Az előző részben már bemutatott gazdag modellválaszték mellett elképesztően nagy számban voltak jelen a praktikus, könnyű helyváltoztatást éltető cégek, akiknél elektromos, benzines és hibrid kétkerekűek sorakoztak, megmutatva, hogy autó nélkül is van élet.
Sőt a városi áruszállítást is szívesen megreformálnák – ahogy az a bemutatókból kiderült -, és ehhez olyan elmés szerkezeteket készítettek, mint például az egy nyomon futó, de háromkerekű, elektromotorral hajtott pótkocsival ellátott e-robogó. Minden eddiginél komolyabb volt a három nyomon futó, elöl dupla kerékkel felszerelt robogók kasztja, s nem kérdés, hogy ezzel is az autósokat próbálják átcsábítani a két- és háromkerekűek közé.
Jó irány, hogy a sokszor misztifikált vasakat immáron a közlekedés legpraktikusabb résztvevőiként igyekeznek aposztrofálni, hiszen minden egyes autóból átülő társunk aktívan hozzájárul önmaga és a többi közlekedő könnyebb mindennapjaihoz. Megtudhattuk, hogy egyes felmérések szerint, ha csak minden tízedik ingázó cserélné motorra a négykerekűt, az akár 60 százalékára (!) is csökkenthetné a dugók kialakulásának esélyét, illetve azok hosszát. Érdemes lenne elgondolkozni ezen a városvezetőknek is, és valamilyen módon ösztönözni a kocsikban gubbasztó közlekedőket a könnyebb és jobb megoldásra.
A harmadik, s egyben minden korábbinál nagyobb tömeget alkotó csoport a Japánon kívüli, de a távol-keletről származó motorok, s kiegészítők szegmense. Míg a két végpontban az európai és a japán tradicionális gyártók tömörültek, addig a középső területen egymást érték a feltörekvő, valamint a szinte teljesen ismeretlen gyártók.
Jelenlétük főként az elektromos hajtású, 4 kW alatti kategóriában, valamint a két- és négykerekű terepgépek között volt jelentős, de meglepő módon az ATV-k mellett már az UTV-k piacán is kimondottan erős, s életképesnek tűnő modellekkel rukkoltak elő. Ide sorolandó az indiai Hero is, akik bizony alaposan el vannak eresztve pénzzel – legutóbb Erik Buellnek csengettek 25 millió USD-t -, s legfrissebb fejlesztéseik között olyan nagyágyúk sorakoztak, mint például a 80 lóerős és mindössze 160 kilós szupermotó, a Hastur.
Örömmel láttam, hogy a biztonsági kiegészítők piaca is egyre csak bővül, a legegyszerűbb, filléres fényvisszaverőktől az aktív eszközökig a paletta szinte végtelen, miként hosszú sorokban álltak a múlt évszázad versenyzőit, versenyeit népszerűsítő pavilonok is. Az élen természetesen az isteni Ago, akinek a nevével fémjelzett holmik lakásnyi területen csábítottak vásárlásra, de a nyolcvanas évek sztárjaitól egészen Simoncelliig tartott a lista.
A sok kellemes élmény mellett talán a legfontosabb, bizakodásra okot adó fejlemény, hogy kevés kivételtől eltekintve valódi, sok munkával és még több fejlesztési költséggel előállított újdonságok fogadtak Milánóban, kezdve a Suzuki túrasportgépeitől, a Honda True Adventure koncepcióján át, természetesen a kihagyhatatlan R1-ig és H2-ig. Ugyanakkor az európaiak is kitettek magukért, a Triumphnál a Triple Rx, no meg a Tiger friss, terepképesebb változata, BMW-nél az F 800 új verziója, az RR, no meg az R 1200 R fiatalos, modern átirata biztosított arról, hogy nem tétlenkedtek a mérnökök az elmúlt esztendőben.
Nem mellesleg sikerült pár látogatót és kollégát megkérdezni, melyik úgymond hétköznapi, azaz utcai és túracélú használatra is alkalmas gép tetszett nekik leginkább, s bizony túlnyomó többségük - az általam is megjelölt – BMW S 1000 RX-et említette, kiemelve, hogy ez tényleg szinte az összes kategória előnyét egyesítő motor lett.
Szintén kellemes fejlemény, hogy a hostess lányok ruhái végre nem tenyérnyi zsebkendők voltak, hanem a géphez passzoló jól kitalált, sokszor kimondottan ötletes, humoros darabok. A laptopról unásig játszott technoütemek helyét egyre több helyen vette át klasszikus rock, sőt nem ritkán élőzene. Éppen most, a beszámoló írása közben zendített rá mellettem egy duó a Like a rolling stone-ra egy szál gitárral és egészen tűrhető énekhanggal, míg a chopperépítő cég standjáról az ikonikus The weight csendült fel az imént az Easy Rider nyitójelentéből.
Persze egy ilyen eseményről nem hiányozhatnak a kiegészítők sem, s ezen a téren talán még gazdagabb volt a felhozatal, mint a motorok között. Szinte minden sarkon egy-egy rendhagyó játék várta a betérőket, kezdve a már megszokott szimulátoroktól egészen a valós méretű, dönthető GP-motorral vezérelhető újdonságokig, de akadt itt háromkerekű, ultrastabilnak kikiáltott fordított trike, lakásnyi méretű pályán futó távirányítós motor, valamint a legviccesebb, a driftelésre nevelő Crazy Kart, ami filléres befektetésért ígér önfeledt szórakozást - már ha legfeljebb 170 centi magas az ember...
A motorgyárakkal vetekedtek a népszerűbb ruha- és sisakgyártók standjai, s bizony aki figyelmesen nézte a feliratokat, sok új névvel találkozhatott, de ez igaz volt a kétkerekűekre is, hiszen a napjainkban ismertséget szerző tajvani, koreai és kínai armada mellett már lassan a szakma öregjeinek kell titulálnunk olyan, szintén gyerekcippőben járó brigádokat, mint a lenyűgöző kínálattal érkező CFMoto vagy a Sym.
Meglepő módon most is jelen volt a Hells Angels csapata, mégpedig egy elég nagy standdal - lám, pár évtizeddel ezelőtt még ez is elképzelhetetlen lett volna, pedig ma már hagyomány, hogy tiszteletüket teszik az eseményen. A sportrajongók nem csak a standok körül, de a kiállítás teljes területén nyitott szemmel vizslatták a szembe jövőket, hiszen többek között Marquez, Max Biaggi és Melandri is felbukkant a tömegben, miként a Dakarról ismerős Paulo Goncalves és Helder Rodrigues is körbejárta a fontosabb látványosságokat.
Zajos, nagy tömeget vonzó kiállítást rendeztek Milánóban a centenáriumot ünneplő EICMA szervezői, s a csillogást látva reménykedhetünk, hogy a következő évek motortörténete pont olyan izgalmas lesz, mint ez a forgatag. Egy bizonyos, a népszerű látványutak bizonyosan színesebbek, érdekesebbek lesznek a most bemutatott gépekkel, s a tucatnyi koncepciót látva úgy fest, hogy a gyáraknak most jött csak meg igazán a kedvük a merész, formabontó vasakhoz – ha ezeknek csak töredéke is kerül a boltokba, már sokkal gazdagabb lesz a jelenleg sem éppen unalmas kínálat.