Az évből hátralévő néhány napban viszont még sokba’ fájhat, ha nem tudjuk felmutatni az említett iratokat és egy szigorúbb rendőrrel hoz össze a rossz sors, tekintve, hogy 5-től 50 ezer forintig terjedő helyszíni bírsággal sújthat minket. Ráadásul ha feljelent, akár 150 ezer forinttal is hozzájárulhatunk az idei bírságbevételekhez. Nos, ezért is jó hír, hogy napokon belül gyökeresen megváltoznak a dolgok, legalábbis, ha Magyarországon kiállított jogosítványunk van és a járművünk szerepel a magyar nyilvántartásban.
Ha tehát magyar állampolgárként külföldi rendszámú járművet vezetünk, akkor továbbra is szükségesek a fenti dokumentumok, ellenkező esetben büntetéssel számolhatunk. Ugyanez áll arra az esetre is, ha mondjuk külföldi állampolgárnak engedjük át Magyarországon regisztrált autónk vagy motorunk kormányát.
Az nem gond, ha a magyar állampolgár egy másik honfitársa által tulajdonolt vagy üzemben tartott autót vagy motorkerékpárját vezet, hiszen a kölcsönadási szerződés már jó ideje nem kötelező. Más kérdés, hogy erősen ajánlott ilyet írni, amennyiben gyakran ugyanannak a személynek adjuk oda a slusszkulcsot, mivel így elkerülhetők például a biztosítási eseményekkel kapcsolatos viták.
A könnyítés magától értetődően nem jelenti azt, hogy lazán kezelhető a forgalmi vagy a jogosítvány lejárta. A közúti ellenőrzést végző rendőr mindent (is) lát, amint a nála lévő terminálba bepötyögte a rendszámot – így többek között azt, hogy vajon az autónak-motornak van-e kötelező biztosítása, érvényes-e annak forgalmi engedélye, a járművet korábban nem vonták-e ki a forgalomból, illetve nem körözik-e. Miután a személyi igazolványra nem vonatkozik az új szabályozás, annak elkérése után a rendőr pillanatok alatt tisztában lesz azzal is, hogy a delikvens nincs-e véletlenül eltiltva a vezetéstől, valamint, hogy vezethet-e olyan járművet, amellyel kiszedték a forgalomból. Magyarán nem érdemes a tilosban járni, mert holtbiztos a lebukás.
Mindehhez jó tanácsként mi annyit fűznénk hozzá, hogy a jogosítványunkról és a forgalmi engedélyről készítsünk másolatot vagy fényképezzük le azokat a telefonunkkal, mivel előfordulhat, hogy szükségünk lesz az ott szereplő adatokra – például olyankor, amikor a kék-sárga baleseti bejelentőt kell kitölteni. Ilyen mindig legyen nálunk, de még jobb, ha az okostelefonunkra letöltjük a MABISZ-fejlesztette E-kárbejelentő alkalmazást. Ez utóbbi – főleg a motorosok esetében – nagyon praktikus megoldás, mert a méreténél fogva legtöbbször sokrét hajtott, összegyűrt űrlap kitöltése csak tovább növeli a stresszt. A lényeg: örülhetünk, hogy egy, sőt két irattal kevesebbet kell magunkkal vinni és többé garantáltan nem jár bírság azért, ha véletlenül otthon hagyjuk a jogsit vagy a forgalmit.