A minisztérium részéről Karácsony Imréné Államtitkár Asszonytól kaptunk meghívást a kért megbeszélésre, 2006. október 27-én délelőttre. Az RRACE MONO-t Kokas Zsolt, Miskéri Márk, Bakó Tamás és Lovász Gergely elnökségi tagok, valamint Enyedi Ferenc elnök képviselte. A helyszínen tudtuk meg, hogy Államtitkár Asszony egyéb elfoglaltsága okán nem tud részt venni az egyeztetésen, maga helyett – a témában egyébként is illetékes – Dr. Kónya Lászlót, az Illetékek és Önkormányzati Adók Főosztályának vezetőjét delegálta.

Az első kérdésünkre, határozott és egyértelmű választ kaptunk. Nem tévedés, vagy figyelmetlenség az oka az adóemelés megismert mértékeknek. A minisztérium a motorkerékpárok esetében is részletesen vizsgálta az adó várható alakulását, és annak így kialakult mértékét nem tartják igazságtalannak a motorkerékpárokra nézve. A Főosztályvezető Úr szerint a rendszámmal ellátott teljes motorkerékpár állomány átlagéletkora közel 12 év és az átlagos teljesítmény nem éri el a 40 KW-ot. Az ilyen motorkerékpárok esetében az adóteherszint a mai – alacsony – adómérték (2400 Ft illetve 3600 Ft) kb. kétszeresére emelkedik. Elmondta továbbá, hogy a ma jellemzően vásárolt (499-599 cm³ , 43-57 KW teljesítményű), új „nagymotorok” esetében az éves 12900 Ft – 17100 Ft között alakul majd. Az állomány egészének elenyésző hányadát kitevő, igen nagy teljesítményű 100 KW körüli új és drága motorkerékpárok éves adóterhe is csak 30000 Ft körül alakul.

Ezzel mi így nem értettünk egyet, és kértük a számításoknál alkalmazott adatbázis megismerhetőségét. A Főosztályvezető Úrtól ígéretet kaptunk arra vonatkozólag, hogy megvizsgálja az adatok átadhatóságát, és ha lehetséges, engedélyezi a hozzáférést. Ettől függetlenül az RRACE MONO kezdeményezte a motorkerékpár állományra vonatkozó szűrt - azonosító adatokat nem tartalmazó - adatbázis elkészítését a Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal Közlekedési, Igazgatási Nyilvántartó Főosztályánál. Az adatok a Szervezetünk részére - az 1999. évi 84. törvény alapján - hozzáférhetőek lesznek, már csak az ár a kérdés.

A gépjárműadóról szóló törvény által rögzített összegek mérséklésének lehetőségeiről, Dr. Kónya László elmondta; a 2007-es évre vonatkozólag nincs reális esélye a törvény változtatásának, hiszen az a kapcsolódó törvények (pl.: 2007. évi Költségvetési törvény) megváltoztatását is feltételezné, és a kormányzatnak nincs ilyen szándéka. Még mielőtt politikai elemek kerültek volna a beszélgetésbe, a Főosztályvezető Úr elhatárolódott a témától, és figyelmeztetett, hogy egy közhivatalnokkal ülünk szemben, a kimunkált PM javaslat pedig szakmai, és nem politikai megfontolásokon nyugszik.

A szakmai megfontolásokat volt alkalmunk részletesebben is átbeszélni. Ismét megismerhettük azt az álláspontot, hogy a gépjárműadó (súlyadó néven volt ismeretes) már keletkezésekor is egy, az igazságosabb közteherviselést célzó, az Önkormányzatok által kivetett „vagyonadó” típusú adónem volt. Keletkezésekor a gépjármű általános értékének meghatározására a gépjármű súlyát találták a legjellemzőbb műszaki paraméternek. Mára efelett a számítási mód felett eljárt az idő, ezért kellett más - a mai gépjárműparkra jobban illeszthető - az értéket jobban kifejező paramétert találni. Általánosságban elmondható, hogy gépjárművek teljesítménye és ára között összefüggés van, és ha korrekciós tényezőként figyelembe vesszük az életkort is, akkor egy aránylag igazságos adónormát kapunk. Ez az oka annak, hogy nem hat nyomósan a törvényalkotóra az, az érv, mely szerint az adó „bünteti” az új gépjárművásárlást a használattal szemben.

Dr. Kónya László szerint a gépkocsiknál felfedezhető változás bár szerényebb mértékű, - vagyis az átlag személygépkocsi adója szinte változatlan marad - mégsem tartja igazságtalannak azt, hogy a motorkerékpárokat jelentősen terheli az új adó. Ezt azzal támasztotta alá, hogy eddig túl alacsonyan voltak megállapítva a motorkerékpárokra kirótt gépjárműadó tételek - átlagosan 3100 Ft körül voltak -, illetőleg a motorkerékpár állomány fele nem volt adóköteles.

A Főosztályvezető Úr elmondta, hogy a PM és személy szerint Ő is nyitott minden - a fenti témával kapcsolatos - javaslatunk megvizsgálására. Sem megerősíteni, sem kizárni nem akarta azt a lehetőséget, hogy a jövőben esetlegesen változhatnak a szabályok. Tanácsolta, hogy a benyújtott javaslat konkrét és részletesen kidolgozott, törvényjavaslat szintű, vitára érett legyen.

Külön kértük, hogy a mérték változtatásától függetlenül, a törvény szövegében legyen nevesítve a motorkerékpár, mint külön járműkategória, mert a most bevezetett törvény is az eddigi rossz gyakorlatot konzerválja, mely szerint a motorkerékpárok és személygépkocsik tudatosan egy kategóriába vannak sorolva. (lásd útdíjak, éves kötelező biztosítás, parkolás, stb.)

A válasz szintén az volt, hogy várják a konkrét javaslatot, mely a fentebb elmondottak szerint szakmai vitára alkalmas.

Az RRACE MONO kérelmezte szóban, majd 2006 október 30-i - a megbeszélést összefoglaló - Memorandumában is, hogy a PM vegye fel Szervezetünket azon társadalmi- és érdekképviseleti szervek listájára, akik értesítést kapnak a várható pénzügyi törvényjavaslatokról és megismerhetik azok tartalmát. Így a motorkerékpárokat érintő pénzügyi szabályozási kérdésekben, már előzetes szakmai véleményt alakíthatnánk ki, és oszthatnánk meg a tárcával.

Az RRACE MONO a lezajlott egyeztetést - mely az igényelt időkeretet többszörösen is túllépte - pozitívan ítéli meg. Bízunk abban, hogy a PM számára is világossá vált, hogy szervezetünk konstruktív szakmai szervezet.

A napokban várjuk a GKM visszajelzését is, reményeink szerint ott is lesz módunk tárgyalóasztalhoz ülni az autópályadíjak motorkerékpárokra vonatkozó kategóriájának bevezethetőségének kérdésében.

Nekiláttunk a részletes módosítási javaslat kidolgozásának a gépjárműadó tekintetében. Ennek első lépéseként feldolgozzuk és statisztikailag emészthetővé tesszük a gépjármű nyilvántartásból kapott adatokat. Ennek ismeretében állítjuk majd össze az általunk elfogadhatónak tartott számítási módot. Ezt széles társadalmi vitára bocsátjuk, szokásos módon az internet segítségével, az ismert és a saját fórumokon egyaránt. A leszűrt tapasztalatok fényében kialakult számok köré rendezzük az általunk - és jogászaink által - elfogadhatónak tartott szövegezést, benne a motorkerékpárok nevesítésével. Az így elkészült javaslatunkat nyújtjuk be a PM illetékeseinek.

Ezzel párhuzamosan akciót szervezünk az év végére, melynek lényege, hogy minden velünk kapcsolatban álló motorost megkérünk arra, hogy levélben keresse meg Polgármesterét és Országgyűlési Képviselőjét, és tegye fel azt az egyszerű kérdést: „Vajon mivel érdemelték ki a motorosok azt, hogy ilyen mértékben büntetik őket a bevezetett új gépjárműadóval?” Megkérjük motoros barátainkat, hogy a kapott válaszokat juttassák el hozzánk, melyet összegezve publikálhatunk.

Szervezetünk továbbra is azon állásponton van, hogy a motorosokat sújtó gépjárműadó-változás mértéke eltúlzott és igazságtalan! Annak azonos mértékűnek - de legalább nagyságrendileg hasonlónak - kellene lennie, mint a személygépkocsik esetében.

RRACE MONO

Kapcsolódó anyagok:

Motoros érdekvédelem