auto-es-motoreladasok-magyarorszagon-8959
A hazai kétkerekűek átlagéletkora 17-18 év, ami nem kevés, de egy ezredfordulós japán motor a maga 50-60 ezer kilométerével még nem is a világ vége. Meglepő módon a járműállomány folyamatosan öregszik - 2007-ben még csak 14,7 év volt az átlag

Évek óta masszív bővülés tapasztalható a magyar járműpiacon, de mint arra korábban rámutattak, a számok néha nem a valóságot tükrözik. A személyautóknál a cégesként vásárolt, de jobbára magáncélra használt verdák, a furgonoknál a rendkívül kedvező, államilag támogatott hitelek, míg egyes kategóriákban az eladott, majd a forgalomból azonnal kivont gépek színezték túl a statisztikát.

Közös piac, eltérő számok

Ez utóbbi jelenség magyarázata, hogy az európai vásárlók kihasználhatják az itthoni, rendkívül kedvező akciókat, továbbá az euró erősödésével újabb 2-3 százalékos (vagyis egy drágább típusnál több százezres) hasznot könyvelhetnek el, míg a legfontosabb, hogy az ÁFA visszaigénylésével több mint ötödével csökkenthetik a végösszeget.

auto-es-motoreladasok-magyarorszagon-8945
A könnyed városi közlekedés és a túraalkalmasság lett a legfőbb szempont az új motort vásárlóknál

Persze otthon újra forgalmi adót kell fizetniük a vásárolt kocsi vagy motor után, de ennek mértéke igen változatos, ráadásul ezt sokan szeretik így vagy úgy elkerülni, szóval csak a kinti adóhivatal ébersége szab korlátot a játéknak.

Mindez azért lényeges az idei számok kapcsán, mert a korábban 15-20 százalékra becsült reexport mára 9-12 % közé mérséklődött, azaz kevésbé befolyásolja a valós adatokat. Márpedig ezek az adatok járműkategóriától függetlenül parádésak, májusban például csaknem másfélszer annyi új autót adtak át, mint egy évvel korábban.

auto-es-motoreladasok-magyarorszagon-8939
Jól látható, hogy a többcélú motorok viszik a prímet, de emellett erős a rendszámos robogók, a csupaszmotorok és a túragépek szegmense is

Kár lenne tagadni

Ha valaki nem hisz a statisztikában, csak nézzen ki az ablakon - a nagyvárosok zsúfolt útjai és az egyre nagyobb tömegben közlekedő rendszámos motorok arról árulkodnak, hogy a fejlődés most már tényleg kézzel fogható. Nem is csoda, hogy ilyen feltűnő a tendencia, elvégre az új és a használt járművek piacán is hatványozottan nőtt a vásárlási kedv. A másodkézből származó kocsikból 2013-ban csupán 70 ezret, míg tavaly már 123 ezret (!) importáltak, és a behozott használt motorok mennyisége is megduplázódott az utóbbi öt évben.

auto-es-motoreladasok-magyarorszagon-8940
Szinte töretlen a 2012 óta zajló fejlődés az új és a használt motorok piacán

Mindemellett az új gépekre is komoly kereslet van, amit 2016 első öt hónapjának statisztikái is megerősítenek. Májusban csaknem háromszáz új nagymotorra került rendszám, és ezzel - az utóbbi években először - ezer darab feletti, pontosan 1078 darabos mennyiséget produkált a piac a január és május közötti időszakban. A négykerekűeknél még markánsabb a különbség: 22-23 százalékkal, azaz 8-9 ezer darabbal többet adtak el, mint 2015 azonos időszakában.

A motorosok is csak közlekedők

Bár a gyárak most már bátran fejlesztenek, és sorra hozzák ki új, ezres sportmotorjaikat, ez a hazai - és az európai - piacon nem okoz számottevő változást. A kontinens országaiban az endurók, a csupaszmotorok, valamint a 125 köbcentinél nagyobb robogók sajátítják ki a dobogót, és itthon is nagyon hasonló az egyes kategóriák megoszlása.

auto-es-motoreladasok-magyarorszagon-8941
Az ezredforduló óta folyamatosan nő a hazai járműállomány, a kétkerekűek száma csaknem megduplázódott az elmúlt 15 évben

A használt és új motorok térnyerése egyben ahhoz is hozzájárult, hogy a forgalomból kivont öreg járgányok ellenére folyamatosan nő a rendszámmal közlekedő kétkerekűek száma. Az ezredfordulóhoz viszonyítva lassan megduplázódik a motorok mennyisége, igaz, a jelentős használtimport miatt az átlagéletkor jellemzően 17-18 év. A távlati tervek szerint idén 2200-2300 új motort adnak el itthon, és az elmúlt időszak számai alapján hétezer használt importvasra számíthatunk, azaz januárig újabb tízezres nagyságrendű növekedés várható.

auto-es-motoreladasok-magyarorszagon-8944
Le a pályáról! A gépjárműimportőrök szövetsége azt szeretné elérni, hogy közúton B kategóriájú jogosítvánnyal lehessen vezetni a nyolcadliteres, legfeljebb 15 lovas motorokat

Emellett a városi közlekedés megreformálása is a küszöbön áll, legalább is ez derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének közleményéből. A kereskedőket tömörítő szervezet következő „nagy dobásként" azt szeretné elérni, hogy - néhány európai államhoz hasonlóan - itthon is B kategóriás jogosítvánnyal vezethesse bárki a legfeljebb 125 köbcentis gépeket, illetve robogókat, ami új lendületet adhat a motorpiacnak.