Mi sem mutatja jobban az alapfogalmak körüli káoszt, mint az, hogy a vásárlók jelentős része a mai napig zselés aksiként keresi a motorkerékpárok fekete, zárt, de valójában savas telepeit. Márpedig ha azt nem tudjuk, hogy miből áll és miként működik a motor egyik fontos alkatrésze, akkor a karbantartása is gondot okozhat, és ez rövidítheti az élettartamát. Hogy eloszlassuk a leggyakoribb tévhiteket, bemutatjuk az akkumulátorok fajtáit, felépítését és működését.

Mi a különbség a savas, az AGM és a zselés aksi között?

Már több mint két évszázada (!) létezik energiatárolásra alkalmas akkumulátor, mégis talán napjainkban foglalkozunk vele a legtöbbet, mivel hamarosan ez felel majd a járművekben a haladásért az eddig megszokott benzin helyett.

akkumulator-kivalasztasa-es-karbantartasa
Mi a különbség a munka- és az indítóakkumulátorok között? Előbbi hosszú időn át közel azonos teljesítmény leadására képes, míg az indítóaksi – nevéből fakadóan – néhány másodpercig extra nagy áramerősséggel járul hozzá a gyors önindítózáshoz, de gyorsan veszít kapacitásából

Persze ez a fejlődés csak azért valósulhat meg, mert köznyelvben ólomsavasként emlegetett, valójában savas ólomakkumulátorok helyét szépen lassan átveszik a hatékonyabb, nagyobb energiasűrűségű telepek. Utóbbi kifejezés azt jelenti, hogy azonos tömeg mellett nagyobb kapacitású az aksi, ami különösen a kis méretű motorkerékpároknál előny, ahol nincs lehetőség az autókéhoz hasonló, 30-50 kWh-s egységek beépítésére. Ám addig is, míg a hangtalan kétkerekűek átveszik az uralmat a benzinesektől, a motorosok többsége az indítóakkumulátor kapcsán találkozik a témával.

akkumulator-kivalasztasa-es-karbantartasa
Az energiatárolás evolúciója: így néz ki a hagyományos, savas ólomakkumulátor (balra), mellette a zselésként aposztrofált AGM, utána a zárt, valóban zselés telep, míg jobb oldalon a legkönnyebb lítiumion-aksi. Azonos indítóáram mellett akár 4-5 kiló különbség is lehet az eltérő akkumulátorok tömege között

Az indítóakkumulátorok többségében savas ólomaksik, melyekben elektrolittal töltik ki az ólom-dioxidrácsos szerkezetet (PbO2), így alakítják ki az úgynevezett galváncellákat, amiből hat darab 2 voltos egység található a 12 voltos névleges feszültségű telepben. A régebbi motorok jellemzően fehér, részben áttetsző burkolatú aksijai tartoznak ide, viszont az utóbbi évtizedekben már az AGM (Absorbed Glass Mat) telepek vették át a stafétát. Ezek előnye, hogy nem folyékony elektrolittal töltöttek, a folyadékot üvegszálas betét szívja magába, és innen adódik a félreértés:

mivel ebben nem folyékony állapotú a közeg, gyakran zselésként hivatkoznak rá, holott az üvegszálas anyagot leszámítva ez is pont olyan savas telep, mint elődei.

Legyen szó bármelyikről is, maga a tulajdonos nagyon sokat tehet érte, hogy minél tovább működjön a motorjában.

Zselés, savas vagy lítium-ion aksit vegyek a motoromba?

A gyári előírás megszabja, hogy milyen felépítésű telepre lesz szükséged, ugyanis – elsősorban súlycsökkentés miatt – egyre elterjedtebb a lítiumion-aksi az új modellekben, míg a korábbi vasakhoz általában az AGM lesz a legjobb választás. Előbbi akár 4-5 kilóval kisebb tömegű, viszont lényegesen drágább, és az sem mindegy, hogy az elektromos rendszer alkalmas-e arra, hogy ilyennel üzemeljen a jármű.

akkumulator-kivalasztasa-es-karbantartasa
Ha kizárólag a tömegcsökkentés a cél, akkor a lítiumion-aksi a nyerő. Nem véletlenül cserélték le az Africa Twin gyári telepét is (képünkön az új és a régi alkatrész), ami többkilós tömegcsökkentést hozott

Bármilyen is gondosan jártál el vásárláskor, az akkumulátor jellemzően 4-5 éven át dolgozik megbízhatóan, utána pedig muszáj lecserélned. Ennek oka leggyakrabban a szulfátosodás, azaz amikor az elektrolitból kicsapódnak a szulfátmolekulák, és ezek a cellákon lerakódva előbb megnehezítik, majd teljesen meggátolják az áramfelvételt. Ez értelemszerűen oda vezet, hogy a generátor hiába termel áramot, az már a feszültségszabályozót terheli – nem véletlen, hogy oly sok használtmotornál gyakori típushibaként emlegetik a rossz aksi miatt túlterhelt és tönkrement feszszabályozót.

akkumulator-kivalasztasa-es-karbantartasa
Csak akkor lehet tökéletes az elektromos rendszer, ha minden eleme, azaz a vezetékek, csatlakozók is hibátlanok, ezért érdemes rendszeres időközönként ellenőrizni, és ha szükséges, megtisztítani a csatikat, sarukat

Hogyan kerülheted el a szulfátosodást? Nos, főként a lelkiismeretes karbantartással, ami nem egy nagy ördöngösség. Nyáron a saruk, csatlakozók és kötőelemek tisztaságának ellenőrzése a legfontosabb feladat, s ha van gyári vagy utólag beépített feszültségmérő a motoron, az is segíthet megelőzni a bajt. Télen pedig a fagymentes helyen tárolt aksi és a csepptöltő felel azért, hogy minél tovább szolgáljon az alkatrész. Előfordulhat, hogy szezon közben is töltésre szorul az akkumulátor, például ha sok fogyasztó és álló helyzetben is működő felszerelés – nyomkövető, riasztó – van a gépben. Fontos, hogy erre a célra csak motorkerékpárhoz fejlesztett töltőt használj, mert a telepek a megadott névleges kapacitás egy tizedével tölthetőek (pl. 12 Ah-nál 1,2 amperrel), szemben az autós töltők 4-8 amperes áramerősségével.

akkumulator-kivalasztasa-es-karbantartasa
A nagy teljesítményű plusz fogyasztó, például lámpa, markolat- és ülésfűtés stb. kiválasztásánál arra is érdemes figyelned, hogy a generátor és az aksi teljesítménye, kapacitása elegendő legyen a biztonságos áramellátáshoz

Ha így jársz el, mindent megtettél, hogy az aksi és ezzel együtt a motorod mindig indításra készen álljon, és ne kelljen egy túrát sem lemondanod a rakoncátlankodó telep miatt.