Mióta vagytok jelen a magyar piacon?
Erre a kérdésre csak hosszú válasszal tudok szolgálni, a história ugyanis – finoman szólva - nem ma kezdődött. Hazánkban a rendszerváltás után több cégen keresztül futott az olasz márkák importja, mi még a kilencvenes évek elején kezdtük el az együttműködést a Piaggio céggel. Akkoriban még Bertinus Kft. néven futottunk, ami egy autóimportőr céget takart, amely a Porterek mellett Alekók és Tavriák behozatalával foglalkozott. A gyümölcsöző együttműködés eredményeként ajánlotta fel nekünk az olasz vállalat, hogy nem szeretnénk-e motorokkal is foglalkozni, így 1995-től a Piaggio kétkerekűivel bővült a választék. Az ezredforduló után újabb lehetőség tárult elénk, ugyanis 2001-ben megkeresett minket az Aprilia, hogy mi forgalmazzuk Magyarországon a modelljeiket.
Döntéshelyzet elé kerültünk, de a jóval szélesebb modellválaszték és a nagyköbcentis gépek vonzereje miatt az Aprilia mellett tettük le a voksunkat, így átnyergeltünk az általuk gyártott termékekre. Menet közben tovább bővült a választékunk, ugyanis a Moto Guzzi és a Derbi motorjai is bekerültek a forgalmazott márkáink közé. A kezdetekben még a Piaggio és az Aprilia külön cégként futott, de néhány év elteltével a sors furcsa fintoraként a Piaggio gyár terjeszkedni kezdett, és az Aprilia mellett a Moto Guzzi és a Derbi márkákat is felvásárolta. 2008-ban a régi, jó kapcsolatnak köszönhetően újra kopogtatott nálunk a Piaggio csoport, egy kézben akarták tudni a teljes modellpaletta magyarországi importját. Erre a felkérésre nem tudtunk nemet mondani, így a jelenleg forgalmazott teljes portfólió, tehát az Aprilia, a Piaggio, a Vespa, a Gilera, a Moto Guzzi és a Derbi motorjai is megtalálhatók a választékunkban.
Melyik a Piaggio csoport legkedveltebb márkája hazánkban?
Egyértelműen a Vespa a legkelendőbb, jóval többet értékesítünk belőle, mint a többi márka modelljeiből. Ha lenne egy szalonunk, ahol leragasztott szájjal kellene motorokat értékesíteni, a Vespa kedvelőitől csak a pénzt kéne elvennünk. A márka nagy rajongótábornak örvend hazánkban is, nem kell rábeszélni a vásárlókat az ikonikus gépekre, már határozott elképzelésekkel térnek be hozzánk. Éppen az idén lesz hetven éves a Vespa, és ebből az alkalomból a gyár limitált szériájú, egyedi színekkel ellátott kollekcióval igyekszik a szimpatizánsok kedvében járni, az ötven köbcentis típusoktól egészen a háromszázasokig.
Kis ugrás a márkák között: a Moto Guzziról szeretnék kérdezni. A palettán csupa nagy összlökettérfogatú gép szerepel, adtok el belőlük?
Jelenleg a 750 köbcentisek a legkisebb modellek a Moto Guzzinál és az Aprilia nagykerekű motorjai között is, mi már régebben jeleztük a gyárak felé, hogy míg megtalálható volt a választékban a kisebb köbcentis Pegaso, a legkedveltebb típusok közé tartozott, még a hölgyvásárlóink is szívesen választották útitársul. A Guzziból nem adunk el annyit, amennyit kellene, példáként a szomszédos cseh piacot hozom fel, ahol nagyon közkedvelt a márka, rengeteget vásárolnak belőle. Nem csoda, mert elképesztően jó motorok, most is bővült a választék, de sajnos méltatlanul háttérbe szorult a magyar piacon. Ezért aztán kiemelt faladataink közé tartozik a Guzzi hazai népszerűsítése! Importőrként ennyi márka forgalmazását egy kézben tartani óriási feladat, ugyanúgy, mint a magyar piacnak, nekünk is vannak erősségeink és gyengeségeink. Nálunk az ötven köbcentis robogóktól egészen a legizmosabb sportgépekig mindent meg lehet vásárolni, a hazai motorpiac több szegmensében kell megállnunk a helyünket.
Általában a kisebb vagy a nagyobb hengerűrtartalmú gépek a kelendőbbek nálatok?
Jelenleg az ötven köbcentis kategóriából adjuk el a legtöbbet, és ezek közül is a Vespa Primavera 50 a legkelendőbb. Még mindig nagyon szeretik a magyar vásárlók az Aprilia RS 50-et, pedig nem nagyon változott a modell az elmúlt évek során, a másik kedvenc pedig - valószínűleg nagy kereke miatt - a Piaggio Liberty. A modellel kapcsolatban büszkén említem meg, hogy 2015-ben elnyertünk egy, a Magyar Posta Zrt. által meghirdetett, meghívásos tendert, így 206 darab Liberty-vel gazdagodott a postamotor-állomány, ebből ötven darab 125 köbcentis és 156 db ötvenes. Ezek a kifejezetten postás célra gyártott modellek erősített futóművel és nagyobb teherbírással érkeznek. Ugyanilyen gépek megtalálhatók a használt modelljeink között is, azok a svájci postától kerültek hozzánk, nagyjából 8-10 ezer kilométeres futásteljesítménnyel. Visszatérve a kérdésedre, az utóbbi időben a háromszázas kategória is felívelő ágon van, nagyon kedvelt volt a Beverly 350-es modellje, a városi forgalom nehézségeit egyre többen szeretnék a dinamikusabb közlekedési eszközökkel maguk mögött tudni.
A tavalyi év legnagyobb példányszámban eladott motorjai a magyar vásárlók körében az on-off-ként aposztrofált szegmensből kerültek ki, ami valójában a 125 köbcentinél nagyobb endurókat és túraendurókat takarja. Ti is ezt a tendenciát tapasztaltátok?
Nálunk sajnos nem a papírforma érvényesült, pedig az Aprilia újdonságaként ebben a kategóriában jelent meg a Caponord Rally, melyet túradobozokkal ellátott változatban is lehet rendelni. Igyekszünk a jövőben még több lehetőséget keresni a népszerűsítésre, több tesztmotort biztosítani a viszonteladóknak és a médiának, hiszen ez a modell még árban is az elfogadható kategóriába tartozik.
Az elmúlt évben végre nagyobb ütemben növekedtek az eladások az európai és a magyar piacon egyaránt. Nálatok is hasonlóan alakultak a számok?
Természetesen nálunk is emelkedett a piaci részesedés, de nagyon nehéz az arányokat pontosan követni, mert az ötvenes gépekre vonatkozóan nincs statisztika. Majd ha megérjük azt, hogy a kisköbcentis modellek forgalomba helyezése is valamilyen regisztrációhoz lesz kötve, még pontosabb rálátásunk lesz az eladásokra. Mi a háromszáz köbcentis kategóriában, a nagy testű robogók esetében érzékeltünk kimagasló érdeklődést, ez leginkább a Vespa és a Piaggio Beverly modellekre volt jellemző, talán még a Honda hasonló méretű kétkerekűinél is többet forgalmaztunk, de jót tett az eladási mutatóknak a postatender megnyerése is.
Mit szólnak a vásárlók a háromkerekű különlegességhez, az MP3-hoz?
Ezekkel a modellekkel még mindig csak barátkozik a hazai vásárlóközönség. Ha kiugranánk Franciaországba, ott egy nagyobb városban az első járdaszigeten megtalálnák a teljes, hazánkban eddig eladott mennyiséget. Lassan tíz éve a modellpaletta része, de itthon még nem éreztek rá az izére, bízunk benne, hogy előbb-utóbb ez is megtalálja helyét a piacon.
Az Aprilia az elmúlt években komoly sikereket könyvelhetett el a versenysportok terén, többek között világbajnoki címet is szerzett. Hatással van-e ez a tény az eladásokra, volt olyan vásárlótok, aki emiatt választott nálatok motort?
Ezt így egyértelműen még nem jelenteném ki, de már most februárban látszik, hogy mocorognak a vásárlók. A Tuono Factory és az RSV4 modellekre több komoly érdeklődőnk is van, de hogy ez a versenysportokban elért eredményeknek tudhatók-e be, abban nem vagyok biztos. Mindenesetre a sportmotorszegmensben is nagyobb a mozgás, mint az elmúlt években volt. A gyárral közösen törjük a fejünket, hogy miként tegyük még vonzóbbá az izmosabb gépeket. Ha minden a tervek szerint alakul, idén mindenki, aki ebből a kategóriából választ, VIP Paddock belépőjegyet kap az augusztusi osztrák Moto GP-re, ahol testközelből élvezheti végig a verseny izgalmait.
Vannak általatok támogatott magyar versenyzők?
Klasszikus motorversenyzést eddig nem támogattunk, viszont idén először - a MAMI szervezésében - indul a Trofeo Motorline robogós kupasorozat, ahol egy versenyhétvégét mi patronálunk, és terveink szerint szeretnénk a szériában egy saját versenyzőt is elindítani.
Nemcsak utcára, hanem terepre is kínáltok modelleket. Közkedveltek a magyar vásárlók körében?
Vannak eladások belőlük, de sajnos nem olyan nagy volumenben, mint például az osztrák piacon, ahol tavaly közel négyezer darabot értékesítettek a Derbi modelljeiből. Nálunk inkább a fiatalabb korosztály körében kedvelt kezdőmotorok a Derbi kisköbcentis szöcskéi.
Mint a weboldalatokon olvashattuk, a viszonteladók bevonásával tesztnapokat szerveztetek a márkák népszerűsítésére. Hogyan zajlik egy ilyen nap?
Igazából tesztkaravánokat szervezünk. A viszonteladók az adott régiókban előre beharangozzák a tesztnapokat, melyekre előzetes regisztráció útján jelentkezhetnek az érdeklődők. Szeretnénk minél szélesebb körben felvonultatni a modelleket, a Vespáktól kezdve, egészen a nagyobb köbcentis Tuono vagy Caponord típusokig sokféle kétkerekűt kipróbálhatnak. Ilyenkor felvezető motorost követve történik a gurulás, tavaly például a Dunakanyarnál, Verőcén egy nagyon hangulatos útvonalon ismerkedhettek a gépekkel az érdeklődők. A jövőben igyekszünk még több lehetőséget biztosítani a próbautakra, és ezzel is támogatni a viszonteladóinkat, hiszen egy nagy értékű gép esetében nem várhatjuk el a vásárlótól, hogy csak a mutatós külső alapján válasszon a motorjaink közül.
A Piaggio kereskedelmi járművei kifejezetten kelendőek a hazai piacon. A városnéző túrákra szakosodott Budapest TukTuk nemrégiben vett tőlünk hét darab Piaggo Ape-et. Az Ape még egyhengeres, négyütemű, dízelmotoros kivitelben is kapható, ezt a Streetfoodban jeleskedő vásárlónk is kihasználta, ő ilyen erőforrással ellátott járműveket vett tőlünk. Az Ape modelleket motorkormány segítségével irányíthatjuk és a segédmotor-besorolásának köszönhetően fenntartásának költségei is elenyészőek. Emellett nagy könnyebbséget jelent, hogy a buszsávban is közlekedhet, illetve díjmentesen parkolhat a fizető övezetekben.Ugyanebben a szegmensben jeleskedik a Piaggio Porter és a Quargo. Ezek is kisméretű, profi haszonjárművek változatos felépítménykínálattal és motorválasztékkal büszkélkedhetnek. Igazán praktikus városi cirkálók, melyek 3,7 méteres fordulási sugárral és 1,4 méteres szélességükkel a nehezen megközelíthető helyekre is könnyen eljutnak, ráadásként a Porterből még összkerékhajtású kivitel is létezik. A nagyobb tömegű terhek szállítására is alkalmas, hátul duplakerekes Porter Maxxi változat 1100 kilogrammos teherbírásával már a nagyobb teherautók alternatívája. Míg a kisebb Quargo csak 686 köbcentis, négyütemű dízelmotorral rendelhető, a Porter már 1200-as dízelmotorral és 1300 köbcentis benzinessel is, sőt, még elektromos hajtással is elérhető.
Milyen újdonságokkal rukkolt elő a Piaggio-csoport az őszi EICMA kiállításon?
A Piaggio saját gépei közül a Liberty esett át egy kis ráncfelvarráson, illetve most már csak négyütemű, ötven és százötven köbcenti közötti erőforrásokkal lesz rendelhető. A modellfrissítés mellett megjelent egy új robogó, a Medley, amelyet a Liberty és a Beverly modellek közötti résbe pozícionált a gyártó. A legizgalmasabb újdonság Moto Guzzi háza táján történt, náluk a V9-es modell lépett színre, méghozzá Bobber és Roamer kivitelekben.
Óriási feladat lehet ennyi márka összes modelljét prezentálni az érdeklődőknek. Hogyan oldjátok meg ezt a problémát, minden típus fellelhető az országban?
Jelenleg valóban nem egyszerű megoldani az összes modell bemutatását, például Moto Guzzi szinte csak nálunk található, a viszonteladóink keveset tartanak belőle. Március közepétől viszont megújulunk, Dunakeszin egy új, 280 négyzetméter alapterületű komplexumban várjuk a márkák iránt érdeklődőket, ahol a Piaggio-csoport legújabb dizájnelveit követve egy modern szalon, korszerű látványszerviz és alkatrészraktár áll majd rendelkezésünkre. Itt már - az eddig megszokottakhoz viszonyítva - jóval szélesebb választékot tudunk felvonultatni.
Rengeteg használtmotor érkezik hozzánk külföldről, hoz ez valamilyen pozitív visszacsatolást számotokra, netán érezhető az alkatrészeladásokon?
Valóban több alkatrészt értékesítünk, de inkább annak örülünk, amikor valaki betér hozzánk a használt motorjával és beszámíttatja egy új gépbe. Sokan külföldről behozott kétkerekűként jutnak hozzá az olasz modellekhez, megszeretik őket, és mint tudjuk, az új motor a jó motor, ezért előbb vagy utóbb betérnek hozzánk és megismerkednek a legújabb kivitelekkel.
Idén milyen akciókat, megmozdulásokat terveztek a márkák népszerűsítésére?
Ez az év bővelkedni fog eseményekben, melyek apropóján az érdeklődők kedvében járhatunk. Most lesz a Moto Guzzi gyár 95. születésnapja, a Vespa 70. évfordulója, ezek kapcsán is lesznek események. A Vespa-klubbal is együttműködünk, ők rengeteg túrát szerveznek és klubtalálkozók helyszíneként is szolgálhat majd az új szalon. Kidolgozás alatt van egy úgynevezett Vespa Borok Útja Rally, melynek keretein belül saját, vagy az általunk biztosított robogókkal járhatják be a jelentkezők a Borok Útja Rally útvonalát. Borkóstolás természetesen csak letáborozás után lesz lehetséges, reggelig mindenki kialudhatja az este mellékhatásait. Ezenkívül az új bemutatóteremben rendszeresen, legalább havonta egyszer szeretnénk nyílt hétvégéket tartani. Dunakeszi kedvelt motoros útvonalon fekszik, a Dunakanyar ezen a településen át egyszerűen megközelíthető, ezért szeretnénk, ha a bemutatóterem egyúttal motoros gyülekezési pont is lenne. Tervezünk egy úgynevezett Bikers Bart is, ahol motorosok egy kávéval vagy egy üdítővel csillapíthatják a szomjukat, mielőtt nekivágnának a kanyarvadászatnak.
Milyen modellekkel készültök a márciusi kiállításra?
Minden újdonságot meg lehet majd vizsgálni a márciusi eseményen, olyan modelleket is kapunk az olaszoktól, melyek még nincsenek sorozatgyártásban. Látható lesz a Vespa Primavera ABS 70, a Vespa GTS, az új Piaggio Medley és három Moto Guzzi is érkezik hozzánk: az új V9 modellek és a V7 Stornello. Fontos továbbá, hogy a Piaggio elektromos kerékpárral rukkolt elő, melyet hamarosan Wi-Bike néven láthatunk majd az utakon.
Mit üzensz a Sportmotor.hu olvasóinak?
Reméljük, hogy hamarosan még több motoros leli örömét a modelljeinkben és tapasztalja meg az igazi olasz életérzést. Ha Dunakeszin járnak, ugorjanak be az új szalonunkba a Pallag utca 2.-be, mindenkit szeretettel várunk! Vigyázzanak magukra az utakon!