Az újragondolt útvonal miatt először rajtolhattak perui helyszínről a január ötödikén indult viadal résztvevői, és a start előtt kapott itinerből kiderült, hogy a napi szakaszok minden eddiginél keményebbek lesznek. A versenyzőket és a technikát is megviselte, hogy közel öt kilométerrel a tengerszint felett(!) jelölték ki az egyes etapok ellenőrző állomásait, így a fáradtságot a masinák oxigénhiánya és a pilóták légszomja is tetézte.
Sajnos idén nem indult magyar színekben motoros, de azért volt kinek szurkolnunk - a szabadkai Saghmeister Gábor KTM-mel nevezett a tizennégy napos kalandra. Gábor kimondottan jó mérleggel rendelkezik korábbi versenyeiről, hiszen már négyszer vágott neki a viadalnak - illetve egyszer nem rajtolhatott el a 2008-as, törölt versenyen -, és mindössze egy alkalommal nem sikerült célba érnie. Most is remekül kezdett, első nap a 104. helyen ért célba, majd három nap alatt több mint harminc helyet javítva(!) üldözőbe vette a mezőny első harmadát. Nem volt könnyű dolga, hiszen privát versenyzőként kellett helytállnia a közel kétszáz fős tömegben, de szívós, kitartó munkával folyamatosan feljebb tornázta magát.
Jól mutatja precizitását, hogy a baljós tizedik szakaszt leszámítva minden nap sikerült megőriznie pozícióját, vagy megelőznie néhány társát, így összesen ötvenhárom helyet javítva a hatvanegyedikként fejezte be a 2013-as Dakart.
Eközben az élen Francisco López Contardo (KTM), David Casteu (Yamaha), Ruben Faria (KTM) és a tavalyi győztes Cyril Despres (KTM) csatázott az összetett elsőségért. Jó ideig úgy tűnt, hogy a yamahás pilóta megtörheti a KTM hegemóniáját a Dakaron, ám a kilencedik szakaszon történt baleset keresztülhúzta a számításait.
A komoly előnyt felhalmozó David Casteu-nak át kellett adnia a képzeletbeli dobogó felső fokát, miután a Tucumán és Córdoba közötti 852 km-es etapon egy szarvasmarhával ütközött. Szerencséjére nem sérült meg súlyosan, de a baleset következtében megrongálódott a motorja, így mindössze a 85. helyen zárta a szakaszt. A balszerencsés ütközés után a portugál Ruben Faria ugrott az élre, nyomában Despres-vel, aki mindössze öt perccel volt lemaradva márkatársa mögött.
A tizedik szakaszon tempót váltott a tavalyi győztes Despres, több mint egy perces fórral átvette a vezetést az összetettben, és ezt napról napra hizlalva a végén közel tizenegy percet vert a második Fariára, akit a chilei Francisco López Contardo követett újabb tizenkilenc perc lemaradással.
Sajnos idén is követelt egy motoros áldozatot a viadal, ugyanis halálos balesetet szenvedett a mindössze 25 éves Thomas Bourgin (FRA), akinek ez volt élete első Dakar versenye. Az összetett 68. helyen álló pilóta versenyen kívül, egy emelkedőn haladt a napi rajtprocedúra felé, amikor egy chilei rendőrautónak ütközve végzetes sérüléseket szenvedett.
Az ATV-k/quadok mezőnyében aligha lehetett kérdéses, hogy Marcos Patronelli sokadik alkalommal is uralja a kéthetes versenyt. Előnyét jól mutatja, hogy közel két órát(!) vert a második Casaléra, míg a harmadik a lengyel Sonik lett - mindhárman Yamahával.