Yamaha Niken, Can-Am Spyder és Ural Gear Up. A trió tagjai mind háromkerekűek, mégis teljesen eltérő szabályok vonatkoznak rájuk. Valószínűleg ez a kusza helyzet az oka, hogy megannyi kérdést találtunk a fórumokban, Facebook-csoportokban arról, hogy melyikkel lehet ingyen parkolni és melyik mehet a buszsávban.
Mit ír a KRESZ a háromkerekű motorokról?
Csalóka lehet, hogy ezúttal is mást ért a jog nyelve és a köznyelv a háromkerekű, valamint az egy nyomon futó kifejezések alatt. A KRESZ ugyanis egyértelműen csak a kétkerekűeket említi, de a helyzet valójában sokkal bonyolultabb ennél. A párhuzamos közlekedésről szóló, 36. § (8) bekezdés alapján
az autóbusz forgalmi sávban közlekedhetnek: a menetrend szerinti autóbusz és trolibusz… és az autó- és trolibuszforgalom zavarása nélkül ráhajthat a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár.
Ez alapján joggal felháborodhat a szabályértelmezést nem ismerő autós, hogy miért mennek a háromkerekűek a buszsávban és miért parkolnak ingyen, ha egyszer kétkerekűekről van szó a rendeletben.
A megfejtés ezúttal is abban keresendő, hogy a törvényhozók miként határozták meg a kétkerekű motorkerékpár fogalmát. Ehhez már az európai jogszabályokat kell fellapoznunk, ahol ha nem is könnyen és gyorsan, de megtalálható, hogy
a 460 mm alatti belső nyomtávú háromkerekűek kétkerekű motorkerékpárnak minősülnek.
Ez egyrészt hátrány, hiszen így nem lehet B-s jogsival vezetni őket, mint más, nagyobb háromkerekűeket, ugyanakkor előny, mert hagyományos motorkerékpárként használhatják a buszsávot. Mi több, ingyen parkolhatnak, és a kétkerekűekhez hasonlóan autópályán előregurulhatnak a biztonsági folyosón, amennyiben ezzel nem zavarják a hatóságok munkáját.
A válasz tehát a motor felépítésében keresendő. Ha a kerekek közötti távolság 46 centinél kisebb, akkor biztosan kétkerekűként vezethető, ugyanakkor az említett trike és oldalkocsis fogat már szélesebb ennél, így nem érvényesek rá a fenti kedvezmények.