2018. december 10. Hírszerkesztő, Képek: Lazante Limited
Néhány FP1 búsan, egy raktárban porosodva várta, hátha egyszer még pályára vagy utcára vezeti valaki. Eljött a pillanat, a brit Lanzante ugyanis kezelésbe vette a különlegességeket, hogy új életet leheljen beléjük…
A Lanzante Motorsport egy szigetországi vállalat, melyet legfőképp arról ismer a nagyközönség, hogy klasszikus versenyautókat restaurálnak. Ezúttal azonban tőlük szokatlan módon nem valamilyen négykerekűn dolgoznak, hanem egy marék, raktárban felelt, utcai homologizációval rendelkező Foggy Petronas FP1 versenymotor felújításán. A srácok Instagram oldalának tanúsága szerint az ex-versenyző Andrew Bruce-szal együttműködve varázsolnak újra jól működő, akár hétköznapi használatra is alkalmas gépeket a kis zöldségekből.
A Foggy Petronas-sztori dióhéjban
A különleges motorkerékpárok története közel húsz évvel ezelőtt kezdődött, mikor a Petronas csapata fejébe vette, hogy a Forma–1 mellett a gyorsasági motorsportban is indulnak. Elkezdtek dolgozni egy literes, soros, háromhengeres gépen, mellyel előbb a MotoGP-t, majd a Superbike-ot célozták meg. A koncepciómotorból idővel utcai típus lett, melyből 2003-ban a homologizáció követelményeinek megfelelően 150 példányt legyártottak, 75-öt Angliában, 75-öt Malajziában. Noha magánvásárlók is megvehették a közúti használatra szánt FP1-et, a vállalat nem igazán foglalkozott azzal, mi történik a szalonokban, sokkal inkább a versenysikerek érdekelték őket.Az évek során pilótáik összesen kétszer tudtak dobogóra állni, de végül nem folytatták a fejlesztéseket, ezért három esztendő elteltével véget is ért a motorsportkarrier. Kicsit később, 2010-ben egy brit raktárban nem kevesebb mint 60 darab érintetlen FP1-re leltek, melyekről még maga a csapatvezető sem tudott, ám azt nem tudni pontosan, hogy a Lazantéhoz került darabok ezek közül származnak-e.Milyen jól tették, hogy belevágtak a projektbe, hiszen így a világ egyik legérdekesebb motorjának néhány példányát mentették meg. A ritka FP1-ről érdemes tudni, hogy utcai változatának hajtóműve 127 lóerőt és 92 Nm maximális forgatónyomatékot ad le – szemben a versenygép 185 lóerejével –, s mindössze 185 kilóval mérlegel szárazon. Építéséhez csupa prémiumkategóriás alkatrészt használtak, így többek között Öhlins felfüggesztés és Brembo fékrendszer kapott helyet rajta, valamint elektronikai felszereltsége is nagyszerű, a páratlan Panache Green fényezésről már nem is beszélve.Arról, hogy mennyiért árulják a felújított FP1-eket, egyelőre nincs információ, ám annak tükrében, hogy néhány évvel ezelőtt egy átlagos állapotú példányért 32 ezret, egy megkímélt fekete gépért pedig 38 ezer dollárt, azaz több mint tízmillió forintot fizettek, valószínűsíthetően ezek még drágábban kelnek majd el.