A korábban 125 köbcentis, negyedliteres és ötszázas kategóriákra kiírt Motocross Világbajnokság talán a legnépszerűbb az off-road versenyek között, komoly rajongótábora van a sorozatnak Európában és a tengerentúlon is. Tíz évvel ezelőtt megreformálták a bajnokságot, és új kategóriákat írtak ki, így 2002 óta két- és négyütemű motorok egyaránt indulhatnak, a köbcentihatárok pedig a következőképpen változnak.
Az MX1 indulói legfeljebb 250 köbcentis, kétütemű illetve 450-es négyütemű vasakkal állhatnak a rajtgéphez, az MX2-ben 125 és 250 köbcenti a felső határ - szintén 2T/4T megosztásban -, az MX3 pedig legfeljebb félliteres, kétütemű, illetve maximum 650 köbcentis, négyütemű gépeket takar.
A krosszpályák "királykategóriájában", az MX1-ben zsinórban negyedik alkalommal szerezte meg a győzelmet az olasz Antonio Cairoli (KTM 350 SX-F), azonban a bajnokság - a márkákat illetően - kimondottan színes volt, hiszen az európai gyártó mögött két távol-keleti óriás, a Suzuki és a Kawasaki végzett, Clement Desalle illetve Gautier Paulin révén.
Az MX2-ben szintén egy KTM-es diadalmaskodott, a szárnyas energiaital-gyártó színeiben induló, 2011-ben ezüstérmet szerzett Jeffrey Herlings hódította el az idei trófeát, a kawasakis Tommy Searle, és a szintén KTM-mel rajtoló Jeremy van Horebeek előtt.
MX3-ban a közép-európai régió uralta a mezőnyt, a dobogóra cseh és osztrák versenyzők állhattak az év végi összesített eredmény kihirdetésekor. Matthias Walkner (KTM)
és Martin Michek (KTM) mögött Günter Schmidinger végzett, aki egy Honda CRF450-nel indult a 2012-es szezonban.
Az endurósok - a juniorok küzdelme mellett - összesen öt kategóriában küzdhettek a világbajnoki címért az elmúlt évadban. A legkisebbek (175cc kétütemű és 250cc négyütemű) E1 jelzésű kasztjában a francia Antoine Meo (KTM) bizonyult a legjobbnak, míg az E2-es mezőnyben, ahol negyedliteres kétütemű, és 450-es négyütemű gépek indulhatnak, a szintén francia színekben rajtoló Pela Renet hódította el a bajnoki címet, Husaberggel. A legnagyobb géposztályban (E3 - 500cc 2T és 650cc 4T motorok) Christophe Nambotin volt a leggyorsabb, KTM 300 EXC-vel, míg a juniorok versenyét a mindössze huszonkét esztendős Mathias Bellino nyerte, Husaberggel.
A hölgyeknél a Gas Gas-szal nevező Laia Sanz hódította el a bajnoki serleget, míg a húsz év alattiak mezőnyében a nyolcadliteres KTM-mel induló Giacomo Redendi lett a győztes.
A triálmotorosok világsorozatában két külön bajnokságot hirdetnek, fedettpályás és szabadtéri kategóriákban. Az elmúlt években mit sem változott a dobogó képe, hiszen a Montesa Hondával rajtoló spanyol Toni Bou az utóbbi hat szezonban zsinórban hódította el ez indoor és outdoor bajnoki trófeáját. A hölgyek bajnokságában szintén egyeduralkodó a hispán Laia Sanz (Montesa Honda), aki mindössze huszonhat éves, de már számos enduró és triál VB-címmel büszkélkedhet.
A tereprali legnépszerűbb versenye kétségkívül a Dakar, az egykor Afrikában rendezett sivatagi futam a dél-amerikai helyszínen is rengeteg nézőt - és persze nevezőt - vonz. A legutóbbi versenyt Despres (KTM) nyerte, Coma (KTM) és Rodriguez (Yamaha) előtt, ám ez a sorrend biztosan változni fog a 2013-as futamon.
A Honda belépésével egy győzelemre esélyes kihívót kaptak az európai és távol-keleti gyártók, így a korábban sikert sikerre halmozó KTM-nek alaposan oda kell tenni magát, ha idén is el szeretné hozni a legszebb trófeát. Ráadásul a 2011-es győztes, illetve tavaly ezüstérmet szerző Marc Coma néhány napja bejelentette, hogy nem vesz részt a január ötödikén kezdődő versenyen, így a fiatal tehetségeken a sor, hogy legyőzzék a sportág nagy öregjeit.
Az ATV-k mezőnyét az argentin Patronelli testvérek uralták, a Yamahával induló páros magabiztos versenyzéssel, komoly előnnyel hozta el az első két helyet, mögöttük honfitársuk, a szintén yamahás Tomás Maffei végzett.
A következő részben az aszfaltpályák hőseit vesszük górcső alá, jönnek a GP, a Superbike és a TT legjobbjai.