Immáron több mint másfél évtizede foglalkozik az új-zélandi Duke Engines az ún. axiális belsőégésű motorokkal. A műhely célja, hogy a különleges, sok-sok előnyös tulajdonságot felvonultató egység meghonosodjon a nagy teljesítményt igénylő motorkerékpárokban.
Első ránézésre szinte csak előnyei vannak a megoldásnak, elvégre a literes erőforrás mindössze 43x26x26 (!) centiméter külméretű, vagyis akár egy ötvenes gép vázában is kényelmesen elférne, elindítást követően a mozgó alkatrészek giroszkópikus hatása elhanyagolható mértékű, és rezgések, nem kívánatos vibrációk sem jellemzőek rá.
Az axiális hajtómű egy hagyományos váltóhoz kapcsolódik, melyben az áttételek könnyedén módosíthatók, ami újabb fontos erény, főként a motorkerékpár-ipar szempontjából. Adott tehát egy ultrakönnyű, kiváló tömeg/teljesítmény arányú erőforrás, mely a váz kialakításától függetlenül szinte bármilyen kétkerekűbe beépíthető - most már a motorgyárakon a sor, hogy felfigyeljenek a Duke Engines rendhagyó ötletére.