Meglepetésként érte a szakmát és a motorépítőket, hogy idén nem márciusban és nem a Tuning Show mellett, hanem a Boat Show-val egy időben kerül sor a szezonnyitó kiállításra. Mint korábban kiderült, ezúttal február utolsó hétvégéjét választották a szervezők, ami nem volt éppen jó előjel azoknak, akik kétkeréken szerettek volna kilátogatni.
Borúlátásra adott okot az is, hogy bár a Honda, a Harley-Davidson, a Suzuki, a Yamaha, a Triumph és egyebek mellett a Piaggio-csoport nagyágyúi is megjelentek, de például a BMW és a KTM nem kapott önálló standot, modelljeik csak a felszereléseket forgalmazó cégek révén jelentek meg. Ilyen előzmények után sokan látatlanban is „temetni” kezdték a rendezvényt, pedig bátran mondhatom, hogy nem csalódott, aki mégis kilátogatott a Hungexpóra.
Baráti légkörben
Végül így is több mint háromszáz gépet állítottak ki a cégek, Somfai Péter, a Devils M.C. vezetője elmondása szerint az EMAT-on 70-80 épített kétkerekű pózolt, míg a veterán szekcióban majdnem kétszáz koros jószágra csorgathattuk a nyálunkat. Volt is mire, mert bár az újmotorok felhozatala valóban nem volt letaglózó, az igényesen restaurált muzeális masinák és a kis pénzből, de jó adag fantáziával faragott vasak tényleg órákra lekötöttek minket, és olyan gyöngyszemek is akadtak a tömegben, mint például a Sapka Művek díjnyertes café racere.
Pénteken még a késő délutáni órákban is kényelmesen odaléphettünk bármelyik standhoz - leszámítva a Harley portáját, ahol a Tankcsapda gitárosa, Sidi okozott nem kis csődületet - , és bár rendesen megtelt a csarnok, nem volt tumultus, így tényleg bárki bármit megnézhetett anélkül, hogy a rögbiseket idéző tolongással harcolt volna a portékáért. Örömmel láttam - pontosabban hallottam -, hogy az elmúlt években trenddé vált dübörgő technót is nyugdíjazták, a legtöbb standon inkább dallamos rockzene szólt, és ezalatt véletlenül se az agyonkoptatott Born to be wildot értsük. Az igényes zenei szerkesztőknek hála többször felkaptam a fejem a rég nem hallott nótákra, mint például a Radar love-ra, a Blue Oyster Cult Don't fear the Reaperjére vagy éppen a Safe in New York Cityre.
Ezalatt a szomszédban a nem a kettő-négyek, hanem a két- és négyütemű versenygépek szóltak, a D pavilonban szinte megállás nélkül köröztek az MZ-k, a krosszmotorok és a szupermotók. Jó volt látni az ifjak futamait, azonban ennél is felemelőbb volt a spontán összeverődő baráti társaságok látványa. Négy-nyolcfős brigádok gyűltek össze a standok és a büfék előtt, ahol végre nem kellett túlharsogniuk az üvöltő zenét - úgy cseveghettek, mintha csak egy spontán találkozón verődtek volna össze a rég nem látott ismerősök. Tényleg úgy éreztük, hogy családias hangulatban telt a nap, és látogatók többsége elégedetten, jókedvűen távozott a Hungexpóról.
Változó szerepek
Lehet, hogy idén nem vonaglott körülöttünk több tucat testfestett szépség, és azt is kár lenne tagadni, hogy láttunk már nagyobb, színesebb kiállítást az elmúlt években. Viszont ma, amikor nemcsak alkatrészeket és felszereléseket, hanem új- és használtmotorokat is vehetünk az interneten, a látogatóknak már nem is maga a vásárlás az elsődleges cél. Sokkal inkább egy buli, egy közösségi esemény lett a Motor Fesztivál, s mint ilyen, tökéletesen betöltötte a szerepét.
Végül a szervezők és a kiállítók sem panaszkodhattak, ugyanis az előzetes becsléseket túlszárnyalva harmincezren váltottak jegyet a rendezvényre. Őszintén megvallva magam is pesszimistán vártam a kissé korai időpontra kitűzött eseményt, ám - a büféket nem említve - csupa kellemes meglepetés volt a kint töltött nap. Most már tényleg csak az étel- és italárakkal kellene kezdeni valamit, elvégre a kimondottan drága belépőn túl igazi érvágás egy átlagos családnak, hogy három ember egyszerűen nem tud tízezer forintból megebédelni a talponállókban...
Akárhogy is, ezt a kellemetlen részletet leszámítva tényleg jól telt az idei Motor Fesztivál, a rendezvény szépen megtalálta a saját helyét, és a megszokott Tuning Show nélkül is egy településnyi embert vonzott a vásárvárosba. Ha lemaradtál róla, kapcsolódó galériánkban megtekintheted az esemény legszebb új és épített gépeit, beleértve olyan finomságokat is, mint a Babettából, illetve kínai pitbike-ból faragott ízléses, mégis meghökkentő szörnyeteg. Jó böngészést!