Nemrég fejeződött be Franciaországban az ötéves „próbaüzem”, melyben azt vizsgálták: több baleset történik-e, ha megengedik a motorosoknak, hogy mozgó, legfeljebb 50-nel haladó autók között is előzzenek a többsávos utakon.
Engedélyezték a sorok közötti előzést, nőtt a balesetek száma
Összesen 11 helyszínen vizsgálták, hogy milyen változásokat okoz a reform. Fontos különbség a hazai megoldással szemben, hogy nem a sorok között és mellett, hanem egyvonalban, azaz a legbelső és a középső sáv között haladhatnak a kétkerekűek. Lássuk be, ez remek ötlet, hiszen így mindig csak egy oldalról kell motorosokra számítani az autósoknak, sokkal könnyebb elengedni az egy sávban érkező járgányokat.
Noha a motorosok legfeljebb 50-nel mehettek a kocsik között, így is jócskán nőtt a balesetek száma. A vizsgált útvonalakon 12%-kal több helyszínelést igénylő baleset történt, miközben a többi szakaszon szinte ugyanennyivel csökkent. Rossz ötlet tehát nagyobb szabadságot adni a motorosoknak? Nos, nem velük volt a baj... A vizsgálatból ugyanis kiderült, hogy a motoros vezetéstechnikai hibája vagy gyorshajtása csak nagyritkán merült fel kiváltó okként, legtöbbször a figyelmetlenül, tükörbe nézés nélkül sávot váltó autósok okoztak balesetet.
Mivel a motorok torlódáscsökkentő szerepe közismert, a franciák – az adatok dacára is – folytatják a tesztet, és automatikus adatgyűjtéssel próbálnak még pontosabb eredményekhez jutni. Akárhogy is, az már egyértelmű, hogy a motorozás támogatása csökkenti a torlódásokat és hatékony környezetvédelmi eszköz a városokban, így most már csak azt kéne elérni, hogy a figyelmetlenül sávot váltó sofőrök se szegjék kedvét az autóból motorra ülő ingázóknak.