Ki ne emlékezne John Surtees, Mike Hailwood és Giacomo Agostini legendás győzelmeire? Nos, ők többek között azért lehettek a motorsport legjobbjai, mert az egyik leggyorsabb olasz gépen, az MV Agustán ültek. Az 1945-ben alapított cég mindig is híres volt erős és igencsak látványos gépeiről, már első, 98 köbcentis erőforrásuk is öt lóerőt tudott, ami már-már etalonnak számított a negyvenes években.
A GP-diadaloktól a csökkenő keresletig
Megfizethető ingázómotorok és világbajnoki győzelmet szerző gyorsasági gépek is készültek a varesei üzemben, többek között Mike Hailwoodot is náluk versenyzett, s részben ennek köszönhetően tíz év alatt kilenc vb-címet szereztek (!) 497,9 köbcentis motorjukkal.
Tulajdonképpen a tulajdonos, Domenico 1971-es halála törte meg a sikersorozatot, ezután elindult a lejtőn a vállalat, és 1980-ban, 37 (!) konstruktőri világbajnoki cím begyűjtése után működésképtelenné vált. Ezután a Cagiva és Tamburini karolta fel a márkát, sőt egy ideig a maláj Proton és a Harley-Davidson is megfordult a tulajdonosok között, szóval kézről kézre járt a márka, hogy valaki végre életet leheljen bele.
Tovább rontotta a helyzetet, hogy az elmúlt hetekben ki sem nyithatott az üzem (ahol egyébként Ti is körülnézhettek gyárbemutató galériánkra kattintva). Most, a szabályok lazítása eredményeként újra zakatolnak a gépek, de ez még nem garancia a sikerre: valakinek el is kell adni az ott készülő vasakat. Márpedig egyre kevesebb van vevőből – derült ki a MotorcyclesData friss elemzéséből –, nem igazán tolonganak az egyébként szemrevaló gépekért. Hiába döntött rekordot 2019-ben az európai motorpiac, a nagy márkák felemelkedése mellett mélyrepülésben volt az MV. Noha a 2015-ös „csúcs”, a havi 540 (!) motor sem volt éppen acélos, ez a szám négy év alatt szinte harmadára, havi 205 motorra csökkent. Ezt tetézte a tavaszi leállás, ami garantálja, hogy idén a '19-es számokat sem sikerül megismételni, miként a többi márkának sem.
Innen szép nyerni – tartja a mondás, és valószínűleg ez a terve az új tulajdonosnak, a 37 éves, orosz Timur Sardarovnak is, aki nemrég azt mondta, hogy egy vadonatúj, 950-es modellel szeretné felpörgetni az eladásokat. Kíváncsian várjuk, hogy sikerül-e a terv, egyben szurkolunk neki, hiszen mindenképpen szegényebb lenne a motorpiac a közel nyolcvanéves MV Agusta nélkül.