Számos úttörő próbálkozást láttunk már az elmúlt években, hogy fenntartható, mégis tartósabb, egyben jobb tapadású gumik készüljenek a legújabb motorokra. Nyílt titok, hogy az anyagkeverék lágysága a szilikaadaléknak köszönhető, ám ennek is megvannak a korlátai, ezért a szakemberek új összetevőket kerestek, amivel tovább fokozhatók az előnyös tulajdonságok.
A Black Chilli váltja a szilikát?
Fernando Magdaleno, a Continental mérnöke nemrég arról mesélt, hogy miben „tud többet” a cég vadonatúj adaléka az eddig használt összetevőknél. Kiemelte, hogy bár hajlamosak egy konkrét adalékként hivatkozni rá, a Black Chilli fantázianevű elegy minden egyes modell előállításánál más és más, hiszen az eltérő célra készülő abroncsokkal szemben különböző elvárásokat támasztanak a tulajdonosok. Vagyis a recept folyton változik, attól függően, hogy a tapadás vagy tartósság dominál-e az elvárások között.
- Mi a legszembetűnőbb előny a Black Chillivel készült abroncsoknál?
- Az a legszemléletesebb, ha összehasonlítjuk a régi és új fejlesztésű köpenyeket. Például a ContiSportAttack3-mal szemben a SportAttack4 hatékonyabb vízelvezetésű, ezért jobban tapad nedves aszfalton. Röviden még jobb kezelhetőséget ígér az abroncs, annak dacára, hogy a futásteljesítménye is nőtt.
- Miből fakad a jobb kezelhetőség? Mi fizikája a fejlesztésnek?
- Azt ugye tudjuk, hogy motorozás során csak egészen kicsi, néhány érményi felületen érintkezik a köpeny az aszfalttal. Valójában ez nem igaz, hiszen a futófelület és az aszfalt sem sima, tehát amit látunk, annak csak töredékén valósul meg tapadás. Itt jön képbe a Black Chilli, mely a legapróbb felületen is javítja a tapadást azáltal, hogy a gumi rendkívüli rugalmassá válik, de közben nem torzul túlságosan, így nem kopik el idő előtt. S hogy miért Black Chilli? Erős, mert sokkal jobb tulajdonságokkal ruházza fel a gumit, mint a szilika, és Black, mert ettől lesz fekete az abroncs.
Fernando még hozzátette, hogy autógumik előállításához fejlesztették ki a terméket, majd az ott szerzett tapasztalatok alapján finomították tovább, hogy motorokhoz is alkalmas legyen, így került a 2020-as tesztgyőztes ContiSportAttack 4-be is. Egyébként az autóknál a jelentősen rövidebb fékút volt a legfontosabb erény, amit a Black Chillivel elértek.
- Végül kinek éri meg beruházni az új, Black Chilli-abroncsokra?
- Főként azok értékelik majd, akik megelégelték, hogy az abroncs élettartama végén már nem nyújt olyan tapadást, mint újkorában. Ha valaki tehát az első kilométertől az utolsóig 100%-os magabiztossággal szeretnék használni a gépet, akkor ezt neki találták ki.