A laikusok számára szinte már követhetetlen, hogy az egyes márkák összesen hány különböző alapmodellt, s az adott típus hányféle változatát kínálják a vásárlóknak. A régóta nyeregben ülők is nehéz helyzetben vannak, ha képbe akarnak kerülni az aktuális választékkal, hiszen a bőség zavarát tovább fokozza az őszi hajrá, amikor százszámra érkeznek az új modellek, sokszor nem búcsúztatva, csak egyszerűen kiegészítve a hasonló névre keresztelt elődöket.
Az Év Motorja választásban ezért leszűkítjük a kört, és arra vagyunk kíváncsiak, hogy miként látják az Olvasók, melyik idén bemutatott újdonság méltó arra, hogy megszerezze a saját kategóriájában, illetve összességében a megtisztelő Év Motorja címet? A kategóriákat ABC-sorrendbe rendeztük, így haladva a testes cirkálóktól a komfortos túrázók felé.
Kezdődjön a voksolás! Kinek melyik motor volt a kedvence a felsorolásban szereplő gépek közül?
Chopperek/Cruiserek
A kilencvenes években taroló, krómtól csillogó, filigrán vasak immáron a feledés homályába vesznek, felváltották őket a testes cruiserek, egyre elképesztőbb teljesítménnyel és saját tömeggel sokkolva a motorosokat. A korábban szinte egyeduralkodó tengerentúli márkákat sorra szorongatják a távol-keleti riválisok, így a kínálatra nem lehet panasz. Sportos és elegáns járgányok születtek a 2014-es szezonban, s széles a skála hengerűrtartalom és - elrendezés terén is.
Ducati Diavel/Carbon, Harley-Davidson Street, Kawasaki Vulcan S, Moto Guzzi California Custom, Triumph Rocket X, Triumph Thunderbird Nightstorm
Crossoverek
Nyugodtan kijelenthető, hogy a motorpiac húzóága egyértelműen a bőséges hasmagasságú, mégis rendre 17-es, könnyűfém első kereket viselő gépek osztálya, melyet összefoglaló néven csak Crossoverként emlegetnek. Idén ősszel a népes tábor újabb márkákkal és típusokkal gazdagodott, s miként a többi kategóriában, itt is az egyre magasabb csúcsteljesítmény és a minél gazdagabb felszereltség az aduász, legyen szó a szomszédban készülő paripákról vagy japán típusok terepképesebb átiratairól.
Aprilia Caponord 1200 Rally, BMW S 1000 XR, Ducati Multistrada, Honda VFR800X, Kawasaki Versys 650, Kawasaki Versys 1000, KTM 1290 Super Adventure, KTM 1050 Adventure, Triumph Tiger 800 XRx
Csupaszmotorok
Szó sincs róla, hogy a nakedek a sportgépek lebutított változatai lennének, elvégre sok gyár már önálló típuscsaládot épít az Európában egyre kelendőbb szegmensre, kihasználva, hogy nagy az érdeklődés az erős, és kiváló felfüggesztéssel kínált motorok iránt. Bár gyakran megkérdőjelezik, hogy miért is kell 160-180 lőerő egy minimális szélvédelmű gépbe, de az eladásokat látva a rációt mindig felülírják a vágyak... A következő meztelen motorokkal rukkoltak elő 2014-ben:
Aprilia Tuono 1100/Factory, BMW F 800 R, BMW R 1200 R, EBR 1190SX, Kawasaki Z300SL, Suzuki GSX-S1000, Triumph Street Triple Rx, Yamaha MT-07 Moto Cage
Elektromos hajtásúak
Tetszik vagy sem, a benzines motorkerékpárok jelenlegi pörgése lassan akár hattyúdalként is felfogható, ugyanis a tisztán elektromos hajtású vetélytársak nem csak megközelítik, hanem esetenként le is körözik a belsőégésű erőforrással felszerelt modelleket. Teljesítmény és végsebesség terén már nincs lemaradásuk, s ha az árukat is sikerül leszorítani, komoly bajban lesznek a 95-öst zabáló, hagyományos gépek...
Harley-Davidson Livewire, KTM Freeride E-XC/E-SX, Energica Ego, Energica Eva
Endurók
Az ún. kalandmotorok kiszorítják a 21-es, fűzöttküllős első kerékkel felszerelt típusokat, vagyis a valódi, többhengeres endurókat, de azért a legszerényebb kategóriában is akadnak új kihívók, ami arra utal, hogy a gyártók igenis számolnak a terepezésre és valódi kalandokra éhes vásárlókkal.
Ducati Scrambler Urban Enduro, Suzuki V-Strom 650XT, Triumph Tiger 800 XCx
Klasszikusok
- Ne bajlódj egy veteránnal, mi szinte ugyanazt nyújtjuk, csak modern, problémamentes köntösben! - hirdetik az újkori oldtimerek gyártói, s bizony nem céltalanul, hiszen a kiállításokon nagy a sürgés-forgás a modern klasszikusok portáján. A lenyűgöző európai kínálat mellett az utóbbi években a japánok is belehúztak, és számos újdonsággal lepték meg a motorosokat.
Ducati Scrambler Icon, Moto Guzzi V7 II Racer, Triumph Bonneville Spirit SE, Yamaha XJR1300, Yamaha XJR1300 Racer
Prototípusok, koncepciók
Miből lesz a cserebogár? Remek módszer a piaci igények és reakciók felmérésére, ha egy cég a nagyközönségnek is bemutatja, milyen messziről is indulnak a mérnökeik, amikor egy későbbi szériamotor terveit papírra vetik. Idén nem lehetett okunk panaszra, mert a tervezőasztalok mellett számos lenyűgöző motor született, melyek részben vagy teljes egészben visszaköszönhetnek a következő szezonokban debütáló szériagyártású modellek között.
BMW Concept Roadster, Honda True Adventure, Honda RC213V-S, Husqvarna 701 Supermoto, Husqvarna 401 Vitpilen, Husqvarna 401 Svartpilen, Moto Guzzi MGX-21
Sportmotorok
Egykoron technikai és piaci értelemben is a csúcson álltak, ma viszont rétegmotorként, alig pár százalékos részesedést kivívva igyekeznek talpon maradni. Persze ettől függetlenül a fejlesztések nem állnak le, sőt mostanában pörögnek fel csak igazán, hogy a páratlan tömeg/teljesítmény arányú gépek zászlóshajóként tündököljenek a márkák legfrissebb kínálatában.
BMW S 1000 RR, Ducati Panigale 1299, Kawasaki H2/H2R, Suzuki GSX-R1000 ABS, Yamaha YZF-R1/R1M, Yamaha YZF-R3
Túramotorok
Az utóbbi valódi évek nyertesei a nagy hengerűrtartalmú, elképesztően gazdag felszereltségű, kényelmes és erőtől duzzadó túramotorok. Földrészektől függetlenül egyre népszerűbb a határokon átívelő, esetleg több hetet felölelő túrázás, így hát nem véletlen, hogy a gyártók világszerte nagy hangsúlyt fektetnek a kategóriára, eltérő műszaki tartalmú és stílusú, de azonos célra készült modelljeikkel csábítva a vásárlókat.
BMW R 1200 RS, Honda Gold Wing 40th, Kawasaki GTR1400, Moto Guzzi California Touring, Suzuki Bandit 1250S ABS, Suzuki GSX-S1000FA, Yamaha Tracer
A paletta tehát szinte végtelen, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a cikk alatt egy egész hasábot töltenek meg az elmúlt hetekben debütált, s szavazásra jelölt motorok képei. Csemegézzetek közöttük és adjátok le voksotokat a személyes kedvenceitekre, hogy kiderüljön, melyik modell érdemes az Év Motorja címre!