Mérföldkőként szokták említeni az 1988-as évet a biztonsági fejlesztéséről szóló históriákban. Ekkor debütált ugyanis az első szériában kínált blokkolásgátló a kétkerekűekhez, mégpedig a BMW K100 modellen. Azt már kevesebben tudják, hogy mégsem ez volt az első vas, melyre a fékezést felügyelő rendszert illesztettek. Még az ötvenes években (!) a Royal Enfieldnél felismerték, hogy nem feltétlenül a rövidebb fékút, inkább a lassítás közbeni stabilitás segíti a vezetőt, hogy elkerülje a baleseteket. Jogos az észrevétel, hiszen miért is kellene megállnod az előtted pár méterrel felbukkanó akadálynál, ha könnyedén ki is kerülheted? Ezért aztán munkához láttak, és egy mechanikus szerkezettel el is érték, hogy blokkoló kerekek tovább gördüljenek, ezáltal újra irányítható maradjon a motor.
Ismerve a blokkolásgátlók legelső generációját, talán nem is baj, hogy végül nem került sorozatgyártásba az ötlet, a félszáv évvel ezelőtti technológia mellett valószínűleg nem igazán lett volna pontos az ABS működése, a kopással járó hibalehetőségekről nem is beszélve. A már említett BMW K100 volt a következő úttörő, ám ezzel nem ért véget a forradalom, mivel az utóbbi években sorra bukkantak fel az újabbnál újabb fejlesztések. Előbb a versenysportban, majd az utcai motorokon is elterjedtek a kipörgésgátlók, melyek a két kerék fordulatszám különbségét vizslatják, s lépnek közbe, a beállításoknak megfelelő mértékben. Többféle megoldás is létezik erre a ma kapható gépeken, az egyszerűbbek simán csak elveszik a hajtást, mintha levennéd a gyújtást, míg a kifinomultabb szerkezetek folyamatos gyorsítás közben kontrollálják a meg-megcsúszó hátsó gumit.
Összetettebb technikával eddig főként a gyári istállók pályagépein találkozhattunk, januárban azonban már beszámoltunk róla, hogy még idén debütálhat egy forradalmi ötlet a szériamotorokon is. Nem kellett sokat várnunk a leleplezésre, ugyanis a Bosch nemrégiben bemutatta az MSC-t, azaz Motorcycle Stability Controlt, a menetstabilizáló rendszerek új generációját. A német gyártó korábban is létező funkciókat gyúrt egy csomagba, hogy minden eddiginél komplexebb védelmet nyújtson a motorosoknak:
Vészhelyzetben csak a hátsót taposni? Az MSC ilyenkor optimalizálja a fékerőelosztást, a vezető helyett is használva az első, illetve a hátsó féket
A pakk alapja természetesen a blokkolásgátló és a fékerőelosztó, de a valódi többletet az jelenti, hogy ezek nem önmagukban, hanem a kanyarban fellépő erőket, illetve a dőlésszöget figyelő elektronikával megspékelve működnek. Nagy előnye az MSC-nek, hogy az ún. lowside, vagyis egyszerű elcsúszásos baleseteket segít megelőzni, mégpedig a fékerő elosztásának és mértékének megváltoztatásával. Ezen felül az első és hátsó kerék elemelkedését is meggátolja, ami főleg a kezdő, kevesebb tapasztalattal rendelkező motorosoknak lehet előnyös.
Hagyományos ABS és a kanyarodás tulajdonságait is pásztázó MSC összehasonlítása. A különbség elég látványos...
A gyors és pontos működés érdekében a rendszer minden egyes századmásodpercben pásztázza a vasat, és közbe is avatkozik, ha az adatok arra utalnak, hogy az adott pillanatban fellépő erők közvetlenül eséshez, kicsúszáshoz vezethetnek. Ugyanakkor hangsúlyozták a tervezők, hogy a fizikát nem lehet becsapni, minden egyes durva hibát nem úszhatunk meg büntetlenül, az MSC inkább afféle aktív előrejelző és védelmi segédlet, mellyel elkerülhetünk pár költséges és fájdalmas kalandot...
Nagyjából ezer euróval kerül többe a KTM 1190 Adventure MSC-vel felszerelt változata, vagyis a felár alig több, mint néhány típus egyszerű blokkolásgátlójáért kért összeg. Ismerve sérült gépek javítási költségeit könnyen kiszámolható, hogy az első bukásnál simán megtérül a menetstabilizáló megrendelése, és már csak az a kérdés, hogy a motorosok vajon elfogadják-e a döntéseiket alkalmanként felülíró segédletet?