enduroverseny-paradfurdon-9103
„Ekkora távot nem lehet kiszalagozni, ezért csak különféle jelzésekre hagyatkozhatnak a versenyzők...”

Az elmúlt hétvégén rendezték hazánk nyílt endurobajnokságának soron következő, parádfürdői futamát, ahol hat különböző osztályban, közöttük az Old-boy és a 47 évnél idősebbeknek kiírt Veterán kategóriában várták az indulókat. A szombaton délelőtt fél tizenegytől, percenként, párosával induló résztvevőknek a csoport besorolásától függően három, négy vagy öt kört kellett megtenniük a zegzugos pályán.

Így fest belülről a parádi enduropálya

A csaknem 35 kilométer hosszúságú etap ezúttal két mért szakaszt tartalmazott, melyből az endurospeciál kis híján négy kilométert tett ki, míg a krosszteszt 1500 méter hosszú volt. Az immáron hagyományosnak mondható parádi hétvégén ezúttal Zsigovits Norbert (KTM) volt a leggyorsabb a Juniorok mezőnyében, az első osztályt szombaton és vasárnap is a Shercóval induló Holló Bence nyerte.

Egészen más világ

Kollégánk, Déczi Balázs úgy döntött, tesz egy kirándulást az endurózás világába, hogy az MX-futamok között is formában maradjon, egyben új tapasztalatokkal gazdagodjon. Most ő mesél arról, milyen komoly kihívás is egy ilyen, akár 170 kilométer hosszú erőpróba.

- Nagyon izgatott voltam, hogy kipróbálhatom magam az endurósok között is, főként azért, mert gyorsan megtapasztaltam, hogy gyakorlatilag minden másként működik itt, mint az MX-ben. A kétnapos versenyen először is a pénteki pályabejárás és nevezés tölti ki minden idejét a versenyzőknek, majd másnap délelőtt jön az igencsak hosszú körök legyűrése. Ez már csak azért is nehéz feladat, mert a kör nagyobb része erdőben fut, extrém körülmények között, sőt még patakátkelés is akadt a feladatok között.

enduroverseny-paradfurdon-9110
A 170 kilométeres erőpróbát ún. speciálszakaszok teszik még izgalmasabbá

Természetesen ekkora távot nem lehet kiszalagozni, ezért csak különféle jelzésekre hagyatkozhatnak a versenyzők. A jól észrevehető helyekre tűzött táblák mutatták az irányt, hogy mindenki odataláljon a két nagyobb ellenőrző ponthoz, ahová mindenkinek szintidőn belül kellett beérnie. Ezen túlmenően több kisebb állomást is útba kellett ejtenünk, ahol egy papírkártyára lyukasztottak a megbízott ellenőrök. Az itt bejegyzett idők, no meg a speciálszakaszokon nyújtott teljesítmény összesített eredménye alapján hirdettek győztest a nap végén.

Azok a fránya büntetések

Ha az ellenőrzőpontokon az ember időbüntetést kap, akkor azt automatikusan hozzáadják a mért szakaszokon elért eredményhez. Figyelni kell tehát, mert gyorsan össze lehet szedni 1-2 percet, és azzal már ugrik is a príma helyezés.

enduroverseny-paradfurdon-9107
A versenyzők az első ellenőrző pont után egy hatalmas felhőszakadásba csöppentek, amitől a pálya a talaja elkezdett egyre jobban felázni, alaposan megnehezítve ezzel a pilóták dolgát

Jómagam nagyon élveztem az első 15-20 kilométert, majd amikor odaértünk az ellenőrző ponthoz, egyszerűen leszakadt az ég. Nem költői túlzás, tényleg egy felhőszakadásba csöppentünk, ezért a pálya a talaja elkezdett egyre jobban elázni és nehezebbé válni. A második körben már több olyan katlan volt, ahol csak sokadik nekifutásra tudtam felmenni, ezután kicsit el is tévedtem, rengeteg időbüntetést szedtem össze. A sportbírók viszont azt mondták, menjek csak tovább, mert az ítéletidő miatt elképzelhető, hogy lehet törölve lesznek ezek a büntetések. Végül sajnos mégsem így történt, hiába teljesítettem gyorsabban a két további kört, nem volt értékelhető a szombati eredményem.

Változó körülmények

Az éjszakai eső miatt átalakították, kicsit könnyebbé tették a pályát, és lecsökkentették a távot három körre. Sokat segítettek az előző napi tapasztalatok, most már mindenhová időben odaértem, nulla büntetéssel zártam, igaz, a mért szakaszokon elkövettem egy-két bakit, de így is hetedik lettem. Végezhettem volna előrébb is, de így sem suzomorkodtam, mert a többiek elmondása szerint ez volt az egyik legnehezebb enduroverseny, amióta csak Parádfürdőn rendeznek ilyen futamokat.

Elértem a célomat, végigcsináltam a hétvégét és belerázódtam az új, ismeretlen szakágba, és a következő megmérettetésen bizonyára jobb eredményre leszek képes.

enduroverseny-paradfurdon-9109
A meredek, sártól csúszós emelkedők sok résztvevőn kifogtak

Jóleső érzéssel töltött el, hogy a verseny végén nagyon sok gratulációt kaptam a többiektől. Dicsértek, hogy krosszos létemre nem adtam fel, és végigcsináltam a tényleg extrém körülmények dacára is mindkét napot - azt hiszem számomra ez volt az egész esemény fénypontja - nyilatkozta Déczi a versenyt követően.

A Husqvarnával induló pilóta a kis kitérő után visszatér a krosszpályákra: Tápióbicskén, majd utána Kókán láthatják a szurkolók a soron következő magyar bajnoki fordulókon.

Végeredmény - MAMS Enduro Bajnokság és Kupa 5. forduló, I. osztály

1. Holló Bence

2. Genes Emanuel

3. Bohuslav Radek

4. Brenner Ádám

5. Németh Kornél

Végeredmény - MAMS Enduro Bajnokság és Kupa 6. forduló, I. osztály

1. Holló Bence

2. Németh Kornél

3. Gyenes Emanuel

4. Kovács Dávid Bence

5. Jäger István