Hatalmas forgatónyomatékával és üzemanyag-takarékos működésével egyre vonzóbb ajánlat a dízelüzemű járművek vétele, s igaz ez a motorkerékpárokra is, bár a kétkerekűek között számos ellenérv szól a sokszor nehéz és gyakran lomha erőforrások ellen. Egy biztos, technikai szempontból mindenképpen említésre méltók az efféle masinák, hát össze is szedtünk párat, hogy megvizsgáljuk, mit tudnak a jelenleg forgalmazott gázolajos vasak.

Ahogy a járműipar több szegmensében, úgy a dízelüzemű motorkerékpárok esetében is a katonai célú megrendelések pörgették fel az eladásokat. Ennek közvetlen előzménye, hogy a NATO a nyolcvanas években szabványosította gépparkját, mégpedig oly' módon, hogy kizárólag gázolajjal hajtott járműveket állítottak üzembe a következő évtizedekben. Mivel a mozgékony motorokat jól tudták hasznosítani az egységek, a gyáraknak muszáj volt előrukkolniuk egy könnyű, terepképes, de benzin híján is üzemelő kétkerekűvel...

Kawasaki KLR diesel
Főként katonai célokra készült a dízelüzemű Kawasaki KLR, ami gázolaj mellett kerozinnal is beéri, ha éppen úgy adódik...

A Kawasaki KLR650 modelljét már több alkalommal használták ilyen célra, így ennek vázát és futóművét vették alapul, hogy a JP8 kódjelű, egyébként kerozinnal is működő (!) blokk szolgáljon benne a továbbiakban. Az ötfokozatú manuális, vagy automataváltóval felszerelt, alig százhetven kiló tömegű vas akár két literrel is beéri száz kilométerenként, miközben 611 köbcentiméteres, harminclovas erőforrásával közel százötven kilométeres óránkénti végsebességre képes.

royal enfield diesel
Nagyjából ezer kilométeres hatótávjával az egyik legtakarékosabb jármű a dízel Enfield. Különleges, gyűjtők által is nagyra becsült járgány, ennek megfelelően a használt darabokért akár másfél-millió forintot is elkérnek

A Royal Enfield gázolajos üdvöskéje, a 325 Diesel kevésbé virgonc darab, hat és fél lóerős teljesítményével nem tartozik a legfürgébb vasak közé, és 15 Nm forgatónyomatéka sem égeti le a mindössze nyolc centi széles hátsó gumit, ám a rekordgyanús, másfél literes fogyasztást alapul véve közel ezer kilométert tehetünk meg egy tankolással. Sajnos új motorként már nem juthatunk hozzá ehhez a nem mindennapi kilométerfalóhoz, de elsősorban az angol piacon még sikerrel vadászhatunk használt példányokra, melyek jellemzően három-négyezer fontért kelletik magukat a hirdetésekben.

sommer 462
Elsőre egy koros, brit veteránnak tűnhet a Sommer, de az adatokat jobban átnézve kiderül, hogy Royal Enfield alapokból készült német motorról van szó, amit jelenleg is gyártanak

A Sommer Diesel 462 már valamivel gyorsabb járgány, tizenegy lovat számláló blokkja - mely egyébként a Bavarian HATZ Diesel terméke - egészen 105 kilométeres sebességig repíti a meglehetősen ódivatú külsejű masinát. A gép egyébként egy német üzemben, Eppsteinben készül, de a váz, a futómű, valamint a felfüggesztés elemei a Royal Enfieldtől érkeznek az apró manufaktúrához. Érdekesség, hogy az első keréken ugyan féktárcsát találunk, de extraként (!) rendelhető dobfék is a vashoz, bár a technikai paramétereket és a több mint hárommázsás maximális összsúlyt látva indokolt lehet a gyáriak által javasolt tárcsafékkel átvenni a jelenleg is árusított Sommert.

Track 800
Az egyik legmodernebb dízel vas a Track T-800 CDI, igaz, a közel ötmilliós vételár miatt aligha fog elterjedni az utakon

Sokkal kifinomultabb modell a Track T-800 CDI, amiben a Mercedes-től származó háromhengeres "olajkályha" duruzsol. A fogyasztásra itt sem lehet panasz, hiszen az alig tizenhat literes üzemanyagtank tartalma ötszáz kilométer feletti hatótávot is lehetővé tesz, miközben a kereken ötvenlovas teljesítmény és az 1800-as percenkénti főtengelyfordulatnál rendelkezésre álló 100 Nm forgatónyomaték igencsak lendületesen mozgatja a valamivel kétszáz kiló feletti saját tömegű gépet. A remek menetteljesítmény ellenére a T-800 aligha lesz tömegmodell, ugyanis több mint ötmillió forintos vételárából sokkal fürgébb kétkerekűek között is válogathatunk.

Thunder Star
A forgatónyomaték nem minden? Így igaz, de a 250 Nm-es érték előtt már illik kalapot emelni...

Talán meglepő, de sportmotort is találunk a dízelblokkos kínálatban, ez pedig nem más, mint a Twin Thunder Star 1200 TDI. A félidomos gépet a Volkswagenekből jól ismert 1,2 literes TDI blokk tartja mozgásban, az apró erőforrás hetven lóerős teljesítménye, valamint kereken 160 Nm forgatónyomatéka a Yamaha FJ1200-ból "kölcsönzött" ötfokozatú váltón keresztül jut el a hátsó kerékre. A nem mindennapi járgány mindössze 2,5 liter gázolajat igényel száz kilométerenként, de aki nem sajnálja a pénzt némi tuningra, az a vezérlés újraprogramozásával - no meg némi többletfogyasztás bevállalásával - akár 250 Nm-t is kisajtolhat a háromhengeres erőforrásból.

Neander
Látványos "vadhajtás" a hajókra és ATV-kre specializálódott gyár kínálatában a gigászi dízel chopper

Igazi különc a dízel motorok között a Neander névre keresztelt klasszikus kinézetű cruiser. A méretes cirkálóban egy 1430 köbcentiméteres, turbófeltöltővel erősített, soros, kéthengeres blokk dohog, s kereken 200 Nm forgatónyomaték katapultálja gázadáskor a közel három mázsás szörnyeteget. A cégnek egyébként nem a kétkerekűek gyártása a fő profilja, a különleges vas alkotóelemei mellett ATV-k, valamint hajómotorok készülnek a németországi Kielben zakatoló gyártósorokon.

A végére egy hazai érdekességet hagytunk, ami nem más, mint egy házilag épített, Daihatsu dízelmotorral készült chopper. A több mint egy mázsát nyomó háromhengeres blokkot saját tervezésű vázba csavarozták, s egy öreg Ural váltójával házasították, hogy a szerény teljesítményű, hosszában beépített erőforrás hatvan newtonméter forgatónyomatéka eljusson a hátsó kerékig. Mivel alacsony költségvetésű projektről van szó, sok-sok munkaórát és még több leleményt kívánt a fura öszvér megalkotása.

dairal dizel
Néhány hónapja még egy felújításra szoruló blokk és néhány mázsa vastömeg hevert a műhely padlóján, de a gondos munka meghozta gyümölcsét, és mára működő, guruló jármű lett a hazai dízel motor

Hosszas tervezés - és még hosszabb szét-, illetve összeszerelés - után végre lábra állt a vas, és most már vidáman rója az utakat a DaiRal nevet viselő alkotás.