Az egyre zsúfoltabb közutak napról napra feladatot adnak a forgalomszervezés terén dolgozó szakembereknek. Mi, motorosok pontosan tudjuk, hogy a kétkerekűek elterjedése milyen hatékony megoldás lenne a problémák ellen, hiszen ezt támasztja alá az a tavaly napvilágot látott kutatás is, melyben érdekes következtetésre jutottak. A tanulmány szerint, ha a zsúfolt belvárosokban minden tizedik autós motorra vagy kerékpárra cserélné a járművét, azzal akár kétharmadára csökkenhetne a dugók hossza, valamint az utazással töltött órák száma.

foigalomszervezes-korforgalom-4073
Hálával tartozhatnak az autósok a motorra pattanó társaknak, ugyanis ezzel mindkét fél időt spórolhat utazás közben

Egyelőre azonban szerény kisebbségben vagyunk, mivel hazánkban jelenleg húsz autóra jut egy motorkerékpár, jóllehet, ez a számítás a rendszámos gépeket érinti. Valószínűleg egészen más adatok jönnének ki, ha csak az ötven köbcenti feletti, de segédmotorként használt vasakat is ideszámolnánk, a szabályosan üzemeltetett kismotorokról nem is beszélve.

Hozzáállás kérdése

Addig is, míg egyensúlyba kerül itthon a két- és négykerekűek száma, érdemes átnézni, hogy melyik útvonal, pontosabban milyen csomópontokat tartalmazó útvonal lehet a leggyorsabb. Ez a gondolat vezérelte a Mythbusters csapatát is, akik arra voltak kíváncsiak, hogy az egyszerű, négyes kereszteződés, a szabályozott áthaladású csomópont vagy a klasszikus körforgalom szolgálja-e hatékonyabban a közlekedőket:

Élesben vizsgáznak a különböző forgalomszervezési megoldások. A kérdéses rész 31 perc 40 másodperc környékén kezdődik

Tesztjükből kiderült, hogy bizony a jó öreg körforgalom a legjobb módja a csatlakozó utak összekötésének, igaz, ehhez az is szükséges, hogy a közlekedők ismerjék és betartsák a vonatkozó szabályokat. Első és legfontosabb ilyen kitétel, hogy érdemes cipzáralakzatban, egy-egy várakozót beengedve haladni, hiszen így - megfelelően rugalmas partnereket feltételezve - szinte megállás nélkül folyhatnak át a közlekedők a kereszteződésen. Ez már csak azért is fontos, mert a közhiedelemmel ellentétben a körforgalomban haladónak Magyarországon sincs elsőbbsége, kivéve, ha ezt táblával jelzik a behajtásoknál.

foigalomszervezes-korforgalom-4072
A valódi sikerhez nem elég egy utólag leásott tábla meg némi térkő - csak a valóban gondosan megtervezett és kialakított körforgalmak szolgálják megfelelően a közlekedőket

Egyértelmű hát, hogy itt is beigazolódott a régi bölcsesség, miszerint egymásra figyelve és a többi sofőrrel együttműködve a magunk dolgát is megkönnyítjük, s lefaraghatunk a célba éréshez szükséges időből. Aki szívesen elmélyedne a körforgalmakra vonatkozó szabályokban és gyakorlati tanácsokban, az korábbi cikkünkben talál részletes információkat ezekről a speciális kereszteződésekről és helyes használatukról.