A mai, modern gépek már igencsak csínján bánnak a naftával, nem ritkán a száz lóerőnél erősebb vasak is egy törpeautó fogyasztásával vetélkednek, miközben gyorsulásuk a legvadabb sportkocsikat idézi. Az idősebb motorok esetében azonban egy kategórián belül is akad egy-két liternyi eltérés száz kilométerenként, ami egy tartalmas szezonban bizony százezres tételre is rúghat. Nézzük, mivel takaríthatunk meg pár ezrest havonta, és kezdjük rögtön az igényeinkhez legjobban passzoló motor kiválasztásával a sort!

fogyasztas
Sokszor érdemesebb a drágább és nagyobb hengerűrtartalmú vasat választani, hiszen a hasonló külsejű japán belpiacos négyszázasok meglehetősen forgósak, s ezáltal többet is fogyaszthatnak

Az alacsony fordulatszámon üzemelő egyhengeresek általában kisétkűek, és beérik akár négy literrel is országúton, ám nem kifinomult járásukról híresek, így hosszabb túrákhoz nem árt a sorkettes, illetve sornégyes gépek között keresgélnünk. Először is azt határozzuk meg, hogy a rendelkezésre álló összegből milyen motorok jöhetnek szóba vásárláskor? A korlátlan jogosítványt szerző kezdő motorosok jellemzően a kilencvenes években gyártott, 400-750 köbcentis, sornégyes típusok között böngésznek, ha túrázásra is alkalmas sportmotort keresnek. Ezek általában 300-500 000 forint között indulnak a hirdetésekben, ám fogyasztás szempontjából korántsem mindegy, hogy melyikre bökünk rá elsőként. A pörgős négyszázasok ugyan olcsók, de ha tempósan szeretnénk haladni velük, két személlyel akár hét-nyolc litert is benyelnek száz kilométerenként, hiszen autópályán akár 9-10 000-es fordulaton is pöröghetnek az apró rakéták. Amennyiben sokat használnánk tempós, hosszú utakra a gépet, inkább a nagyobb hengerűrtartalmúak között szemezgessünk, melyek általában hat liter körüli értékkel beérik a sztrádákon.

fogyasztas
Egy légszűrő legfeljebb tíz-tizenötezer forintba kerül, de a használt darab súlyos literekkel dobhatja meg a fogyasztást

Természetesen ezek az értékek jól beállított, megfelelő műszaki állapotú vasakra vonatkoznak, ezért érdemes rendszeres időközönként átnézni, vagy átnézetni a bringákat. A hosszú ideje használt, koszos légszűrő akár negyedével is növelheti a fogyasztást, de ugyanígy költségnövelő tényező, ha rosszul beállított karburátorokkal üzemel a gépünk. Ezen felül plusz mozgásteret biztosít, hogy a többi járműtől eltérően magunk választhatjuk meg a végáttételt - már ha nem kardános a kicsike -, vagyis eldönthetjük, hogy nyugodtabb, vagy inkább sportosabb beállítással közlekednénk a mindennapokban? Hosszabb áttételt csak erős, nyomatékos blokk esetén célszerű választani, de az általa elért alacsonyabb fordulatszám akár 10-15 százalékkal is visszaszoríthatja a városon kívüli fogyasztást.

Alter' vagy?

A fizikai korlátok miatt még nem terjedt el tömegesen, de azért a motorok piacán is jelen van az etanol-, a dízel-, valamint a gázüzem, mint lehetséges alternatíva. A rendhagyó hajtásláncok bonyolult műszaki megoldásokat követelnek, helyigényesek, illetve drágák, ezért aligha számíthatunk piaci térnyerésükre. Mindenesetre üde színfoltot jelentenek a benzines gépek mellett, főleg, hogy például a Royal Enfield gázolajos verziója akár ezer kilométeres hatótávval büszkélkedhet, és a Pécs-Budapest kanyar mindössze egy ezresbe kerül a nyergében.

Ennél is fontosabb, hogy feleslegesen ne cipeljen a motor semmilyen terhet, így a használaton kívüli dobozokat, koffereket mindig vegyük le, hiszen ezek vitorlaként feszülnek a szélben, jelentős légellenállás-növekedést okozva. Ugyanígy lényeges, hogy a futóművet mindig az adott terheléshez igazítsuk, hiszen a tervezők által megálmodott aerodinamikai tényezők normál terheléshez lettek kitalálva, és idomos motoroknál az összeülő hátsó rugóstag bizony alaposan felborítja ezt a képletet. Kiemelt figyelmet kell szentelnünk a gumiabroncsokra is, hiszen a légellenállás mellett a tapadás is beleszól a fogyasztás alakulásába. Érdemes a gyári méreteknél maradni, mivel a szélesebb kerekek a vas kezelhetőségére sincsenek jó hatással, illetve a guminyomást rendszeresen ellenőrizni, hogy a lapos abroncsok ne növeljék a költségeinket.

fogyasztas
Érdemes a gumikra is egy pillantást vetni, hogy optimális maradjon a motor kezelhetősége és fogyasztása. A burnout nem tartozik a hatékony megtakarítási módszerek közé...

Van azonban egy tényező, mely egymagában több megtakarítást eredményez, mint a fentiek együttesen. Ez a komponens nem más, mint a jobb kezünk, vagyis a vezetési stílusunk. Itt mindig kompromisszumot kell kötnünk, hogy az átgondolt közlekedés ne menjen az élvezet rovására, de pár szabály betartásával azért sokat javíthatunk a helyzeten. Igyekezzünk mindig mozgásban tartani a motort, mivel az elindulás akár négyszer annyi üzemanyagot is felemészthet, mint ha alapjáratról, sebességben gurulva vesszük fel a forgalom ritmusát. Ha sokszor bejárt útvonalon haladunk, igyekezzünk megjegyezni a közlekedési lámpák működését, így elkerülhetjük a folyamatos megállásokat és villámrajtokat - még ha ez utóbbi metódus lassan olimpiai sportággá is növi ki magát a nagyobb városokban...

Ezt a pár apró szabályt betartva akár harmadával is csökkenjen a kúton hagyott összeg, ami bizony jól jön majd nyár végén, ha meglepnénk magunkat egy hosszabb kirándulással, ráadásul a gép kopóalkatrészeit is kíméli, hogy a szervizszámlákra se költsük rá a gatyánkat szezon közben.

fogyasztas
Örülhetnek az elektromos meghajtású motorok tulajdonosai, nekik legfeljebb a villanyórát - no meg a legközelebbi feltöltési lehetőséget - kell lesniük...

Várjuk a Ti eredményeiteket is, hogy melyik volt a leggazdaságosabb, és melyik a legiszákosabb gép, amit valaha hajtottatok?