A közlemény szerint a kontinens útjain tavaly csaknem 26 ezren vesztették életüket. A segélyhívó bevezetésétől azt várják, hogy ezt a számot akár két-háromezer fővel is csökkentheti. A fedélzeti automatikus e-segélyhívó rendszer kizárólag baleset után lép működésbe, ekkor a 112-es segélyhívó számot tárcsázva értesíti a mentőket, akik az információk egyből beazonosíthatják az incidens helyszínét, hogy milyen szintű ütközésről van szó, illetve azt is, hányan érintettek a balesetben.

automatikus-segelyhivo-4900
A fekete doboz automatikusan értesíti a mentőket a baleset helyszínéről és a lehetséges sérültek számáról

Egyes biztosítótársaságok jelenleg is működtetnek hasonló rendszert, azonban ez még korántsem elterjedt megoldás, így az Európai Parlament döntése nyomán rövid idő alatt megsokszorozódhat az e-segélyhívóval felszerelt járművek száma.

Mellékhatások nélkül

Az Egyesült Államokban egy hasonló, azonban sokkal több funkciót tartalmazó készüléket tesznek kötelezővé a közeljövőben. Ez - a repülőgépek fekete dobozához hasonlóan - folyamatosan rögzíti a jármű sebességét, így egy baleset után elég lesz lekérni az ott tárolt adatokat, hogy fény derüljön az esetleges gyorshajtásra vagy egyéb szabálytalanságra. Sokan attól tartanak, hogy a helymeghatározóként is működő e-segélyhívó szintén alkalmas lesz az ütközés előtti másodpercekben történtek rekonstruálására, azonban a döntéshozók kiemelték, hogy az uniós szabályozás értelmében tilos az efféle adatrögzítés. Az új eszköz kizárólag az ütközés után lép működésbe, és bevezetésének egyetlen célja, hogy minél kevesebben veszítsék életüket közúti balesetben. Az első körben személyautókba és furgonokba szerelt készülék valószínűleg egyéb járműtípusokban is elterjedhet, így nem kizárt, hogy más járműipari fejlesztésekhez hasonlóan később a motorkerékpárokhoz is elérhető lesz.