Tagadhatatlan, hogy a hazai járműpark egyre csak duzzad, ami az értékesítési statisztikákat látva nem is csoda. Csak az elmúlt évben 197 ezer új és használt személyautót, illetve 17,5 ezer új furgont hozunk Magyarországra, ezen felül évente 8-9 ezer nagymotorra is hazai rendszám került. Ezzel összefügg, hogy benzinből és gázolajból is sokkal több fogyott, mint az elmúlt években, tavaly például 3,2 milliárd litert pöfékeltünk el, azaz járművenként havi nyolcvan litert tankolt az átlagos magyar járműtulajdonos.

Több jármű, több baleset

Sokan már a 2014-es gazdasági fellendülés kapcsán azt jósolták, hogy a megnövekedett forgalom - a nagy számok törvénye alapján - óhatatlanul a balesetek számának emelkedéséhez vezet. Sajnos a pesszimista jóslatok beigazolódtak, tavaly különösen a motoros szempontból érdekes második és harmadik negyedév hozott kiugró eredményeket.

baleseti-statisztika-2015-7616
Rég nem látott magasságokba szökött a baleseti statisztika grafikonja, különösen a július-augusztusi időszak számai aggasztóak

Az utóbbi öt évben egyszer sem volt olyan magas a személyi sérüléssel járó ütközések száma, mint 2015 áprilisa és októbere között. Június végéig összesen 7327 alkalommal riasztották a helyszínelőket, míg a legkeményebb nyári hónapokban napi 50-60 (!) alkalommal volt munkája a mentőknek. Pozitívumként csupán annyi említhető, hogy a régóta súlyos gondot okozó ittas vezetés kezd visszaszorulni, ami a 2013-tól bevezetett szigorúbb büntetéseknek is betudható.

Részeg disznó!

Az alkoholfogyasztással kapcsolatban itthon elterjedt az a sztereotípia, hogy a motorral ittasan okozott balesetek csak a falusi kocsmából tintásan hazacsalinkázó szimós, babettás kamikazékat érintik. A nagymotort vezetők - gondolja a többség - felelősebbek ennél, ha isznak pár sört, már nem ülnek nyeregbe, vagy ha mégis, különösen ügyelnek rá, hogy ne kerüljenek bajba. Sajnos a KSH-nál nem erősítették meg ezt a tévhitet, sőt kőkemény tényekkel bizonyították, hogy bizony sok közöttünk a renitens. Az utóbbi öt évben 322 esetben láttak el mentők olyan motorost, aki alkoholos befolyásoltság alatt balesetet okozott, míg ugyanerre az időszakra csak 278 gyalogos, valamint 809 hasonló módon bajba került segédmotoros jutott. Kimondani is sok: a nyári hónapokban 8-9 százalék az ilyen esetek aránya, vagyis minden második-harmadik nap történik olyan baleset, ahol a felelős részegen pattant motorra. Jogos hát a feddés, igenis figyeljünk jobban magunkra és egymásra, hogy aki csak egy kortyot is legurított, már ne ülhessen nyeregbe. Az alkoholfogyasztás kapcsán említést érdemel, hogy a nagy tömegben közlekedő bicajosok gyakorlatilag utolérhetetlenek - éves összesítésben az incidensek 12-14 %-át, míg nyáron az ittasan elkövetett, személyi sérüléssel járó ütközések közel harmadát kerékpárosok okozzák.

baleseti-statisztika-2015-7625
Akármilyen kedvesen is kínálnak, motorral egy kortyot se! Ha mégis lecsúszik egy-két sör, és félted otthagyni a járgányt, egyszerűen hívj sofőrszolgálatot, mely ma már a motorosok számára is elérhető

Az osztály jó tanulója: a motoros

Igazán kár a fenti, alkoholfogyasztáshoz kötődő fiaskóért, mert egyébként a nagymotorral közlekedők bátran nevezhetők a közlekedők "bezzeg-kategóriájának". A köztudatban renitens gyorshajtóként és balesetek főszereplőiként emlegetett motorosok szinte nem is látszanak az elkövetői statisztikában - a 170 ezerre becsült hazai állomány a korábbi 5-6 százalék után ma mindössze az ütközések nagyjából négy százalékáért felelősek. Ezzel gyakorlatilag az utolsó helyen kullognak, hiszen még a robogósok, a kerékpárosok, sőt a gyalogosok is több galibát okoznak, mint a rendszámos kétkerekűek tulajdonosai.

baleseti-statisztika-2015-7626
A leggyakoribb hiba, hogy irányváltásnál vagy védett útra hajtásnál egyszerűen nem veszik észre a közeledő motorost. Ez ellen úgy védekezhetsz, ha tudatosan figyeled a körülötted autózókat, és mozgásukból megpróbálod kitalálni, mire is készülnek (MTI fotó: Donka Péter)

A nagyobb probléma az érintettség, vagyis a vétlen félként elszenvedett ütközések hosszú sora, melyből sajnos bőven kijut a nekünk. Mint arról korábban írtunk, az autós-motoros ütközések 70-80 százalékában ártatlanok a kétkerekűek vezetői, és ezen éppen csak finomított az ORFK-OBB kisfilmje, mely végre nem nekünk, hanem rólunk szólt, a többi közlekedőt megcélozva:

Már a rendőrség is azt hirdeti tévéreklámjaiban, hogy vigyázzunk a motorosokra. Köszönjük!

Előttünk hát az új szezon, minden eddiginél több autóval az utakon, vagyis sok-sok több türelemre és figyelemre lesz szükséged, ha motorra ülsz. Vigyázzon hát mindenki magára és a többi közlekedőre, hogy a következő télen is a statisztikák végén tanyázó motorosokról szóljanak a hírek, s ezzel talán a kétkerekűek megítélése is szépen, lassan megváltozzon. Jó utat, balesetmentes közlekedést kívánunk mindenkinek!