A ma embere a korszellem nyomán a köbcentik és a lóerők bűvöletében él, akkor is, ha nincs szüksége aszfaltszaggató teljesítményre. Az 500 köbcentisek sem nagyon alkalmasak az ilyesmire, ám az erejük és a nyomatékuk untig elegendő ahhoz, hogy városban és az országúton két emberrel a nyergükben is kellemesen felvegyék a forgalom ritmusát. Hogy konkrét példát említsünk, az általunk is tesztelt Brixton Crossfire X és XC akár 160 km/órás sebességre is képes. Megfellebbezhetetlen tény, hogy a 48 lovas teljesítmény és a 43 Nm-es forgatónyomaték megnyugtató tartalékot jelent, ha kihasználják a dicséretesen nagy, 350 kilogrammos össztömeget.

Viszont ha ritkán viszel utast és úgysem sietsz sehová, tökéletesen elégedett lehetsz egy 250-essel is – a márkánál maradva, mondjuk a Cromwell 250-nel. Az egészen pontosan 249 köbcentiméteres hengerűrtartalmú egyhengeres 17 lovas és 16,5 Nm-es forgatónyomatéka sem egetrengető, de nem is a nyers erő a Cromwell legfőbb erénye.  Gavallérrajtokra és kunmadarasi trófeák begyűjtésére persze nem igazán alkalmas, de a tulajdonosok szerint simán bevállalhatóak velük a több száz kilométeres túrák.  Ez tehát a felhőtlen, stresszmentes élvezetről szól, amely annál jobb, minél tovább tart – így tehát több mint elég a 114 km/órás maximális sebesség. Nem mellékes az sem, hogy az elöl 276, hátul 220 mm átmérőjű féktárcsákkal ellátott, ABS-szel kiegészített fékrendszer ilyen tempóról fél kézzel lassítja le a jól uralható, kezes Cromwellt.

brixton-crossfire-500x-cromwell-250
Igazán jól passzol a fűzöttküllős kerekekhez a klasszikus táskaszett. Így „felöltöztetve” már csak a felirat utal rá, hogy ez egy kis 250-es gép 

Jóllehet, a motorozás a szenvedélyről szól, nyilván az anyagiak sem mellékesek. Bár a referenciaként használt Crossfire 500 X a maga 3 099 990 forintos bruttó árával a képességeihez mérten, a mai viszonyok között kitűnő ajánlatnak számít, a Cromwell 250 mégis kereken 1 100 000 forinttal olcsóbb nála. Ennyiből pedig alaposan bevásárolhatunk magunknak motoros cuccokkal. Ott van továbbá az átlagfogyasztás, amelynek tekintetében a negyedliteres a gyári adatok szerint 100 kilométerre vetítve 1,2 literes előnyt élvez. Ez hosszú távon azért jelentős különbség, főleg, amióta nincs „rezsicsökkentett” benzin.

Összefoglalva, a maguk nemében szuper kis gépekről van szó – az egyik ebben, a másik abban jobb. Akármelyiket választjuk, garantáltan nem bánjuk meg a döntésünket. Csak mielőtt meghozzuk azt, kérdezzük meg magunktól, hogy könnyedén tudjuk-e nélkülözni azt a bő egy gurigát.