A Dolomitokon osztozó négy észak-olaszországi tartomány, Dél-Tirol, Trentino, Belluno és Veneto vezetése úgy érzi, hogy kezd zavaróan forgalmassá válni az autós, motoros és mindenféle utazók körében méltán népszerű hegység. Márpedig a turistarajzás tetemes károsanyag- – és ami nem sokkal kevésbé ártalmas – zajkibocsátással jár. A „rajzás” ez esetben nem csak holmi üres szó, amit az is mutat, hogy a lélegzetelállító szépségű, az UNESCO Világörökségi Listáján is szereplő, mindössze 1,2 kilométer hosszú, 3-400 méter széles Braies-tó mellett a napi csúcsidőszakban akár 12 000 gépjármű is megfordult. Azért a múltidő, mert az ott már bevezetett jegyrendszer kb. 5000-re fogta vissza ezt a számot.
Sok gyakorlati információ egyelőre nincs, mint ahogyan a díjak tervezett nagyságrendje sem ismert. Tekintettel azonban arra, hogy a térség igen komoly bevételhez jut önmagában a motoros turisták részéről is, minden bizonnyal nem fog majd vékonyan az a bizonyos ceruza. A helyi politika mindenesetre elszánt, most pedig az illetékes római minisztériumok bürokratáinál pattog a labda. Ha ők áment mondanak, akkor 2024-től jelentős, zsebbe nyúlós változásokra számíthatnak a hágókat kedvelő autóvezetők és motorosok.
Mielőtt mindenki csomagolni kezd, és már holnap elindul egy Sella-túrára, gyorsan tegyük hozzá, hogy volt már hasonló elképzelés korábban a Dolomitok megtisztítására. Akkor regisztráció után, meghatározott időpontban és számban mehettek fel motorosok a hegyre, ám annyira „mediterrán” volt a rendszer gyakorlati kivitelezése, hogy néhány hónap után eltűntek a sorompók a hágókról.