Kompromisszumokat követel, mégis gyakran élvezetesebb, ha valaki nem egyedül, hanem a egy nagyobb csapat tagjaként indul túrázni. Ilyenkor éppen a szabadságot, a magányos, spontán gurulások egyszerű élvezetét áldozza fel az ember, de azért nem kell nagy dolgokra gondolni - némi fegyelmezettség és egy kis odafigyelés, s máris minden a helyére kerül. Persze ehhez elengedhetetlen, hogy valaki - név szerint a vezető - kézben tartsa a brigádot.

csapatban-motorozas-8449
Ha többen indultok útnak, mindig ún. cipzáralakzatban haladjatok, vagyis az egymást követők felváltva, a sáv jobb és bal széléhez húzódva helyezkedjenek el. Ezáltal duplájára nő a belátható útszakasz, egyben a rendelkezésre álló fékút hossza

Kötött szereposztás

Egy szervezett csapatban legalább két ember helye biztos, mégpedig a felvezető- és a zárómotorosé, akikre a többieknél nagyobb felelősség hárul. A vezetőnek ajánlott röviden, lényegre törően összefoglalni, mire is készülhetnek a résztvevők, és mit vár el tőlük. Utazósebesség, az egyes etapok hossza, várható különleges helyzetek (veszélyes útszakaszok, összetett kereszteződések, rosszabb minőségű részek stb.) felsorolása, az egész legfeljebb 2-3 perc, hiszen az indulásra kiéhezett csapat ilyenkor lélekben úgy is már úton van, nem kíváncsi a hegyi beszédre.

Szintén feladatai közé tartozik, hogy tökéletesen tisztában legyen az útvonallal, ne a csomópontokban kelljen fejvakarva vagy egy tucat géppel forgolódva bénázni, csak mert ő elfelejtette, merre is van az előre. Az nem kérdéses, hogy mögötte ún. cipzáralakban, azaz a sáv jobb és bal egyharmadában haladnak az egymást követő tagok, mivel így a rendelkezésre álló fékút és a tisztán belátható szakasz hossza is duplázódik. Tempó tekintetében muszáj a leglassabb résztvevőhöz igazítania a saját utazósebességét, mégpedig úgy, hogy mögé sorol a leglassabb résztvevő, és hátrafelé haladva az egyre gyorsabbak. Erre azért van szükség, mert forgalmas úton, gyakori előzéseknél könnyen szétszakadhat a csapat, s ilyenkor a hátul haladók csak jelentős gyorsítással tudnak újra felzárkózni.

csapatban-motorozas-8456
Hat-nyolc motort már a legfigyelmesebb felvezető sem tud szemmel tartani, ezért fontos, hogy minden résztvevő a mögötte haladóra figyeljen tükörben, így elkerülhető, hogy valaki lemaradjon vagy szétszakadjon a csapat

Ebből adódik, hogy a vezetővel azonos fontosságú ún. zárómotorosnak hasonlóan tapasztaltnak kell lennie, elvégre az ő lemaradása lesz a legnagyobb, amikor újra fel kell zárkózni a csoport elejéhez. Ezen felül ő biztosítja a brigád zökkenőmentes előzését többsávos úton, mégpedig úgy, hogy a felvezetővel együtt húzódik a belső sávba, a köztes résztvevők pedig zavartalanul átsorolnak kettejük között. Szintén rá hárul, hogy megálljon a műszaki hiba vagy egyéb ok miatt félreállt csapattag mellett, ha azt az elöl haladók nem vették észre, egyben értesítse a vezetőt a megállásról. Ezért szinte nélkülözhetetlen az összeköttetése az vezetővel, hogy a váratlan helyzetekben egyeztetni tudjon a további teendőkről, esetleg a későbbi találkozási pontokról.

csapatban-motorozas-8451
Kanyarban természetesen a szabadon választott íven, és nem a megszokott cipzáralakban helyezkednek el a motorosok. A visszarendeződést a felvezető kezdi az egyenesben a sáv bal szélére húzódva, melyhez igazodhatnak a többiek

A kettejük között haladóknak nincs más dolga, mint élvezni a motorozást és persze néhány apróságot szemmel tartani. Ide tartozik, hogy egyenesben és kanyarban is próbálják felvenni a többiek ritmusát, hogy ne alakuljanak ki túl nagy távolságok. Gyakori hiba, hogy a kanyarban lemaradók miatt a távolságok megnyúlnak, majd ezt az egyenesben hirtelen gyorsítással próbálják ledolgozni, amitől a csapat - mint egy meg-megfeszített gumipók - hol hosszabb, hol rövidebb alakzatot vesz fel. Ez számos veszélyt rejt, beleértve a gyakori gyorsítások és hirtelen fékezések rizikóit, így érdemes inkább megelőzni az ilyen helyzeteket. Végső esetben - az igazán technikás részeken - gyors és lassú csoportra is osztható a brigád, kitűzve, hogy utóbbiakat ki vezeti és zárja, illetve az eltérő tempójú résztvevők hol találkoznak újra.

csapatban-motorozas-8459
Nincs pontos recept rá, hogy mennyi is a biztonságos követési távolság, hiszen ez függ a motoroktól, a vezetőktől és az útviszonyoktól is. Érdemes legalább egy-két másodpercnyi időt tartani (azaz a cipzáralakban valójában előtted állótól 2-3 másodpercet) így mindig lesz időd reagálni

Lehetetlen helyszínek

Mint a fentiekből kiderült, nyílt terepen is akad teendő egy több motorból álló konvojjal, hát még városokban, ahol a zsúfolt forgalom és a jelzőlámpák újabb kihívásokat tartogatnak. Ezért fontos, ha hosszabb-rövidebb gurulást tervezel, a találkozási és pihenőpontok olyan helyen legyenek, ahol már nem kell számolni efféle veszélyekkel. Erre megfelelnek a városok kivezető útjain fekvő benzinkutak, parkolók, ahonnan már forgalmi akadály nélkül haladhatnak együtt a tagok. Itt is felmerül a szervező felelőssége, hogy jól látható, ismert, könnyen megközelíthető helyet szemeljen ki, melyet a résztvevők mindegyike ismer vagy legalább is könnyen megközelíthet. Sajnos a főváros környéki gyorsforgalmi utak nagy része az útdíjas hálózat részei, ezért amikor hozzáfogsz egy találkozási pont kiszemeléséhez, azt is vedd számításba, hogy autópálya érintése nélkül is megközelíthető legyen!

csapatban-motorozas-8453
A találkozó könnyen megtalálható és ingyenesen elérhető helyen legyen, hogy a gyülekező senkinek ne okozzon gondot! Az talán szót sem érdemel, hogy innen mindenki csurig tankolva, a túrára felkészülve indul el...

Miként az átlagsebességet, úgy az egyes etapok hosszát is a „leggyengébb láncszemhez" igazodva érdemes meghatároznod. Az csak beárnyékolja a túrát, ha a túl nagy tempó vagy a több órás, monoton száguldás miatt valaki hibát vét, és ezzel bajba sodorja magát és társait. Általános szabályként megfogadható, hogy a nem túl technikás részeken egy-másfél óra lehúzható egyben, hozzászámolva, hogy nem a 90. percben kell elkezdeni a következő, esetleg 50-60 kilométerre eső kutat keresni. Hogy a másfél óra mit is jelent kilométerben, az szintén a tagokon múlik, az autópályákat és városokat elkerülő, nem túl kanyargós részeken általában 70-80 kilométeres óránkénti átlaggal, azaz megállásonként 80-110 kilométeres távolsággal lehet számolni.

csapatban-motorozas-8454
A kényszerű megállásokhoz válasszatok az úttól félreeső, az összes motornak elegendő helyet nyújtó parkolót! Ha erre nincs lehetőség, lehetőleg egy sorban, az első és hátsó motoron bekapcsolt elakadásjelzővel parkoljatok le, s mihamarabb igyekezzetek továbbindulni

Mennyi az átlag?

A haladási sebesség legtöbbször köszönőviszonyban sincs a valós átlaggal. Ennek oka, hogy az átlagtempót sokkal inkább a megállások száma és hossza határozza meg - utána hiába száguldasz, az ott elherdált perceket, órákat már aligha tudod ledolgozni. Nagy szerep hárul ilyenkor is a vezetőkre, hogy egyben tartsák a társaságot, ügyeljenek rá, hogy mindenki tankoljon, és ne legyenek elkallódó tagok, akik esetleg éppen kikérik a kávéjukat, mikor a többiek már a sisakkal a fejükön várnak az indulásra.

csapatban-motorozas-8455
A tervezett pihenők alkalmával próbálj minél többet mozogni, pótold a folyadékveszteséget és intézd el ügyes-bajos dolgaid, hogy a következő egy-másfél órában ne kelljen újra megállni a csapatnak!

Ez a rövidebb, honi kirándulásoknál csak néha jut szerephez, de amint bátrabban tervezel, és mondjuk szeretnél eljutni barátaiddal a Bledi-tóhoz, a Grossglocknerre vagy Erdélybe, rögtön hangsúlyossá válik a rendszeres, de rövid pihenők megszervezése. Örök igazság, hogy az egy nap alatt megtehető távolságot nem az szabja meg, hogy mennyivel haladtok, hanem a megállások száma és időtartama. A fenti sebességátlagot behelyettesítve gyorsan kiszámolhatod: 110 kilométeres etapokkal egy erdélyi utazás során 6-7 megállásra számíthatsz, és ha ezek csak 15-20 perccel hosszabbak, mint szeretnéd - márpedig egy ebéd mellett vagy szép helyen megállva gyorsan telik az idő -, akkor az érkezés is nagyjából két órával eltolódik.

csapatban-motorozas-8452
Általában a gyengébb motorok és a lassabb vezetők sorakoznak a vezető mögött, de ezt néhány szabály - például a kirívóan hangos kipufogó - felülírhatja. Ha ilyen dob van a motorodon, legalább a közös túrára dobj be egy dB-killert vagy állj a sor végére, hogy a mögötted haladó ne süketüljön meg...

Figyelj, mutatom!

Ha a résztvevők mindegyike valamilyen kapcsolatban (pl. Bluetooth-fülhallgató) áll a nyitó- és zárómotorossal, akkor viszonylag egyszerű a kommunikáció. Ez azonban ritkán van így, ezért elkerülhetetlen, hogy másként jelezzenek egymásnak. Erre egy viszonylag egységes, nemzetközi jelzésrendszer alakult ki, mely szinte minden életszerű helyzetre tartalmaz egy-egy világos, könnyen értelmezhető üzenetet:

csapatban-motorozas-8403
Mintha csak búvárkodnál, itt is a kézjelek segítenek a tolmácsolásban. Számtalan jel létezik és ezek némelyike csapatonként változhat, de ez a nyolc már elegendő, hogy szót érts a többiekkel

Ebből mindenki ért, pillanatok alatt reagálhat, legyen szó az útra felhordott törmelékről, váratlan, intenzív lassítást igénylő helyzetről vagy közúti ellenőrzésről. Az már mindenkinek a saját felelőssége, hogy a csapatban motorozásra felkészülve vegyen részt, mivel egy ilyen utazás - főként nagyobb, 8-10 tagú brigáddal - csak úgy működik, ha az egó háttérbe szorul, és az egymásra figyelés, a csapatszellem veszi át a helyét.

csapatban-motorozas-8460
Nemcsak a szűkre szabott, hanem a túl nagy követési távolság is veszélyes lehet. Ha egy tízfős csapat tagjai százas tempóval haladva 3-4 másodpercre követik egymást, az máris közel egy kilométer hosszú karaván, ami országúton nem éppen szerencsés

Elsőre talán soknak tűnhet a katonás rendszabályok sora, mégis érdemes észben tartani őket, hiszen pont ez a gondos előkészítés különbözteti meg a fárasztó, éjszakába nyúló, rossz hangulatú túrákat a felejthetetlen, közös motorozásoktól. Ha ezek alapján tervezel meg egy utat, biztos lehetsz benne, hogy időben eléritek az áhított célt, ahol a fáradt motorosok alig várják majd, hogy megpihenjenek a másnapi folytatás előtt. Legközelebb mi is ezzel folytatjuk: a vadkempingtől a vad Kempinskiig terjedő szállásválasztékkal, a spórolás kipróbált trükkjeivel, valamint a motorospanziók legfontosabb előnyeivel.