Szlovákia és Csehország is bejelentette, hogy emeli a sebességhatárokat az autópályák kijelölt, arra alkalmas szakaszain. A Tátrába járó magyar motorosoknak ezentúl nem kell 90-re lassítani a lakott területen áthaladó pályákon, ugyanis a szlovák kormány eltörölte a korábbi, 90 km/órás korlátozást. Most már az ilyen szakaszokon is 130 km/h a megengedett maximum, de csak a 3,5 tonna alatti járműveknek.

csehorszag-autopalya-sebesseg
Érdekesség, hogy korábban Ausztriában is 140 km/órára emelték a sebességhatárt néhány autópálya-szakaszon, ám a Haid és Sattledt, valamint Melk és Oed között zajló próba nem hozta a várt eredményeket, így visszatértek az eredeti szabályokhoz

Csehország még a szlovák példánál is nagyobb mértékben lazít a korlátozásokon, ugyanis több autópálya meghatározott szakaszán 150 km/órára növeli a limitet. Az elvi döntés már megszületett, és tavaszra az is kiderül, hogy pontosan mely autópályákon és hová kerülnek ki a 150-es táblák.

Itthon egyelőre nincs tervben hasonló módosítás, igaz, a sajátos hazai szabályok miatt jelenleg is némi „tűréssel” dolgoznak a pályák fix sebességmérői. Ugyanis kismértékű, 15-20 km/órás sebességtúllépésért csak akkor bírságolnak, ha a helyszínen megállítják a gyorshajtót, míg közigazgatási bírság kizárólag 20 km/óra feletti eltérésnél érkezik, miként azt megerősítik a Gyorshajtás-kalkulátor számításai is. Mivel a járművek műszerei eleve 5-10%-ot „csalnak” felfelé, a gyakorlatban csak akkor érkezhet csekk Szombathelyről, ha 130 helyett 158-160 km/órával szalad bele valaki a traffipaxba.