A Dolomitokon osztozó négy észak-olaszországi tartomány, Dél-Tirol, Trentino, Belluno és Veneto vezetése úgy érzi, hogy kezd zavaróan forgalmassá válni az autós, motoros és mindenféle utazók körében méltán népszerű hegység. Márpedig a turistarajzás tetemes károsanyag- – és ami nem sokkal kevésbé ártalmas – zajkibocsátással jár. A „rajzás” ez esetben nem csak holmi üres szó, amit az is mutat, hogy a lélegzetelállító szépségű, az UNESCO Világörökségi Listáján is szereplő, mindössze 1,2 kilométer hosszú, 3-400 méter széles Braies-tó mellett a napi csúcsidőszakban akár 12 000 gépjármű is megfordult. Azért a múltidő, mert az ott már bevezetett jegyrendszer kb. 5000-re fogta vissza ezt a számot.

dolomitok-forgalomkorlatozas-emisszio-zaj-utdij-
Az egyik „érintett", a Sella-hágó, amelyen az út 2244 méteres tengerszint feletti magasságba is felkapaszkodik
Mindezen felbuzdulva az érintett tartományok döntéshozói hasonló szisztémát kívánnak bevezetni a hágókon is. Aki tehát azokon szeretne átautózni-átmotorozni, annak jegyet kell vennie. Szó van kvóta bevezetéséről, illetve arról is, hogy a túl nagy emissziójú- és zajkibocsátású négy- és kétkerekű járműveket még fizetség ellenében sem engedik rá a hegyi átkelőkre. Ezek után logikus lenne, hogy az áthaladásra feljogosító jegyeket előre lehessen megvásárolni, elkerülendő a helyszíni pofára esést. Bár sorompókkal és egyéb fizikai akadályokkal – legalábbis emiatt – valószínűleg nem állják majd el senki útját, trükközni nem érdemes, mert a rendszámtáblák rögzítésére szolgáló informatikai rendszer bevetésre készen áll, valamint nyilván a hatóságok is mindent megtesznek majd a bliccelők, illetve a túl szennyezőnek és/vagy hangosnak ítélt járművek kiszűrése érdekében.
dolomitok-forgalomkorlatozas-emisszio-zaj-utdij-
A Dolomitok útjainak általános minőségén meglátszik, hogy ez a vidék Olaszország egyik leggazdagabb, egyben legpedánsabb része, ahol a szabályok be nem tartása bizony sokba' fájhat

Sok gyakorlati információ egyelőre nincs, mint ahogyan a díjak tervezett nagyságrendje sem ismert. Tekintettel azonban arra, hogy a térség igen komoly bevételhez jut önmagában a motoros turisták részéről is, minden bizonnyal nem fog majd vékonyan az a bizonyos ceruza. A helyi politika mindenesetre elszánt, most pedig az illetékes római minisztériumok bürokratáinál pattog a labda. Ha ők áment mondanak, akkor 2024-től jelentős, zsebbe nyúlós változásokra számíthatnak a hágókat kedvelő autóvezetők és motorosok.

Mielőtt mindenki csomagolni kezd, és már holnap elindul egy Sella-túrára, gyorsan tegyük hozzá, hogy volt már hasonló elképzelés korábban a Dolomitok megtisztítására. Akkor regisztráció után, meghatározott időpontban és számban mehettek fel motorosok a hegyre, ám annyira „mediterrán” volt a rendszer gyakorlati kivitelezése, hogy néhány hónap után eltűntek a sorompók a hágókról.