A kutatók arra jutottak, hogy ideális esetben akár negyven százalékkal is mérséklődhetnek a torlódások, pedig csak tízből egy autós ülne át motorra.
A motorozás elterjedésével érdemben csökkennének a dugók
A tanulmány rávilágít arra, hogy nem is kéne jelentős szemléletváltás, mivelhogy számottevően csökkennének a dugók, ha minden tizedik sofőr motorral közlekedne. Belgiumban egyébként körülbelül másfél millió embernek van motoros jogsija, és jó részük kétkerekűt is tart a garázsban, csak - a kényelem miatt - ősztől tavaszig általában inkább autóznak. A vizsgálatot egyébként egyetlen helyszínen, az E40-es út Leuvent Brüsszellel összekötő szakaszán, a reggeli csúcsforgalomban végezték.
Kiderült az is, hogy az ebben az időszakban ott közlekedő négykerekűek utasai összesen 1925 (!) órát veszítettek a dugóban állással, ami annyit tesz, hogy az egyes járművekben ülők átlagosan 14 percet dobtak ki az ablakon a felesleges araszolással. Ezen adatok alapján dolgozták ki megoldásai javaslatukat a szakemberek, miszerint elég lenne az autók tíz százalékát motorokkal felváltani, és máris lényegesen csökkennének a dugók.
Arra a következtetésre jutottak, hogy ugyan nem szűnnének meg teljesen a torlódások, de sokkal rövidebb ideig tartanának. Ezen felül az utazás során elvesztegetett idő fejenként 14-ről 6 percre csökkenne, vagyis a napi 1925 óra helyett csak 8-900-at vesztegetnének el az emberek. A kutatók úgy vélik, hogy minden belga útvonalon javulna a helyzet motorok számának gyarapodásával, egyszersmind a torlódások csökkenésével kevesebb károsanyag jutna a levegőbe.