Nemcsak az autóknál és teherautóknál hódítanak a figyelmet elvonó érintőképernyők, hanem ma már a motorgyártók is előszeretettel váltják ki a hagyományos műszeregységet TFT-monitorral.
Egyre jobban elterelik a vezetők figyelmét a fedélzeti okoseszközök
A szakemberek több fontos megállapítást is tesznek a néhány napja közölt kutatásban, a legérdekesebb mind közül, hogy a jármű fedélzeti rendszere oly mértékben növeli a sofőr reakcióidejét, mintha füvezett vagy sörözött volna. Külön kiemelik, hogy a kocsi és az okostelefon kapcsolatát megteremtő Android Auto és Apple Car Play használatakor lényegesen lassabban reagálnak a sofőrök a külső ingerekre, mi több, nem tartanak elég nagy követési távolságot és csalinkáznak a sávban.
Nem mellesleg a kutatók arra jutottak, hogy egy átlagos vezető 16 másodpercig is vakon vezethet amiatt, mert nem találja meg a megfelelő parancsot az érintőképernyőn - ennyi idő alatt 500 métert tesz meg 110 km/órával haladva! Sőt, szerintük ez semmivel sem rosszabb, mintha az ember a hagyományos mobilon pötyögne be egy rövidebb üzenetet. Tudjuk jól, hogy a rendőrség árgus szemekkel figyeli a kézben tartott mobilt, s akit Magyarországon ilyen cselekedetért lefülelnek, az húszezer forintos bírságot és 3 előéleti pontot is kaphat.
Hé, az nem a kezed!Szinte hihetetlen, hogy Magyarországon továbbra is a „gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.” KRESZ-paragrafus van életben (3. § (2), holott ez kiskapuk tucatjait rejti. Ha a sofőr vállal füléhez szorítja a mobilt vagy az utasa nyomja a fejéhez, az ugyanúgy elveszi a figyelmét az útról, de szabályos. Lehet, hogy ideje lenne leporolni az 1998-as rendeletet?
Az IAM RoadSmart szeretné felhívni a jogalkotók és az autógyártók figyelmét arra, hogy célszerű lenne komolyabban venni ezt a kérdéskört, hiszen a kijelzőket nyomkodó autóvezetők magukra, a gyalogosokra és a motorosokra is veszélyesek.