Mi sem mutatja jobban az alapfogalmak körüli káoszt, mint az, hogy a vásárlók jelentős része a mai napig zselés aksiként keresi a motorkerékpárok fekete, zárt, de valójában savas telepeit. Márpedig ha azt nem tudjuk, hogy miből áll és miként működik a motor egyik fontos alkatrésze, akkor a karbantartása is gondot okozhat, és ez rövidítheti az élettartamát. Hogy eloszlassuk a leggyakoribb tévhiteket, bemutatjuk az akkumulátorok fajtáit, felépítését és működését.
Mi a különbség a savas, az AGM és a zselés aksi között?
Már több mint két évszázada (!) létezik energiatárolásra alkalmas akkumulátor, mégis talán napjainkban foglalkozunk vele a legtöbbet, mivel hamarosan ez felel majd a járművekben a haladásért az eddig megszokott benzin helyett.
Persze ez a fejlődés csak azért valósulhat meg, mert köznyelvben ólomsavasként emlegetett, valójában savas ólomakkumulátorok helyét szépen lassan átveszik a hatékonyabb, nagyobb energiasűrűségű telepek. Utóbbi kifejezés azt jelenti, hogy azonos tömeg mellett nagyobb kapacitású az aksi, ami különösen a kis méretű motorkerékpároknál előny, ahol nincs lehetőség az autókéhoz hasonló, 30-50 kWh-s egységek beépítésére. Ám addig is, míg a hangtalan kétkerekűek átveszik az uralmat a benzinesektől, a motorosok többsége az indítóakkumulátor kapcsán találkozik a témával.
Az indítóakkumulátorok többségében savas ólomaksik, melyekben elektrolittal töltik ki az ólom-dioxidrácsos szerkezetet (PbO2), így alakítják ki az úgynevezett galváncellákat, amiből hat darab 2 voltos egység található a 12 voltos névleges feszültségű telepben. A régebbi motorok jellemzően fehér, részben áttetsző burkolatú aksijai tartoznak ide, viszont az utóbbi évtizedekben már az AGM (Absorbed Glass Mat) telepek vették át a stafétát. Ezek előnye, hogy nem folyékony elektrolittal töltöttek, a folyadékot üvegszálas betét szívja magába, és innen adódik a félreértés:
mivel ebben nem folyékony állapotú a közeg, gyakran zselésként hivatkoznak rá, holott az üvegszálas anyagot leszámítva ez is pont olyan savas telep, mint elődei.
Legyen szó bármelyikről is, maga a tulajdonos nagyon sokat tehet érte, hogy minél tovább működjön a motorjában.
Zselés, savas vagy lítium-ion aksit vegyek a motoromba?
A gyári előírás megszabja, hogy milyen felépítésű telepre lesz szükséged, ugyanis – elsősorban súlycsökkentés miatt – egyre elterjedtebb a lítiumion-aksi az új modellekben, míg a korábbi vasakhoz általában az AGM lesz a legjobb választás. Előbbi akár 4-5 kilóval kisebb tömegű, viszont lényegesen drágább, és az sem mindegy, hogy az elektromos rendszer alkalmas-e arra, hogy ilyennel üzemeljen a jármű.
Bármilyen is gondosan jártál el vásárláskor, az akkumulátor jellemzően 4-5 éven át dolgozik megbízhatóan, utána pedig muszáj lecserélned. Ennek oka leggyakrabban a szulfátosodás, azaz amikor az elektrolitból kicsapódnak a szulfátmolekulák, és ezek a cellákon lerakódva előbb megnehezítik, majd teljesen meggátolják az áramfelvételt. Ez értelemszerűen oda vezet, hogy a generátor hiába termel áramot, az már a feszültségszabályozót terheli – nem véletlen, hogy oly sok használtmotornál gyakori típushibaként emlegetik a rossz aksi miatt túlterhelt és tönkrement feszszabályozót.
Hogyan kerülheted el a szulfátosodást? Nos, főként a lelkiismeretes karbantartással, ami nem egy nagy ördöngösség. Nyáron a saruk, csatlakozók és kötőelemek tisztaságának ellenőrzése a legfontosabb feladat, s ha van gyári vagy utólag beépített feszültségmérő a motoron, az is segíthet megelőzni a bajt. Télen pedig a fagymentes helyen tárolt aksi és a csepptöltő felel azért, hogy minél tovább szolgáljon az alkatrész. Előfordulhat, hogy szezon közben is töltésre szorul az akkumulátor, például ha sok fogyasztó és álló helyzetben is működő felszerelés – nyomkövető, riasztó – van a gépben. Fontos, hogy erre a célra csak motorkerékpárhoz fejlesztett töltőt használj, mert a telepek a megadott névleges kapacitás egy tizedével tölthetőek (pl. 12 Ah-nál 1,2 amperrel), szemben az autós töltők 4-8 amperes áramerősségével.
Ha így jársz el, mindent megtettél, hogy az aksi és ezzel együtt a motorod mindig indításra készen álljon, és ne kelljen egy túrát sem lemondanod a rakoncátlankodó telep miatt.