW/100 kg).