A mai, modern járműveken egyre kevesebb lehetőség adódik, hogy a laikus tulajdonos maga is elvégezhesse a fontosabb javításokat, mert a bonyolult technika jobbára különleges célszerszámokat, bizonyos esetekben pedig csak a márkára jellemző kiegészítőket és programokat igényel. Ugyanakkor az Ultra Dermet soha nem látott motorosnak is szüksége lehet egy minimális készletre, hogy bármikor ellenőrizhesse motorja műszaki állapotát vagy éppen elhárítsa a könnyedén orvosolható műszaki hibákat.
Elfér egy polcon
A kikapcsolódásnak is kiváló pepecselés, karbantartás ma már nem azzal indul, hogy feltépjük a garázsajtót és nekiesünk a szeretett kétkerekűnek. Először is nem árt tisztában lennünk azzal, mit igényel a masinánk, amihez elengedhetetlen, hogy megszerezzük a legfontosabb adatokat és a javítással kapcsolatos tudnivalókat tartalmazó gépkönyvet. Ha az előző tulajdonostól nem kaptál ilyet, bármikor ingyen pótolhatod ezt az erre szakosodott honlapokon.
Ebből felmérheted, hogy az általában szegényes gyári szerszámkészleten felül minek is kell helyet szorítanod a garázsban. Alapvetően igaz, hogy itt is az olcsó a drága, elvégre a filléres eszközök hamar tönkremennek és könnyen kárt tehetnek a drága csavarokban, vagyis érdemes már elsőre egy erős középminőségre beruházni. Többféle méretű - vagy cserélhető fejű - csavarhúzók, kiegészítve a cserélhető fejekhez passzoló, kisméretű, racsnis nyéllel, villás- és dugókulcskészlet (leánykori nevén: krova), imbuszkulcs szett és a műanyagpatentek eltávolítására alkalmas fogó - ezekkel már bátran belefoghatsz a kisebb-nagyobb műveletekbe.
A fentiek bármelyik javítás során kellhetnek, de akad pár apróság, melyek akkor is jól jönnek, ha éppen nincs semmi baja a vasnak. Ilyen a keréknyomásmérő, hogy hidegen ellenőrizhesd a nyomást, és ne több kilométer motorozás után a benzinkúton szembesülj az akkor már fals értékkel. Ugyanígy hasznát veheted egy univerzális multiméternek, tekintve, hogy az idősebb motorok viszonylag gyakran szenvednek túl gyenge vagy éppen erős töltéssel. A négy-hatezer forint között elérhető műszerrel pár másodperc alatt kiszűrheted, hogy a generátor, az akksi vagy a feszültségszabályzó okozza-e a hibát.
Energiával telveLegyél akár lelkes otthoni bütykölő vagy bízd szakemberre a géped, egy dologra mindenképpen szükséged lesz, ez pedig az akksitöltő. Ha előbb nem is, de a téli pihenő alatt mindenképpen töltésre szorul majd a telep, ugyanis a kisméretű motorakkuk rosszul viselik a teljes lemerítést, ami külső fogyasztó nélkül is simán összejöhet a néhány hónapos kényszerszünet során.A készülék kiválasztásakor ügyelj rá, hogy kisméretű, 6-12 amper kapacitású akksikhoz passzoló töltőt vásárolj, esetleg kiegészítve csepptöltés funkcióval. A négy-hatezer forinttól kapható készülék sokat segíthet, hogy minél tovább szolgáljon a géped korántsem olcsó akksija.
Rendhagyó felszerelések
A hagyományos szerszámokon kívül számos egyéb, hasznos kiegészítő is szóba jöhet vásárláskor. Mivel az idomos motorokban könnyen nyoma vész a leejtett anyáknak, csavaroknak, feltétlenül érdemes beruházni egy-egy csipeszes és mágneses végű rugós eszközre, melyekkel a burkolatok lebontása nélkül is kiszedheted az elkóborolt apróságokat. Az ilyen hibákat persze megelőzheted, ha beszerzel néhány pár vékony, gumiborítású szerelőkesztyűt - ez megvédi a kezed, egyben precíz fogást biztosít, meggátolva, hogy elejtsd a legkisebb alkatrészeket.
Bármennyire is ügyesen óvod a bőröd, a kosz és az olaj előbb-utóbb utat talál magának, ezért feltétlenül rendszeresíts - a falra rögzítve - egy papírtekercset, illetve mellé valamilyen kéztisztítót, hogy véletlenül se fogdosd össze a gázmarkolatot és az ülést a kenőanyagtól ragacsos ujjaiddal. Nem muszáj speciális, ipari felhasználásra készült kézmosóra beruháznod, megteszi egy öreg, pumpás flakon is, amibe valamilyen erős tisztítószert öntesz. Szintén jó hasznát veheted a kisméretű, átlátszó, zárható dobozoknak, ezekbe összegyűjtve a „valamire még jó lesz" alkatrészeket, csavarokat, apróságokat.
Könnyíts a dolgodon!
A szerelésen kívül a motorozáshoz is sok-sok fontos kiegészítő lehet indokolt, ide tartoznak például a gép tárolására, mozgatására alkalmas eszközök. Először is fontos, hogy a garázsod biztonságos legyen, ehhez elektronikus és mechanikus védelmi megoldások egész arzenálját találod a boltokban. Részletesebben nem is sorolnám őket, főként, hogy egy korábbi cikkben már alaposan kiveséztük, mivel is teheted igazán bonyolulttá a tolvajok dolgát. Helyette inkább azzal folytatjuk, hogyan lehet egyszerűbb, kényelmesebb a gép tárolása.
Ha másik motorral vagy autóval osztozol a helyiségen, valószínűleg jó párszor szenvedtél már a szűk helyen fordulás nehézségeivel. Az Easypmotorbike mérnökei is küzdöttek már nyakig felöltözve, izzadva a gépek tologatásával, ezért gondoltak egy merészet, és elkészítették a szűk beállók legpraktikusabb felszerelését, a kerekeken gördülő motorparkolót:
Az ötletes, 3-400 euróba kerülő szerkezettel az eddig kihasználatlan helyekre is besakkozhatod a vasat, illetve a meredek garázslejárókon sem kell többé tolatnod, mert akár 2-3 méter széles helyen is egy mozdulattal megfordíthatod a géped. Vállalkozó kedvű motorosok otthon is elkészíthetik a középállványos vagy a nélküli járgányokhoz passzoló motorfordítót. A nyolc centis kerékátmérőjű, százkilós terhelhetőségű ipari görgők - galvanizált házzal - már 3-4 ezer forintért kaphatók, ezekből a kiviteltől függően négy-kilenc darab kell egy ilyen szerkezethez.
Ha valaki belevágna, érdemes felkeresnie itt a Sportmotoron SzöszyÁrpi nicknévre hallgató társunkat, ugyanis ő már készített házilag egy hasonló célú, mégis más elven működő, mozgatható motoremelőt. Mielőtt hasonló eszköz elkészítésébe fogsz, érdemes átnézni Árpi fotógalériáját, ahol részletes információt és háromdimenziós képeket találsz a szerkezetről.