Mint arról decemberben beszámoltunk, közel 170 motoros nevezett a 2015-ös Dakar ralira, hogy az embert és gépet próbáló kéthetes küzdelem végén - reményeik szerint - ismét meglássák az ezúttal célként is szolgáló starthelyet. Latolgattuk a versenyzők esélyeit, s úgy tűnt, hogy interjúnk főszereplője, Paulo „Speedy" Goncalves (Honda) és csapattársa, Barreda Bort egyaránt esélyesek a végső győzelemre.
A technika és az ördög
Az már a legelején kiderült, hogy milyen erőviszonyokkal számolhatunk az idei megmérettetésen. A KTM 450-ese remek volt, mint az elmúlt másfél évtizedben mindig, ezzel szemben a vadonatúj fejlesztésű Yamaha csak bukdácsolt, kicsit úgy tűnt, hogy nem jutott elegendő idő a munkára és a tesztelésre a Dakar előtt. Az indiai Shercóval szövetkező TVS, bár nem tartozott a favoritok közé, egy-egy ütős napi helyezésre azért várható volt, míg a HRC a teljes műszaki és versenyzői arzenált bevetette, hogy megtörje az osztrákok nyomasztó fölényét. A KTM ugyanis a 2001-es futam óta minden (!) egyes Dakart megnyert, így a BMW-seknek egészen az ezredfordulóig, a Yamahának 1998-ig kell visszalapozni az évkönyvben, ha ralisikerekről akarnak olvasni, a Honda pedig utoljára 1989-ben diadalmaskodott az NRX800-zal.
Ilyen előzmények után kissé meglepő volt, hogy a japánok üdvöskéje, Barreda Bort napról-napra egyre komolyabb előnyt épített ki az üldözőkkel szemben, s egészen a pihenőnapot követő maratoni szakaszig úgy tűnt, tempóban és tájékozódásban sem talál ellenfélre. Ekkor azonban, mint egy rossz mozifilmben, hirtelen hullámvölgy árnyékolta be a korábbi napok eseményeit - a spanyol versenyző elesett, s törött kormánnyal tette meg a célig tartó 120 kilométeres távot. Azt gondolhatták a Hondánál, hogy ezzel vége a kihívásoknak, pedig a java csak ezután következett... A második naptól végig vezető spanyol a kis híján bojkottba fulladt nyolcadik napon temérdek műszaki hibával küzdött, a jéghideg, vízben álló sósivatag - többek között - az ő motorját sem kímélte. Tetemes hátrányt szedett össze, visszacsúszott a 24. helyre, így győzelmi reményei is elszálltak.
Nem úgy csapattársa, Goncalves, aki egyedül maradt a valódi kihívók között - rajta állt vagy bukott, hogy megverik-e a KTM-et. A legjobbkor kapcsolt rá, és a nyolcadik napon feljött Coma mögé, majd taktikus, de villámgyors motorozással folyamatosan faragta a hátrányát, míg végül valóban lőtávolba került. Terveit azonban keresztülhúzta a 11. szakasz előtti nem várt szerviz, amikor a biztonság kedvéért komplett erőforrást cseréltek a Hondában. Helyzetét nehezítette, hogy az ún. klasszikus, maratoni szakaszon történt mindez, vagyis nem vehetett igénybe külső segítséget, a fárasztó etapot követően alvás helyett a motort kellett szerelnie.
Ismét győzött hát a a tapasztalat a tempó felett, a sokáig csak második és hatodik hely között haladó Marc Coma az élre állt, és a végéig nem is engedett senkit maga elé, ezzel ötödik alkalommal is megnyerve a Dakart. Furcsa egybeesés, hogy a végén Goncalves 16 perc és 53 másodperccel mögötte ért célba, vagyis a szerelés miatt összeszedett 17 perces büntetést leszámítva mindössze hét másodperc (!) különbség volt közöttük a kéthetes száguldás után.
Tisztes helytállással
Magyar szempontból egészen jól kezdődött a verseny, ugyanis Gyenes Emanuel az ötvenedik helyről kilenc nap alatt a 21. pozícióba zárkózott fel, és végül itt is intették le. Nem úgy Dési János, aki Barredához hasonlóan a sósivatagban rekedt, azonban a magyar versenyző technikai segítség hiányában sokkal többet szenvedett, mint spanyol kollégája:
Végül az időtúllépés miatt a könyörtelen versenybírák ítélete szerint nem folytathatta a küzdelmet, ezért a kilencedik szakaszt már nem fejezte be a magyar KTM-es. Sajnos Saghmeister Gábornak sem hozott szerencsét az idei futam, ugyanis a második etapon balesetet szenvedett, és kéztörése miatt feladni kényszerült a viadalt.
Sok olyan versenyzőt láthattunk az idei Dakaron, akik megérdemlik, hogy kiemelten foglalkozzunk velük. Ide tartozik a hondás Laia Sanz is, aki időbüntetés nélkül a kilencedik helyen futott be, legjobb napi eredménye egy ötödik hely volt az híres-hírhedt nyolcadik szakaszon.
Szintén figyelmet követelt a KTM újonca, Toby Price, aki megszerezte élete első szakaszgyőzelmét, és végül a harmadik lett összetettben.
Kivan a négy kerekük
A quadosok, ATV-sek mezőnyében már kevésbé volt szoros küzdelem, a lengyel Sonik ugyanis magabiztos, csaknem háromórás előnnyel szerezte meg az összetett elsőséget a szintén yamahás Gonzalez előtt, míg a harmadik helyre az a bolíviai Nosiglia ért fel Hondával, aki tulajdonképpen semmi kiemelkedőt nem tett a két hét alatt, csak sorban gyűjtötte a helyezéseket, és visszafogott, stabil tempója végül kifizetődött.
Hogyan tovább?
A motorosok talán még ki sem tisztították az argentin port a ruhájukból, a raliportálokon máris tényként kezelt hírek röppentek fel a 2016-os Dakarról. Ezek szerint nem kétséges, hogy az idei izgalmas versenyt követően Dél-Amerikában marad a sorozat, az viszont egyre valószínűbb, hogy észak felé haladva, Kolumbia érintésével fejezik be a következő futamot. Kíváncsian várjuk, hogy valóban új helyszínek kerülnek-e fel a térképre, s a szervezők buzgalmát ismerve valószínűleg már csak néhány hetet kell várnunk arra, hogy kiderüljön, merre is kanyarog majd a következő viadal útvonala.
Végeredmény - Dakar 2015
Motorosok:
1. Marc Coma (KTM)
2. Paolo Goncalves (Honda)
3. Toby Price (KTM)
.
.
.
21. Gyenes Emanuel (KTM)
Quadosok:
1. Rafael Sonik (Yamaha)
2. Jeremias Gonzalez Ferioli (Yamaha)
3. Walter Nosiglia (Honda)