Hosszabb túrákon sajnos előfordulhat, hogy útközben elkap minket egy-egy kiadósabb zápor, és ilyenkor bizony sok mindent másként kell csinálnunk, mint ha szárazon folytatnánk az utat... Íme, néhány fontos tipp, amivel vízen is biztonságosan terelgethetjük a vasat.
1, Fele látótávolság, dupla féktáv
A rossz látási viszonyok miatt nehezebben tájékozódunk, ráadásul a nedves úton a féktáv is jelentősen növekszik, vagyis a sebességünket jelentősen csökkentenünk kell, hogy bármilyen vészhelyzetben meg tudjunk állni, vagy ki tudjuk kerülni az akadályt, pláne, ha nem ABS-es gépen ülünk.
2, Látni, csak látni...
Használjunk páramentesítő fóliát, vagy kemikáliát, hogy a plexin lecsapódó leheletünk ne rontsa tovább a helyzetünket!
3, Tartsd kézben!
Ha elgémberedtek az ujjaid, aligha fogod megfelelően irányítani a vasat, így hát fontos a meleg és vízhatlan kesztyű beszerzése, hosszabb utakra ajánlott tartalékba eltenni egy ilyet a vékonyabb, nyári kézvédő mellé.
4, Testünk védelme
Az átázott motorosruha sokat ront a komfortérzeten, de a legnagyobb hiba, ha a cipőnk, csizmánk is beázik, mivel így könnyen összeszedhetünk egy alapos felfázást motorozás közben.
5, Minden a gumin múlik
Ahogy az autók esetében, a motoron is az aquaplaning, a vízenfutás jelenti a legfőbb veszélyt, ezért kopott mintázatú gumikkal nem érdemes útnak indulni, ha komolyabb zivatarra van kilátás. A közhiedelemmel ellentétben a tiszta, pormentes aszfalton esőben is kimondottan jól tapad a motor kereke, amíg a mintázat ki tudja préselni a csapadékot az abroncs és az útfelület közül. Az utcán vágott slick gumival nyomulók persze ilyenkor felköthetik a liberót, mert a legalább negyven-ötven fokos üzemi hőmérsékleten működő abroncsok aligha fognak helytállni az alig húszfokos aszfalton, így ők inkább a napsütötte délutánokra időzítsék a kirándulásokat...
6, Gázt neki!
Az erősebb motorokon bizony könnyedén kipöröghet a hátsó kerék, ha vizes úton gyorsítunk, ezért használjunk mindig magasabb sebességfokozatot, és óvatos gázkezeléssel, a fordulatszám-tartomány alsó harmadában mozogva vegyük fel az utazótempót.
Egy kis lecke a profitól: Kiyonari nem riadt meg az esőtől...
7, Nyomvályúk
A kanyarok előtt gyakran találkozhatunk hosszanti útbordákkal, amit a nehéz teherautók és buszok fékezés közben egyre csak mélyítenek. Az ilyen csatornákban akár több centiméter mély víz is állhat, ezért próbáljunk a sáv közepén féktávot venni, ahol kisebb a megcsúszás veszélye.
8, Ha elkezd esni az eső
Nem a vizes út a veszélyes, hanem a porral, szennyeződéssel keveredő víz elegye, ami az aszfalton elterülve észrevétlenül növeli akár tízszeresére is a fékutat. Éppen ezért, ha elkezd esni, mielőbb álljunk félre valami fedett helyre, és várjuk meg, amíg a csapadék lemossa az útról a port, s a tiszta, vizes felületen már újra útnak indulhatunk.