Jelenleg is forgalmazzák a Tuono V4R APRC névre hallgató típust, mely itthon 4 299 900 forintba kerül, ám a konkurensek egyre erősebb és kifinomultabb masináit látva az olaszok sem ülhettek a babérjaikon, ezért alaposan átfésülték a vasat, hogy méltó ellenfél legyen a 2014-es szezonban. Olyan riválisokat kell legyőznie a talján V4-esnek, mint a KTM 1290 Duke R, illetve a Triumph Speed Triple R, nem beszélve az folyamatosan bővülő japán „flottáról”, amit főként a Z1000-es Kawa és a csupasz, literes CB neve fémjelez.
Fő a biztonság
Egyáltalán nem nevezhető erőtlennek az Aprilia támadása, mivel a Tuonóban zakatoló 170 lóerős, 999 köbcentis, V4-es a szegmens egyik legvérmesebb blokkjának számít, ám mit sem ér a százhetven paci – no meg a hozzá társuló 115 Nm-es forgatónyomaték -, ha nem tudjuk átvinni az útra. Ebben segít nekünk a cég saját fejlesztésű menetbiztonsági csomagja, a második generációs APRC. Ez a versenypályákon már bizonyított elektronika teligázas gyorsítások közben is a földhöz préseli az első kereket, illetve a 190-es hátsó gumi tapadásvesztését kontrollálja, hogy biztonságosabban lőhessünk ki a motorral. A pakkhoz most csatlakozik a Bosch MP9 jelzésű, kétcsatornás, személyre szabható blokkolásgátlója, hogy ne csak a kanyarkijáratok, de a nagyobb fékezések is élvezetes, és lehetőleg bukásmentes élményeket tartogassanak…
Szükség is a van a negatív gyorsulás kontrolljára, ugyanis a 320-as dupla tárcsába harapó Brembo M432 nyergek fáradhatatlanul és határozottan lassítják az alig kétmázsás vasat, s a kezdő pilótáknak könnyen meglepetést okozhat az átlag utcai motorok után igencsak sokkoló fékhatás. Az a veszély sem fenyeget, hogy a vészfékezéskor elemelkedő hátsó kerék okoz galibát, mivel az APRC részeként most debütált ABS mellett az akaratlan elsőkerekezést figyelő és gátló elektronika is felkerült a Tuono pozitívumai közé.
Irány a végtelen?
A zártpályás felhasználásból ismerős extrák ellenére a Tuono nem akar vérbeli versenymotor lenni, éppen ellenkezőleg, módosított ergonómiája pont a túrázóknak kedvez. Az újratervezett ülés a gyár ígérete szerint kényelmesebb lesz, és az így nyert plusz kilométereket naftával is győzi majd a vas, mivel a korábban mindössze tizenhét literes tankot másfél literrel megnövelték, hogy ritkábban kelljen kényszerpihenőt tartanunk.
A kifinomult technikát persze nem adják ingyen, így várhatóan némileg drágul majd az olaszok népszerű V4-ese. A hazai árakról egyelőre nincs pontos információ, ám annyit sejteni lehet, hogy az európai szalonokban 16 000 euró környékén lehet majd hozzájutni az újdonsághoz.