Ugyan a teljesen önvezető, sofőr nélküli négykerekűek egyelőre csak szigorú feltételekhez kötött tesztüzemben vehetnek részt a forgalomban, már most is rengeteg a különféle vezetést segítő elektronikával felszerelt jármű. Ezeknél - a tanulmány szerint - fel is hívják a sofőr figyelmét arra, hogy a kisebb tárgyakat, például a kerékpárokat vagy a motorokat nem, vagy csak korlátozottan látja az elektronika.
Alig észlelik a motorokat az önvezető rendszerek
Ezzel az a baj, hogy egyrészt sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mire képes az autójuk biztonsági rendszere (mert nem olvassák el a kezelési utasítást), másrészt vakon megbíznak a járművükben, és ez az ACEM szerint sokszor vezet balesethez.
A szervezet arra is felhívja a figyelmet, hogy az úgynevezett veszélyeztetett úthasználók, azaz a gyalogosok, kerékpárosok és motorosok közül egyedül az utóbbiak kénytelenek minden körülmények között az autókkal egy helyen - vagyis a közúton - haladni, tehát ők viselik a legtöbb kockázatot.
Az ACEM úgy véli, muszáj olyan fejlesztéseket végrehajtani ezeken a rendszereken, hogy ne csak a nagyméretű tárgyakat szűrjék ki nagy magabiztossággal, hanem a kisebbeket is. Idéznek egy 2016-os holland tanulmányt is, mely arra világított rá, hogy a megvizsgált adaptív sebességtartó rendszerek nem tudták észlelni az előttük haladó motorkerékpárt, és nem is jól mérték fel a két jármű közti sebességkülönbséget. Egyébként az Amerikai Motorkerékpárosok Szövetsége is aggodalmát fejezte ki az autonóm kocsik miatt, mivel ők is az európaiakhoz hasonló következtetésekre jutottak.
Motorosként egyet tehetünk: figyelünk és próbálunk előre gondolkodni. Még jó, hogy a nakedek és túraendurók magas üléspozíciójának köszönhetően sokkal többet látunk a körülöttünk zajló történésekből, mint egy autóvezető, így gyorsabban tudunk reagálni egy-egy szituációra - a motor választásakor ez aligha szempont, pedig életet menthet! Akit részletesebben is érdekel a tanulmány, az innen tudja letölteni a teljes szöveget.