Bármennyire bonyolultak és profik a modern, benzines erőforrások, így is elpazarolják a felhasznált üzemanyag körülbelül egyötödét. A benzin egy része – különösen magas fordulatszám esetén – a hűtést szolgálja az előrehaladás helyett. Azonban ennek nem kell így lennie - erre bizonyíték a Bosch új vízbefecskendezési rendszere.
- A vízbefecskendezéssel megmutatjuk, hogy akad még egy s más a belső égésű motorok kelléktárában – mondja Dr. Rolf Bulander, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának mobilitási megoldások üzletágáért felelős tagja. Különösen a kisebb hengerűrtartalmú, három- és négyhengeres motorok esetében mutatkozik meg igazán milyen takarékos a Bosch új technikája.
Extra erő a turbófeltöltéses motornak
A Bosch innovációja nemcsak takarékosabbá, hanem akár erősebbé is teheti az erőforrásokat. „A vízbefecskendezés az összes turbófeltöltéses motornak még egy kis plusz teljesítményt ad” – mondja Stefan Seiberth, a Bosch benzinrendszerek üzletág elnöke. Az erőforrás a korábbi gyújtási szög jóvoltából még hatékonyabban üzemeltethető, s ezzel a fejlesztőmérnökök még az erőteljes sportmotorokból is nagyobb teljesítményt hozhatnak ki.
- Az innovatív motortechnika mögött egy egyszerű műszaki tény áll: a motor nem melegedhet túl. Ennek megelőzésére mind a mai napig szinte minden Otto-motorban további mennyiségű benzint fecskendeznek be. Ez elpárolog, és így lehűti az erőforrás részegységeit. Ugyanezt a fizikai hatást használják ki a Bosch mérnökei is a vízbefecskendezéssel: még a benzin meggyújtása előtt finom vízködöt fecskendeznek a szívócsőbe, amely a víz jelentős párolgási tulajdonságának köszönhetően hatékony hűtésként szolgál. Éppen ezért csupán rendkívül kis mennyiségű víz szükséges: száz kilométerenként mindössze néhány deciliter a fogyasztás. A befecskendező rendszert desztillált vízzel ellátó kompakt víztartályt így bőven elegendő néhány ezer kilométerenként feltölteni. Ha a tartály esetleg kiürülne, akkor sem kell aggódni: a motor továbbra is hibátlanul üzemel – jóllehet a vízbefecskendezés előnyeit, a nagyobb forgatónyomatékot és a kisebb üzemanyag-fogyasztást mellőzve - foglalta össze a technika gyakorlati előnyeit dr. Ficzere Ferenc, a Bosch munkatársa.