Utassal motorozni dupla élmény? Erről eltérően vélekednek a motorosok, de mivel az ember alapvetően társas lény, a többség szeret csapatban vagy legalábbis párjával elindulni a hosszabb túrákra. Ugyanakkor utassal motorozni nagyobb felelősség, hiszen egyrészt érte is a vezető felel, másrészt jelentősen megváltozik a motor tömege, súlypontja és kezelhetősége, mintha szólóban indulna útnak.

continental-tanacsok-utassal-motorozashoz
Három feladatod van indulás előtt: felkészíteni a túrára a motort, az utasodat és persze magadat

Emellett több csomagot kell elhelyezned, és a hátsó ülésre rögzített nyeregtáska most nem játszik, mivel ott az utasod csücsül. Ebből fakad, hogy a táskák, dobozok és persze az utas tömege miatt nagyobb terhelés jut a felfüggesztésre, így nem árt gépet is alaposan átnézni a páros, nyári gurulások előtt.

Hogyan készítsd fel a motort az utasszállításra?

Jóllehet, napjainkban már megannyi túramotoron gombnyomásra állítható a felfüggesztés, a csillapítást és a rugó-előfeszítést is pillanatok alatt módosíthatod, de he a Te vasad nem ilyen, akkor kezdésként érdemes a nagyobb terhelést kapott központi rugóstag rugó-előfeszítésén állítani. Ha van rajta állítási lehetőség, akkor a csillapítást is ajánlott ehhez hangolni, illetve ha gyártó előírja, akkor a guminyomást is emelni.

continental-tanacsok-utassal-motorozashoz
A jellemzően GT-vel jelölt gumik erősebb övszerkezetűek, ezáltal jobban tűrik a nagy terhelést és teljesítményt, mint a hagyományos kialakítású társaik

Az összeállítást készítő német Continental szakemberei kiemelték, hogy ha többnyire utassal és csomagokkal használod a nagy tömegű és teljesítményű túragépedet, mindenképpen erősített oldalfalú, úgynevezett GT abroncsot válassz, mely tengelyenként 150-200 kilós terhelés mellett is megőrzi merevségét és kiváló öncsillapítását. Ez a kialakítás már csak azért is szerencsésebb, mert a hagyományos karkasz, vagyis övszerkezet túl nagy súly alatt elveszti eredeti profilját, ami instabillá teheti a motort a gyors kanyarokban, romlik az egyenesfutás is, egyszersmind a futófelület közepének túlzott kopásához, úgynevezett kockásodáshoz vezet. Utóbbi különösen akkor jelentkezhet, ha sokat használod hosszú, egyenes szakaszokon, például autópályán a gépet – nem véletlenül hívjuk ezt a jelenséget a köznyelvben „autópályaélnek”. Ha felszerelted a kiválasztott GT abroncsot, és van elegendő táskád, dobozod kettőtök holmijának, akkor a motorral már nem kell foglalkoznod, magaddal és utasoddal viszont annál inkább. 

Mit tegyen és ne tegyen az utas motorozás közben?

Ha még nem vagy nem túl sokat motorozott a mögötted ülő, mindenképpen meséld el neki röviden, hogy mire számítson, és mit (ne) tegyen a nyeregben. Az első és legfontosabb szabály, hogy közvetlenül mögötted ülve egy tömeget alkosson a vezetővel, és egyenesben, egyenletes sebességgel haladva főként vádlival, combbal tartsa magát, a kezével, karjával pedig csak akkor, ha előbbi kevésnek bizonyul.

continental-tanacsok-utassal-motorozashoz
Az üzemanyagtartályra rögzített kapaszkodó sokat segít az utasnak, hogy fékezés és gyorsítás közben stabilan és könnyedén tartsa magát, de érdemes észben tartani, hogy frontális ütközésnél súlyosbíthatja a vezető sérüléseit

Természetesen ez nem csak egyenesben fontos, hiszen kanyarodás közben is a vezetővel együtt kell mozognia, még ha ez az első úton furának is tűnhet neki. Éppen ezért fontos a pilóta viselkedése – amivel el is érkeztünk a harmadik, utolsó témakörhöz –, amit nagyon egyszerű hasonlattal lehet a legjobban jellemezni.

Mentél már olyan úton, ahol akár méterről méterre változott a tapadás, mert néhol nedves, máshol apró kövektől, sódertől szennyezett volt az aszfalt? Nos, kezdő utassal pont úgy érdemes vezetned, mintha ilyen úton haladnál: a megszokottnál óvatosabban gyorsítva, fékezve és kisebbet döntve.

continental-tanacsok-utassal-motorozashoz
Nagyban megkönnyíti az első néhány közös motorozást, ha felszerelsz egy-egy sisakbeszélőt a bukókra, hiszen így nem kell a válladat ütögetve a bukóban kiabálnia a párodnak, ha szeretne megállni vagy csak mondana valamit

Hidd el, senki nem lesz „kevésbé férfias”, ha az első fél órában kimondottan óvatosan kezeli a vasat, és az utas egyébként is jelzi majd, ha már belejött, és már ő is szívesen menne kicsit tempósabban, nagyobbakat döntve. A lényeg tehát a mértéktartó, lépcsőzetesen növelt sebesség és gyorsulás, mivel így lesz ideje hozzászokni a motor minden rezdüléséhez, az egyre húzósabb kanyarokhoz, és a végén ő is úgy élvezi majd a szerpentinezést, akár a pilóta. Persze a teljes sikerhez elengedhetetlen, hogy soha ne hangozzon el a „csak utasnak lesz” kifejezés a sisak és a ruha kiválasztásakor, hiszen neki – a csekélyebb tapasztalat miatt – pont hogy még komolyabb védelemre van szüksége, mint a vezetőnek. 

continental-tanacsok-utassal-motorozashoz
Ha utasod először ül motoron, mindig hagyj időt neki, hogy megszokja az autótól merőben eltérő gyorsulást és kanyarodást, mielőtt a saját tempódban kezded falni a kanyarokat. Elhiszem, hogy „menőnek tűnik”, amikor az első egykerekezés után szorosan átölel, de nem árt tudnod, hogy ez legtöbbször nem a ragaszkodás és végképp nem a testi vonzalom, hanem sokkal inkább a pánik jele...

Talán hosszúnak tűnik a felsorolás, de hidd el, minden befektetett perc duplán megtérül, hiszen az alapos felkészülés garantálja, hogy Te és utasod is zavartalanul élvezhessétek a motoron töltött napokat.