Németországban sikerült megoldani az elektromos rollerek rendszámozását, ezzel együtt a teljesen jogszerű használatukat a mindennapos közlekedésben. Sokan, különösen a budapesti lakosok ismerhetik ezt a közlekedési formát – és tarthatják néha bosszantónak -, hiszen jelenleg nincs egyértelműen szabályozva, hogy egyáltalán használhatóak-e közúton a néha csak egy fékkel és kezdetleges lámpákkal felszerelt járgányok (kivétel pl. az Ogre roller, mely bevallottan segédmotor, azaz sisakban, jogsival vezethető). Akik ilyen rollerekkel közlekednek, legtöbbször alkalmi használatra bérelik ki azokat. Ez azt jelenti, sokan közülük akkor állnak ilyeneken először, ráadásul gyakran idegen környezetben, mert előszeretettel bérelik ki a pesti forgalmat és/vagy a magyar KRESZ-t egyáltalán nem ismerő turisták. Persze előnye is van, mégpedig az autóknál sokkal kisebb károsanyag-kibocsátás. Kétségtelen, hogy tisztább üzemű egy alig pár kilós, elektromos járgány, de egyelőre sajnos szó sincs róla, hogy csökkentené a károsanyag-kibocsátást, sőt éppen ellenkezőleg. Több tanulmány szerint ugyanis nem autó, hanem gyaloglás helyett használják járgányokat, melyeket teherautók cipelnek A-ból B-be és a töltésnek is van ökolábnyoma. Igazán kár érte, mert ha csak egy járművet (pl. második-harmadik autót) kiválthatna a háztartásokban, már a le nem gyártott kocsiknak köszönhetően is több ezer tonna szén-dioxidtól szabadíthatná meg gyönyörű bolygónkat.
Több környező országban már próbálták szabályozni az elszaporodott e-rollereket. Franciaországban például kötelező a bukósisak viselése, valamint a maximális sebesség 25 km/óra lehet, amit ellenőriznek is. Hollandiában csak 16 éves kor felett, az eszközre biztosítást kötve, a holland hatóság által jóváhagyott típusokkal lehet közlekedni. Ausztriában, Finnországban, Norvégiában, Svédországban és Portugáliában pedig a kerékpározás szabályai vonatkoznak a rolleresekre. Németország azonban, úgy néz ki, tényleges megoldást talált a szabályozásra. Ugyan eddig is voltak korlátozások például felelősségbiztosításhoz, életkorhoz (14), maximális sebességhez (20 km/h) kötődtek, valamint azt is megszabták, hogy kizárólag kerékpárúton és -sávban lehet használni az ilyen járműveket.
Rendszám kerül a rollerekre
Ez jól működött, de önmagában kevés volt, ezért nemrégiben Németországban is tovább bővült a kötelező előírások száma, beleértve a biztosítást és az azt igazoló rendszámot. Egyébként ez nem új dolog, ugyanez a szabály vonatkozik az 50 cm3 alatti mopedekre, robogókra, a 25 km/óránál nagyobb sebességre képes elektromos kerékpárokra és a Segway-ekre is. Íme, a friss roller-kiskáté:
„A rendszámot a biztosítónál kell igényelni, érvényességi ideje egy év. Ezt követően kezdődhet elölről a procedúra, aminek részben az az oka, hogy a rendszám automatikusan a kötelező felelősségbiztosítás meglétét is jelzi az adott 12 hónapban, de a járművet nem kell regisztrálni a nyilvántartásban.
Sok e-rollert gyerekek és 18 év alatti fiatalok használnak, így ezekhez a járgányokhoz a biztosítói rendszámot a szülők vagy a törvényes gyámok szerezhetik be. Ha valaki ilyen jelzés nélküli közlekedési eszközzel vesz részt a forgalomban, pénzbírságra számíthat, továbbá kár vagy sérülés okozása esetén a biztosító be is perelheti - olvasható a „Baleset-megelőzés” Facebook-oldalán. A szabályozás körülbelül egy hónapja lépett hatályba, március elején. Kíváncsian várjuk, ezzel sikerül-e megoldani a legális rollerezést és elterjed-e a megoldás a többi európai országban.
Miként a Facebook-bejegyzésben is olvashattuk, legtöbbször ezeket az elektromos eszközöket 18 éven aluli gyerekek használják. Azért problémás ez, mert a szülők, gondviselők, gyámok elmulasztják megismertetni gyermekeikkel a helyes közlekedés alapjait. Arról nem beszélve, hogy gyakran forgalmas járdákon hevernek szanaszét a rollerek, ami nyilván dühíti az ott sétálókat, és nem segíti a rollerek elfogadását. Sokkal célravezetőbb lenne az ilyen forgalmas csomópontokra kijelölt parkolót felfesteni/felépíteni számukra, ha a körülmények engedik.
Természetesen nem mehetünk el a rollerek előnyei mellett sem, hiszen rengeteg van belőlük. Csak párat kiemelve: elektromos eszközökről lévén szó, nincs helyben károsanyag-kibocsátásuk, csak áttételesen. Ráadásul kevesebb helyet foglalnak, mint az autók, motorok, s gyártásuk is kevésbé szennyező. Így ha többen választják autó helyett ezt a közlekedési formát, akkor élhetőbb lesz a város, már ha addig megfelelően szabályozzák a használatukat.
Akárhogy is, reméljük, hogy beválik a német példa, és ez hozzájárul ahhoz, hogy a többi európai országban is rendszámmal, biztosítással, legálisan közlekedhessenek az apró járgányok.