Az idei év tavaszán kialakult helyzet miatt csak július végén sikerült megrendezni a Baltyre Offroadgumi.hu Magyar Enduro bajnokság I.-II. fordulóját az Igol Kenőanyagok kupáért – kezdte beszámolóját Brenner Ádám (#29) a legutóbbi fordulóról.
A 2017-ben Enduro GP-nek is otthont adó Parádfürdőre látogathattunk el, ahol a magyar és szlovák bajnokság keretein belül közel 200 versenyző érkezett a helyszínre. „Talán új szintre jut el, és visszanyeri régi hírnevét az endurózás Magyarországon?” – tettük fel a kérdést a számtalan hazai és külföldi versenyzőt elnézve.
A központhoz közeli depóhelyek már a pénteki nap folyamán megteltek, a versenyzők java része igyekezett időben érkezni, hogy feltérképezhesse a kijelölt mért szakaszokat. A szervezők körülbelül 37,5 km-es etapot jelöltek ki, amelyen belül egy-egy enduró- és crossspeciált kellett teljesíteniük a versenyzőknek szombaton és vasárnap.
Persze az összekötőszakaszon sem lustálkodhattak, feszített tempóban kellett menni, mert a körök közötti pihenőidőt így tudták csak növelni a résztvevők. A rövid idő miatt nagyon sokan büntetést kaptak a nap végén, mert az előírt idejükből kikéstek és nem tudtak beérkezni a beíróba.
Az első napon a harmadosztálynak és szuperveterán kategóriának 3 kört kellett futnia a pályán, míg mindenki másnak 4 kört, azaz közel 150 km-t. Vasárnapra a veteránok és a 2. osztály körszámát 3-ra redukálták, kivéve az első osztályban induló versenyzőkét. Köszönhetően az egybevont szlovák-magyar bajnokságnak, ezúttal is rengetegen eljöttek, nem volt hiány pilótából és nézőből sem.
Sokan már ismerhették a nyomvonalat, így a rajtot elhagyva átrobogott a mezőny a Parádfürdőn, hogy eljusson az első mért szakaszra, majd onnan visszafelé tartva ismét a városon belül találták magukat a fiúk, végighaladva a nyálkás, mohás kövekkel teletűzdelt, csúszós patakmedren. Volt izgalom bőven...
Ez volt talán az egyik legösszetettebb és legnehezebb szekciója a távnak, nem véletlen, hogy a nézők jó része az árnyékból figyelve élvezte a versenyzők küzdelmét az elemekkel. Voltak, akik úgy gondolták, a nyári hőségben megmártóznak – mármint a pilóták közül, és nem önszántukból –, és felfrissülve folytatják a versenyt. Persze a motorok nem élvezték a pancsolást...
A főút alatti patakmeder még a legjobbakat is megtréfálta, közöttük szerepelt Zsigovits Norbit (#3) is, aki az első osztály Pro 2 kategória első helyén végzett a két nap eredménye alapján. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a motornak a vízbe fordulás következtében nem lett baja, így a gyerekkori patakban mártózás élményeket felidézve, felfrissülve tudta folytatni a versenyt. Lehet, hogy ebben rejlett Zsigo kimondottan erős tempójának titka?
A beszámoló elején céloztam a cím többletjelentésére, és erre rímel, hogy az idei első enduróverseny komoly változást hozott Szőke Márk (#95) életében is. Márk megtisztelő jelenlétével és motorozási stílusával új színt varázsolt ide a két nap folyamán. Számára teljesen új közegben, új szabályokkal is megnyerte az első napot, de sajnos hátsófék-problémákkal küzdve Zsigo után a Pro 2 kategóriában másodikként ért célba pontosan 2,5 másodperc lemaradással. Utánuk magabiztosan, a saját tempójában haladó Jäger István (#5) fért fel a dobogó harmadik fokára.
A verseny egyik hazai versenyzője és főszervezője Holló Bence (#53), aki a magyar bajnokság abszolút és Pro 1 kategória első helyezettje lett, nagy csatát vívott Zsigóval, Márkkal és természetesen a szomszédos országból érkező szlovák élmezőnnyel.
Komoly megtiszteltetés, hogy a versenyen részt vett és a szlovák bajnokságot megnyerte a Dakaron is remekelő Svitko Stefan (#142), aki kisujjból kirázott eleganciával és rutinnal motorozott végig a mért szakaszokon, ezzel elérve a legjobb időket. Rajta kívül természetesen több szlovák élmenő is itt volt, így náluk is kiélezett csaták zajlottak!
A lelátón és a pályán is jó hangulat volt, látható volt az élvezet a fiúk arcán a nyári meleg ellenére is. Szerencsére az erdő zegzugos, tempós részei már-már hűvösek maradtak, főleg a saras, mocsarasnak mondható rész az erdő mélyén. Mindehhez hozzájárult az is, hogy lelkes szurkolótáborok alakultak ki a kijelölt mért szakaszokon, hajrázva a stopper és versenytársak ellen küzdő pilótáknak.
Az aktívan szurkoló nézők a mért szakaszokon is mosolyt csaltak a versenyzők arcára. Sőt a kilátogató, jelenleg nem induló versenytársaknak sikerült még melegebbé és izgalmasabbá varázsolni a pilóták életét, ugyanis meglepetésre ádámkosztümben buzdították a többieket... Néhány meglepődött motoros ott is hagyott pár másodpercet a látvány okozta sokktól.
Ezt a versenyt is valószínűleg sokan sokáig emlegetni fogják, hisz rengeteg élményt adott, és remélhetőleg még sok éven keresztül vendégül látja az enduróstársadalmat! Várjuk a folytatást, amire nem is kell sokat várni, ugyanis 2020.08.15-én ismét rajthoz állnak a versenyzők Tamásiban! Látva a profi előkészületeket, az is remek verseny lesz - ne hagyjátok ki!
Eredmények: (2 nap összesítve)
1. osztály abszolút: (4+4 kör)
1. Holló Bence #53 1:25:03.69
2. Zsigovits Norbert #3 1:25:31.72
3. Szőke Márk #95 1:25:33.77
4. Jäger István #5 1:30:13.47
5. Brenner Ádám #29 1:32:11.59
6. Kubik Richárd #54 1:33:32.03
2. osztály abszolút: (4+3 kör)
1. György Loránd #516 1:19:35.22
2. Utasi Martin #558 1:19:57.53
3. Oroszlán Ádám #514 1:21:46.62
4. Kovács Dávid #512 1:22:17.71
5. Szabó Márkó #446 1:22:23.69
6. Faragó Dávid #414 1:22:52.55
3. osztály abszolút: (3+3 kör)
1. Dallos Andor #92 1:12:46.18
2. Szabon Balázs #843 1:13:00.90
3. Vörös Gábor #922 1:13:29.62
4. Lázár Roland #991 1:14:29.01
5. Nyíri Zoltán #718 1:15:23.33
6. ifj. Ott Kornél #968 1:15:24.68
Veterán abszolút: (4+3 kör):
1. Bohuslav Radek #206 1:16:32.35
2. Molnár Krisztián #203 1:18:43.56
3. Dési János #244 1:20:02.29
4. Fülöp László #279 1:20:50.51
5. Havrán Attila #204 1:21:43.91
6. Miksi Péter #207 1:22:45.63
Szuperveterán abszolút: (3+3 kör):
1. Buchvald János #224 1:11:44.62
2. Tóth László #200 1:12:52.59
3. Majoros Tamás #228 1:13:29.81
4. Szabó Ferenc #213 1:16:01.54
5. Horváth János #219 1:28:58.88
6. Péti Zoltán #220 2:03:57.48